به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا تابش عصر سه شنبه در نشستی خبری با خبرنگاران کرمانشاه که در محل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برگزار شد، اظهار کرد: در یک ماهی که از زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان استان کرمانشاه می گذرد تاکنون یکصد هزار واحد مورد ارزیابی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه از مجموع واحدهای ارزیابی شده، 18 هزار و 700 واحد نیاز به بازسازی کامل دارد، افزود: 12 هزار و 300 واحد در روستا و 6 هزار و 500 واحد نیز در شهر قرار دارند.
تابش، تعداد واحدهای تعمیراتی فوری را نیز 50 هزار واحد عنوان کرد و گفت: 32 هزار واحد آن در مناطق شهری و 18 هزار واحد نیز در مناطق روستایی قرار دارند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه 18 هزار واحد دیگر هم نیازمند تعمیرات هستند اما فعلا و به صورت موقت قابل استفاده می باشد، گفت: حدود 12 هزار و 300 واحد نیز در زلزله مهیب یک ماه پیش خوشبختانه خسارتی ندیده بود.

**معرفی 6500 نفر به بانک برای دریافت تسهیلات
وی در ادامه از تشکیل 18 هزار پرونده برای افراد زلزله زده برای دریافت تسهیلات خبر داد و گفت: تاکنون 6 هزار و 500 پرونده به شعب بانک ها برای عقد قرارداد ارجاع شده است.
تابش خاطرنشان کرد: تاکنون به یک هزار واحد نیز کمک های بلاعوض در مناطق شهری و روستایی پرداخت شده است.

** پرداخت 580 و 470 میلیون ریال تسهیلات و کمک های بلاعوض در مناطق شهری و روستایی
رئیس بنیاد مسکن کشور در ادامه اشاره ای نیز به مقدار تسهیلات و کمک های بلاعوض داشت و گفت: مبلغ تسهیلات در شهر 400 میلیون ریال و در روستا 300 میلیون ریال است، ضمن اینکه کمک های بلاعوض برای زلزله زدگان شهری 60 میلیون ریال و برای زلزله زدگان روستایی 50 میلیون ریال است.
وی گفت: علاوه بر این مقدار، 12 میلیون ریال وام و کمک بلاعوض برای خرید تجهیزات منزل به زلزله زددگان پرداخت می شود که 100 میلیون ریال آن در قالب وام و 20 میلیون ریال نیز در قالب کمک های بلاعوض است.
تابش با بیان اینکه این تسهیلات با نرخ کارمزد چهار درصد و به صورت 15 ساله به زلزله زدگان پرداخت می شود، گفت: هر سه نفر بدون اینکه نیاز به گواهی خاصی باشد تنها با برگ سفته می توانند ضامن یکدیگر شوند.

**توزیع 2500 کانکس برای اسکان موقت زلزله زدگان
رئیس بنیاد مسکن کشور همچنین به توزیع 2 هزار و 500 کانکس برای اسکان موقت زلزله زدگان خبر داد و گفت: 2 هزار و 200 مورد آن در روستاها و 300 مورد نیز در شهرها توزیع شده است.
وی گفت: تاکنون حدود 6 هزار و 400 سکوی محل استقرار کانکس نیز در محیط های شهری و روستایی احداث شده است و طبق قراردادی که با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) داریم هشت هزار کانکس در روستاهای زلزله زده توزیع خواهد شد.
تابش در خصوص کیفیت کانکس های اهدایی به زلزله زدگان نیز گفت: اگر در باد و باران اخیر مناطق زلزله زده شاهد خراب شدن تعدادی از کانکس ها بودیم، آن ها مربوط به کمک های مردمی بوده است وگرنه کانکس های اهدایی از سوی دولت مطابق با استانداردهای روز ساخته می شود.

**پایان کار اسکان دائم زلزله زدگان تا 2 سال آینده
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین ابراز امیدواری کرد، بحث اسکان موقت تا یک ماه آینده در مناطق شهری و روستایی و کار اسکان دائم نیز در روستاها تا ظرف یکسال آینده و در شهرها نیز تا 2 سال آینده به اتمام برسد.
وی گفت: یکی از اهدافی که در شهرهای زلزله زده دنبال می کنیم ساخت هرچه سریعتر واحدهای مسکونی برای اسکان دائم زلزله زدگان و بازگشت به خانه و زندگی خود است.
این مقام مسئول افزود: هم اکنون در شهرها به افرادی که متقاضی دریافت کانکس نباشند مبلغ 50 میلیون ریال به عنوان اجاره بها پرداخت می شود تا به صورت موقت در منازل استیجاری ساکن شوند.
تابش در پایان گفت: همچنین کار تامین مصالح ساختمانی شهرها و روستاهای زلزله زده را به داخل استان واگذار کرده ایم تا از این طریق کمکی نیز به بحث اشتغالزایی صورت گرفته باشد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته بیش از 84 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.