به گزارش ایرنا, روابط عمومی استانداری کرمانشاه روز دوشنبه به نقل از مهندس مجتبی نیک کردار افزود: در خصوص مستاجران مناطق زلزله زده لازم است که توضیحات تکمیلی ارائه شود زیرا تنها بخشی از صحبت های ارائه شده در این خصوص بازگو شده وهمین موضوع باعث سوء تفاهم برای آسیب دیدگان عزیز از زلزله شده است.
وی اظهار کرد: نکته مهم این است که در شهرستان سرپل ذهاب که بیشترین خسارت را از زلزله متحمل شده حدود 9 هزار واحد مسکونی تعمیری و حدود پنج هزار واحد احداثی وجود دارد.
وی ادامه داد: بنابراین برای واحدهای تعمیری که در اولویت قرار گرفته اند کمک های بلاعوض و وام تعمیر پرداخت خواهد شد لذا 9 هزار واحد مسکن در شهر سرپل ذهاب عرضه و بازسازی می شود که این 9 هزار واحد باعث می شود مستاجرانی که در این شهر ساکن بودند مجدداً بتوانند در این واحدها دوباره اسکان پیدا کنند.
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: برای 9 هزار واحد تعمیری پیش بینی ما این است که حداکثر تا خردادماه بازسازی شوند زیرا بعضی از واحدها که تعمیر آنها خیلی سبک است ظرف یکی دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید و واحدهایی که تعمیر آنها سنگین تر است امکان دارد که کار بازسازی آنها تا خرداد طول بکشد.
وی گفت: بنابراین 9 هزار واحدی که تعمیری هستند، تعمیر می شوند و دوباره به مردم عرضه خواهد شد.
مهندس نیک کردار ادامه داد: ذکر این نکته مهم است مستاجرینی که قبلاً با مالکان قرارداد داشتند واحدهای تعمیری آنها بازسازی خواهد شد و این افراد بدون هیچ دغدغه ای باید به واحدهای خود بگردند لذا اینها بخش مهمی از مستاجران هستند که بدین ترتیب مشکلات آنها حل خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه افزود: تنها بخشی از مستاجرانی باقی می مانند که در واحدهایی ساکن بودند که تخریب شدند و تعداد این گونه مستاجران هم حدود یک هزار و 500 مستاجر تخمین زده می شود که عدد بسیار کمی است و از این تعداد یک عده خودشان اعلام کردند به جای اینکه کانکس بگیرند برای اسکان موقت خود 50میلیون ریال کمک بلاعوض بگیرند.
وی ادامه داد: بنابراین بخشی از مستاجرینی که واحدهای آنها تعمیر می شود بخش عمده ای از آنها به واحدها برمی گردند و بخش دیگری از مستاجرین علاقمند هستند به جای اینکه اسکان موقتی داشته باشند 50 میلیون ریال کمک بلاعوض بگیرند و خودشان مساله اسکان موقت خود را حل کنند اما باید عنوان شود که علاوه بر این 50 میلیون ریال دولت به این گونه مستاجران که واحدهای آنها تخریبی است 100 میلیون ریال وام قرض الحسنه و 20 میلیون ریال کمک بلاعوض معشیتی می دهد که جمعاً 170 میلیون ریال به این گونه مستاجران تعلق می گیرد که تعداد آنها یک هزار و 500 واحد است.
مهندس نیک کردار یادآور شد: عمده مستاجران حتماً ظرف چند ماه آینده به محل های سکونت قبلی خود برمی گردند و تنها این عده (1500 واحد) هستند که بخشی از آنها بنا به تمایل خودشان اظهار آمادگی برای دریافت پول نقد کرده اند که این گونه افراد یا در شهرستان سرپل ذهاب یا در شهرها و روستاهای نزدیک اسکان موقت پیدا خواهند کرد که انشاءا.. بعد از اینکه کل واحدهای شهر سرپل تعمیر و بازسازی شد دوباره به شهر خود بازگردند.
وی با بیان اینکه برای اسکان مستاجران در شهر سرپل ذهاب فکر اساسی شده است، گفت: هیچ کس نگفته که هیچ یک از اهالی عزیز سرپل ذهاب از این شهر کوچ کند لذا متاسفانه عنوان کردن این گونه حرف ها از سوی کسانی است که قصد زیرسوال بردن اقدامات دولت را دارند که بخشی از سیاست ها را بازگو می کنند و بخش دیگری را بازگو نمی کنند.
وی همچنین تصریح کرد: استاندار کرمانشاه هم در مصاحبه ای که داشتند، اعلام کردند که انشاءا... علاوه بر این مستاجرانی که خودشان علاقمند به دریافت کمک های بلاعوض هستند اگر کسی باقی ماند برای آنها هم فکر مناسبی صورت خواهد گرفت.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
3033خبرنگار و انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.