به گزارش خبرنگار ایرنا؛ خسرو شهبازی روز یکشنبه در نشت خبری با خبرنگاران در سرسرای اجتماعات جهاد کشاورزی استان افزود: در اثر زلزله 30 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز)، یک هزار رأس دام سنگین، 20 هزار قطعه مرغ و سه میلیون و 500هزار قطعه ماهی تلف شده و یک هزار کندو زنبورعسل نیز تخریب شده است.
وی بیان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده در اثر زلزله اخیر، بیش از پنج هزار و 450میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان کرمانشاه خسارت وارد شده است.
به گفته او از این میزان 2هزار و 500 میلیارد ریال به پروژه های عمرانی، ساختمان های اداری، ایستگاه های پمپاژ، سیستم های آبیاری و سایر تاسیسات و سه هزار میلیارد ریال نیز به جایگاه های نگهداری دام، علوفه، استخرهای پرورش ماهی و دیگر بخش ها خسارت وارد شده است.
او در ادامه تصریح کرد: همچنین در اثر زلزله اخیر 575 واحد صنعتی و نیمه صنعتی بخش کشاورزی و هشت هزار و 300 واحد سنتی خسارت دیده است.
وی با بیان اینکه با پیگیری سازمان جهاد کشاورزی و ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه تا امروز مصوبات خوبی توسط هیات دولت داشته ایم، استمهال 2 ساله تسهیلات بانکی در مناطق زلزله زده را از جمله این مصوبات اعلام کرد.
شهبازی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خسارت زیادی به واحدهای صنعتی صنایع کشاورزی، اماکن نگهداری دام و علوفه و همچنین استخرهای پرورش ماهی وارد شده است، گفت: با پیگیری های انجام شده و به منظور جبران بخشی از خسارت وارد شده به تولید کنندگان بخش کشاورزی، 2هزار میلیارد ریال تسهیلات بدون بهره بانکی نیز اختصاص یافته است.
به گفته او شرایط زمانی این تسهیلات 2 سال ساخت، دوره تنفس یکساله و بازپرداخت 6 ساله می باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود افزود: علاوه بر اعتبارات و تسهیلات اختصاص یافته، 600 میلیارد ریال کمک بلاعوض به منظور ساخت اماکن دامی و سایر بخش ها درخواست کرده ایم که در صورت تصویب به اطلاع مردم می رسانیم.
شهبازی اضافه کرد: بخش عمده فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی در چند روز اول پس از وقوع زلزله، کمک رسانی به مردم بود که در این راستا تمام ماشین آلات سنگین و سبک این سازمان و پیمانکاران طرف قرارداد برای کمک به مردم زلزله زده اختصاص یافت.
وی تصریح کرد: اولویت دوم ما دفن بهداشتی دام های تلف شده در مناطق زلزله زده با هدف جلوگیری از انتقال بیماری ها بود که پرسنل دامپزشکی و جهاد کشاورزی به صورت شبانه روزی مشغول دفن بهداشتی دام های تلف شده در روستاهای زلزله زده و ضدعفونی مناطق بودند که این امر اهمیت بسیار زیادی داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه همچنین تشریح کرد: با پیگیری های انجام شده 2هزار تن جو رایگان نیز به استان اختصاص یافته که از چند روز قبل، کار توزیع آن توسط مراکز جهاد کشاورزی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
وی افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل بارندگی و با هدف پوشش اماکن دامی و محل های نگهداری علوفه تاکنون یک هزار تن نایلون نیز به صورت رایگان در بین مردم مناطق زلزله زده توزیع شده است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 521 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و طبق برآورد اولیه دستکم 30 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیدند.
3033خبرنگار و انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.