فرامرز اکبری روز یکشنبه در حاشیه بازدید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه از مرز خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به فرصت سه روز تا آغاز تردد زائران از مرز رسمی خسروی، کارهای خوبی در خسروی صورت گرفته به گونه ای که امکاناتی که در این مرز برای رفاه زائران ایجاد شده برابر با چند سال کار در مرز مهران است.
وی اظهار کرد: هم اکنون روشنایی مسیر قصرشیرین به خسروی و محل توقفگاه ها خودرو تامین شد و زیرساخت های 140هکتار زمین برای احداث توقفگاه 50 هزار دستگاه خودروی سواری شخصی زائران اربعین در حال آماده سازی است و مراحل پایانی خود را می گذراند.
وی بیان کرد: همچنین پوشش مخابرات و شبکه های اپراتورهای مختلف تلفن همراه و آنتن دهی اینترنت و وای فای در مرز نیز مطلوب است.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: کار نورپردازی مجموعه پایانه و مرز خسروی نیز بسیار عالی است و گیت های گذرنامه و همچنین سرویس های بهداشتی نیز در حال نصب است.
اکبری اظهارداشت: هم اکنون 25 موکب با همکاری مردم، دستگاه های مختلف و استان های معین در شهرستان قصرشیرین جانمایی شده تا خدمات تغذیه زائران را عهده دار شوند.
وی با بیان این که به دنبال این هستیم تا از ظرفیت های منازل مردم برای اسکان زائران استفاده کنیم، اضافه کرد: در این راستا ستاد مردمی اربعین حسینی در شهرستان تشکیل و چندین جلسه نیز برگزار شد تا از مردم به صورت خودجوش در بحث اسکان و تغذیه زائران و خدمات رسانی به آن ها استفاده کنیم.
وی همچنین مجموعه اقدام های انجام شده در مرز منذریه را نیز مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اوضاع نامناسب عراق ، یک سری اقدام ها از جمله تامین روشنایی، آسفالت محوطه مرز منذریه و استقرار گیت های گذرنامه نیز در این مرز از سوی جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است.
این مقام مسئول افزود: استان های معین نیز پای کار بودند اما در بحث نصب سرویس های بهداشتی، استقرار جرثقیل، حمل ماشین آب پاش انتظار می رفت که این استان ها مشارکت بیشتری داشته باشند.
اکبری، از استقرار ماشین آلات راهسازی و راه اندازی موکب برای خدمات رسانی به زائران حسینی توسط استان های معین خبرداد.
قبل از بسته شدن موقت مرز خسروی، روزانه سه هزار زائر از این معبر رسمی به عراق و داخل کشورمان تردد می کردند که از این تعداد یک هزار و 500 زائر عراقی وارد ایران می شدند و به همین تعداد نیز زائران ایرانی به عتبات عالیات سفر می کردند.
طبق تصمیم ستاد مرکزی اربعین قرار است امسال 500 هزار تن از زائران کشورمان و زائران اتباع خارجی از مرز رسمی خسروی در ایام اربعین حسینی به کربلای معلا عزیمت کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.