شهرام مظفری زاده روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: چرای گله های دام در منطقه شکار ممنوع دشت قراویز برای گونه های جانوری خطرساز است.
وی گفت: وجود گله های گوسفند و سگ های نگهبان در مناطق شکار ممنوع ، علاوه بر ایجاد ناامنی منطقه برای حیات وحش ، باعث بروز خطرهایی برای گونه های جانوری شده است.
وی بیان کرد: علاوه بر اینکه وجود گله های گوسفند مازاد بر ظرفیت منطقه، تهدیدی جدی برای مراتع و پوشش گیاهی منطقه محسوب می شود، سگ های گله دامداران روستاهای همجوار ، تنها زیستگاه آهوی ایرانی در منطقه شکار ممنوع قراویز را ناامن کرده است و در برخی مواقع بره آهوان وحشی با شکار سگ های گله تلف می شوند.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست سرپل ذهاب ادامه داد: بر اساس قانون، حفاظت و بهسازی محیط زیست چرای دام در محدوده منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش ، با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در حد ظرفیت قابل برداشت مراتع ، امکان پذیر است.
مظفری زاده اضافه کرد که چوپانان گله در چراگاه های دام باید با هوشیاری کامل، در حفاظت از گونه های جانوری در منطقه قراویز دقت و مراقبت بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند سگ های گله جوان و قوی جثه به حیوانات این زیستگاه صدمه ای وارد کنند.
منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز با سه هزار و 800 هکتار مساحت، بخشی از حوزه استحفاظی شهرستان سرپل ذهاب است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی و منطقه ای گرمسیری دارای وحوش فراوان است.
منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصرشیرین و سرپل ذهاب هم اکنون تنها زیستگاه منحصر به فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور به شمار می رود.
از جانوران موجود در این منطقه می توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد.
همچنین این منطقه حفاظت شده با پوشش گیاهی بلوط، پلک، تنگرس، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی، دارای انواع گونه های پرندگان شامل کبک، تیهو، سار و فاخته است.
سرپل ذهاب با بیش از 90 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق 48 کیلومتر مرز دارد.
7079/7399/3033 خبرنگار:سیروس صدیقی چگینی **انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.