فرماندار کنگاور با بیان اینکه پیگیری‌ها و ارائه مستندات متقن ما به دادگاه نتیجه داد و باعث ممنوعیت ساخت و ساز در اطراف آناهیتا گفت: خوشحالم این اثر ملی حفظ می‌شود.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با پیگیری‌ها و مستندات اداره میراث فرهنگی و پایگاه معبد آناهیتا و با در اختیار گذاشتن دادگاه شهرستان کنگاور و مطالعه پرونده توسط قاضی مربوطه به استناد و پیروی از قوانین جاری کشور از هرگونه ساخت‌وساز در عرصه بنای موسوم به معبد آناهیتا جلوگیری شد.
 
ایزدی افزود: چندی پیش اداره اوقاف شکایتی به دادگاه شهرستان مبنی بر جدا‌سازی و ساخت‌وساز در ضلع شرقی امامزاده برد و دادگاه هم حکم بدوی را به نفع اداره اوقاف بدون در نظر گرفتن قوانین میراث فرهنگی صادر کرد و براساس همین حکم اوقاف کنگاور با حفاری بدون مجوز 21 چاله برای نرده‌گذاری در محوطه باستانی معبد ایجاد کرد و براساس حکم صادر شده دادگاه به نفع اوقاف پایگاه عملا نتوانست جلوی ساخت و ساز را بگیرد.
 
وی گفت: با پیگیری‌های مدیر پایگاه معبد آناهیتا و فرمانداری شهرستان‌کنگاور رئیس دادگستری این شهرستان پرونده را  مورد بررسی قرار داد و با استناد به  قوانین میراث فرهنگی این حکم رد و حکم جدید به نفع پایگاه و منع ساخت و ساز در معبد صادر شد.
 
فرماندار کنگاور عنوان کرد: معبد آناهیتا یک مجموعه تاریخی بسیار باارزش است و در کاوش‌هایی که در آن صورت گرفته لایه‌هایی از دوران اشکانی، ساسانی و اسلامی به‌دست آمده و از پرستشگاه‌های باارزش و بزرگ ایران باستان بوده  که کنار این محوطه بقعه امام‌زاده ابراهیم قرار دارد که مربوط به دوران سلجوقی بوده و به لحاظ تاریخی این امام‌زاده قابل احترام و بنای تاریخی بی‌نظیری است.

ایزدی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این معبد این است که در مرکز شهر قرار دارد و برای بازدید گردشگران نیازی به جابجایی نیست و کنار بازار این شهرستان قرار دارد.

 وی تصریح کرد: امیدواریم با کمک‌های سازمان میراث‌فرهنگی  و بازسازی این اثر باارزش تاریخی  در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

ایزدی در پایان از رئیس دادگستری، قاضی پرونده معبد آناهیتا به‌دلیل مطالعه و توجه به مستندات این پرونده و همچنین از اداره اوقاف این شهرستان به‌دلیل پذیرفتن دلایل ممنوعیت ساخت‌وساز در این محوطه باستانی قدردانی کرد.

معبد آناهیتا یکی از باارزش‌ترین آثار تاریخی ایران واقع در شهرستان کنگاور استان کرمانشاه در سال 1310 با شماره 31 به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.