به گزارش ایرنا؛ روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمانشاه روز شنبه به نقل از کیوان کاشفی با تشکر از استاندار کرمانشاه به واسطه پیگیری مجدانه برای بازگشایی مرز پرویزخان د شهرستان قصرشیرین، بسته بودن سه ماهه این مرز را موجب بیکاری بیش از سه هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم دانست و افزود: هر روز تعطیلی این مرز خسارات زیادی برای استان و کشور در پی خواهد داشت.
وی اظهار کرد: این تعطیلی با توجه به ظرفیت بسیار محدود مرز خسروی و بازارچه های شیخ صالح و شوشمی در تبادلات اقتصادی موجب تنزل سطح صادرات استان در سال جاری شده است.
کاشفی افزود: شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و ثلاث باباجانی از قابلیت تجاری بالایی برخوردارند و معمولا تجارت و کشاورزی سهم اساسی در اقتصاد این شهرستان ها دارد و اساس تجارت آن مبتنی بر مرزهای پرویزخان و خسروی است که متاسفانه هر چند گاهی با تعطیلی های طولانی ناشی از تحولات سیاسی داخل عراق مواجه بوده اند.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه از پیگیری لازم تا بازگشایی مرز پرویزخان خبر داد و گفت: با توجه به باز بودن مرز رسمی مریوان، تداوم تعطیلی پرویزخان جای سوال دارد.
وی با اشاره به صادرات و ترانزیت حدود سه میلیارد دلاری در سال از مرز پرویز خان گفت: تعطیلی این مرز لطمه زیادی به کل صادرات کشور خواهد داشت.
عضو هیئت رئیسه اتاق ایران همچنین با اشاره به اعلام رسمی وزیر کشور در جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران مبنی بر بازگشایی مرز پرویزخان در 48 ساعت آینده، گفت: متاسفانه بعد از گذشت حدود یک هفته هنوز این مرز مهم کشور بسته است.
او اظهار امیدواری کرد به زودی شاهد بازگشایی و انجام صادرات از مرز پرویزخان باشیم.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرز طولانی، 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است که پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و خسروی با حکومت مرکزی عراق و بخش عربی هم مرز است.
مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه کردستان عراق قرار دارد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز پرویزخان به مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه و همچنین خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
پرویزخان یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار کشور همسایه دارد و بیش از 54 درصد حجم کالاهای صادراتی کشورمان به عراق از طریق این مرز انجام می شود.
قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.
3033خبرنگار و انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.