علاءالدین ازوجی، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهر 96 گفت که 'نرخ بیکاری در دانش آموخته گان دانشگاهی افزایش یافته و علت آن هم این است که عمده نیروهای ما پس از دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند.'
بیش از 4.8 میلیون دانشجو و حدود هفت میلیون دانش آموخته در کشور وجود دارد که البته براساس گزارش خرداد 96 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش زیادی از آنها (6.2 میلیون نفر معادل 52 درصد) جزء جمعیت فعال اقتصادی نیستند.
نرخ بیکاری دانش آموخته گان دانشگاهی کشور در سال 1375 چهار درصد بود که سال 1390 به 15 درصد رسید اما به گفته غلامرضا کاتب،‌ دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، ‌این رقم در سال 1395 نزدیک به 40 درصد بوده است.
خلاصه این وضعیت یک جمله است؛ اینکه دانشگاه با صنعت و بازار کار غریبه است و هیچ نیازسنجی درستی برای پذیرش دانشجو صورت نمی گیرد.

**رشته های بیکار
هم اکنون در رشته های بسیاری بویژه در علوم انسانی و پایه پذیرش دانشجو رونق دارد اما تقریبا بازار کاری برای آنها وجود ندارد یا بسیار محدود است حتی در مهندسی.
به عنوان نمونه طبق آمارهای موجود، رشته حفاظت محیط زیست با 49 درصد بیکاری و علوم رایانه با 40 درصد در راس رشته های کم شغل هستند و پس از آنها رشته های هنر، معماری و ساختمان، فیزیک، علوم زیستی، کشاورزی، حقوق، مهندسی و علوم رفتاری و اجتماعی قرار دارند.
این در حالی است که بازار مشاغل ساده مهارتی مشکل چندانی ندارد و حتی در بخش های زیادی پررونق هم هست.
مشابه این وضعیت با شدت بیشتری در استان کرمانشاه در جریان است.

** تحصیلکرده‌های بی‌مهارت که شغل کم‌زحمت اما پرپول می‌خواهند
استان کرمانشاه با نرخ بیکاری بیش از 25 درصد در رتبه اول کشور است و طبعا تحصیلکرده های بیکار استان هم به مراتب بیشتر از دیگر استان هاست.
آمارهای غیررسمی میزان بیکاران دانش آموخته استان را '2.5 برابر' افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی برآورد می کند.
به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه 'کسی که تحصیلات دانشگاهی ندارد بسیاری از شغل ها را می پذیرد اما دانش آموخته گان دانشگاه به هر شغلی تن نمی دهند.'
داود ناصری امید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک سوم جمعیت دانشجویی کشور در رشته های پایه در حال تحصیل هستند که هرگز با بازار کار متناسب نیست و طبعا بسیاری از دانشجویان این رشته ها بیکار می شوند.'
او مثال می زند که دلیل شغل یابی راحت تر دانشجویان رشته های پزشکی و دامپزشکی این است که در کنار مباحث تئوریک، واحدهای عملی و بیمارستانی و کارگاه مهارتی و آموزشی را به انداره کافی می گذرانند.
به اعتقاد او اما این روند در باره دانشجویان مهندسی طی نمی شود و همین موضوع سبب نبود مهارت در بسیاری از این دانشجویان و بیکاری آنها می شود.

**دانشجویان، نیازمند دانشگاه دوم
پایه‌ای ترین راهکار تغییر ساختار آموزشی دانشگاه ها و اصلاح انحراف این مسیر اشتباه است اما گویا این ساختار قدیمی غیرمنعطف ‌تر از آن است که به آسانی متحول شود.
تا آن زمان شاید بتوان به کمک 'دانشگاه دوم' دست کم اقداماتی جبرانی برای بهبود اوضاع انجام داد.
ناصری امید بر این باور است که مراکز آموزش فنی و حرفه ای می توانند خلاء نبود آموزش های مهارتی در دانشگاه را جبران کنند.
در این زمینه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه وارد میدان شده و با دانشگاه های رازی، پیام نور و صنعتی استان هم قراردادهایی بسته است.
به گفته ناصری امید، این دانشگاه ها پای کار آمده و همکاری خوبی دارند طوری که بیشتر شیفت های دوم مراکز آموزش فنی و حرفه ای این اداره کل را دانشجویان پر کرده اند؛ طوری که در سال 95، 200 هزار نفر ساعت آموزش به دانشجویان استان ارائه شده است.
این آموزش ها هم البته به یک نیازسنجی جغرافیایی دقیق و هماهنگی دوره های آموزشی هر منطقه با بازار کار آن نیاز دارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه تاکید دارد که اگر کسی با دید اشتغال در کارگاه های مهارتی شرکت کند، بیکار نمی ماند.
او گفت: خیلی از مشاغل در استان هنوز جای جذب دارد و مثلا بازار رشته های فنی همچنان اشباع نشده است.

**طرح دولت برای مهارت آموزی
شاید به همین دلیل است که راهکار دولت دوازدهم برای کاهش بیکاران، حرکت به سمت کارگاه های مهارتی و آموزش فنی وحرفه ای بوده است.
ایده دولت به 'طرح سامانه کارورزی' مشهور شده و ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی متقاضی کار است.
بنابر اعلام مختار احمدی، معاون اشتغال اداره کار استان کرمانشاه '70 درصد دانش آموخته گان شرکت کننده در طرح کارورزی مشغول به کار می شوند.'
البته سهمیه استان کرمانشاه برای اشتغالزایی در این طرح کمتر از هشت هزار نفر است که در مقابل 155 هزار بیکار استان عدد ناچیزی است.
در سرشماری سال 1395 نرخ بیکاری استان کرمانشاه 25.1 درصد بود که 2 برابر میانگین کشوری است.
آنچنان که اسدالله رازانی،‌ استاندار سابق کرمانشاه عنوان کرد، این استان در 18 سال گذشته 15 بار رکورددار بیکاری کشور بوده است.
به گفته رازانی، از نظر فضای کسب و کار، کرمانشاه رتبه آخر ایران است.

**علل آمار بالای بیکاران استان
علاوه بر 'ناهمسویی رشته‌های تحصیلی و نیازهای بازار کار استان'، دلایل دیگری از جمله مشکلات متعدد و ساختار نامناسب حاکم بر فضای کسب و کار استان، تخصیص نیافتن بهینه منابع و ناکارآمدی نظام اداری، سطح پایین درآمدی استان و طبعا پایین بودن میزان سپرده گذاری و منابع تسهیلات دهی بانک ها، مشکلات موجود در بخش صنعت، سطح پایین مشارکت و اشتغال زنان، مهاجرت نخبگان و سرمایه گذاران از استان، شرایط نامطلوب کشور عراق و تاثیر سوء آن بر مبادلات تجاری مرزی و ضعف فرهنگ کار منجر به آمار بالای بیکاری کرمانشاه شده است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 31 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.