به گزارش خبرنگار ایرنا، نادر پرور روز شنبه به مناسبت 14 مهر روز دامپزشکی در نشست خبری که در سرسرای اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه برگزار شد، افزود: در این مدت بیش از 92 هزار نمونه گیری خون دام مشکوک به بیماری به عمل آمد که پنج هزار مورد غیربهداشتی تشخیص و معدوم سازی شده است.
وی پیشگیری و کنترل بیماری های دامی مانند تب مالت، را اصلی ترین وظیفه این نهاد دانست، گفت: بیش از 50 درصد از بیماری های مختلف انسان ناشی از تغذیه فرآورده های آلوده دامی است.
پرور، به صادرات 250 هزار راسی دام سبک استان کرمانشاه به کشورهای خلیج فارس اشاره کرد و گفت: در بحث صادرات فقط تولید و تناژ گوشت مهم نیست بلکه رعایت التزامات صادرات مانند مدیریت بهداشتی محیط و نحوه تولید دام سالم، کشتارگاه صنعتی، بسته بندی و رعایت معیارهای جهانی ضروری است.

**تجهیز کشتارگاه های به پیش سرد در دستور کار است
پرور گفت: از شش کشتارگاه فعال طیور استان یکی به دستگاه خط 02 و استاندارد است که اگر بخواهیم صادرات داشته باشیم حتما باید تمام کشتارگاه ها به خط 2 0 تجهیز شوند این در حالی است که اکنون با وجود ظرفیت تولید بالا هیچ کشوری از ما به دلیل نبود کشتارگاه استاندارد گوشت نمی خرد.
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه با بیان اینکه تجهیز کشتارگاه ها به پیش سرد یک اولویت است، گفت: یک کشتارگاه استان پیش سرد دارد و این در حالی است اگر کشتارگاه ها پیش سرد داشته باشند امکان انتقال بیماری هایی مانند تب خونریزی دهنده کنگو و تب مالت به افراد کاملا از بین می رود.
وی با بیان شعار سلامت غذا از مزرعه تا سفره گفت: حفظ سلامت غذا یکی از وظایف مهم سازمان دامپزشکی است که با نظارت مستمر بر تولیدی ها، کشتارگاه ها، دستگاه های حمل و نقل فرآورده های دامی، فروشگاه های مجاز توزیع و قصابی ها امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته بیش از 537 مورد بازدید از مراکز مختلف دامپروری صورت گرفته است، گفت: هزار و 710 مورد آزمایش، چهار هزار و 600 مورد نمونه از تولیدی ها انجام شده است.
وی وجود سامانه جی ای اس (GIS) را مهم ترین سیستم هوشمند جغرافیای نظارت بر کنترل، درمان و نمونه گیری برای آزمایش و درمان بیماری این سازمان معرفی کرد که می تواند به سلامت و امنیت غذایی کمک کند.
پرور با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی در زمینه مبارزه با بیماری های دامی در طول سال گذشته عملکرد قابل قبولی داشته، گفت: با توجه به موقعیت استان و داشتن 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور بحران زده عراق، این اداره کل سالیانه 12 میلیون نوبت واکسن دام که 760 هزار مورد آن در مورد بیماری مشترک بین انسان و حیوان انجام می دهد.
او به کنترل بیماری سیاه زخم در استان اشاره کرد و گفت: کرمانشاه با داشتن سه آزمایشگاه، یک بیمارستان و چهار درمانگاه حیوانات، 53 داروخانه دام و هزار و 128 کادر درمانی یکی از قطب های دامپزشکی منطقه و کشور است.
پرور از جمله اقدام های دیگر دامپزشکی استان را سم پاشی بیش از سه میلیون و 800 متر مربع جایگاه دامی، واکسن هاری 16 هزار قلاده سگ، واکسن سه میلیون و 300 هزار دام علیه بیماری تب برفکی و تب مالت و واکسن رایگان یک میلیون و 400 هزار مورد بیماری مشترک عنوان کرد.
14 مهر به مناسبت روز ملی دامپزشکی در سال 1369 در تقویم جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است.
اداره دامپزشکی در ایران سال 1304 برای مقابله با بیماری طاعون گاوی راه اندازی شده است.
استان کرمانشاه با پنج میلیون راس انواع حیوانات اهلی و وحشی در غرب کشور واقع شده است.
3209/8066 خبرنگار عباداله آذرگون** انتشاردهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.