به گزارش خبرنگار ایرنا؛ شهرستان پاوه در 120 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از 77 هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود 23 هزار 724 هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.
این چهارمین مورد آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل است که در سال جاری اتفاق می افتد و تاکنون منشاء و عامل آتش سوزی به رسانه ها اعلام نشده است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه با بیان اینکه بیش از ده ها هکتار از جنگل ها و مراتع این منطقه حفاظت شده در 2 روز اخیر طعمه آتش شد گفت: هنوز برآورد دقیقی از سطح آتش سوزی نداریم.
محمد اخگرزاده روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آتش سوزی پیش از ظهر دوشنبه در منطقه 'سیمان' آغاز شد، افزود: به محض اطلاع از آتش سوزی عازم منطقه شدیم اما به دلیل سخت گذر بودن مسیر و کمبود عوامل امدادی مهار آتش به سختی انجام شد.
او گفت: آتش صبح امروز سه شنبه پس از ساعت ها تلاش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر و انجمن های زیست محیطی و مردم طبیعت دوست مهار شد و اکنون نیز در منطقه حضور داریم چرا که احتمال شعله ور شدن آتش وجود دارد.
وی پوشش این جنگل را عمدتا بلوط دانست و گفت: درختان ون هم در این جنگل وجود دارد و همچنین مراتع بسیار غنی در این منطقه وجود دارد.
منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل با هدف حمایت از گونه با ارزش شوکا وارزش‌های رویشگاهی با مساحت 23 هزار و 724 هکتار در پاییز 1374 به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و درسال 1378 حفاظت شده اعلام شد.
بلوط ایرانی، بنه، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، کیکم، زالزالک، زبان گنجشک، آلوچه، ختمی، لاله واژگون از پوشش‌های گیاهی این منطقه است.
همچنین بز و پاژن، شوکا، قوچ و میش، پلنگ، سنجاب ایرانی، گربه وحشی، گرگ، روباه، تیهو، کبک، عقاب، گنجشک سانان و … از گونه‌های جانوری این منطقه می‌باشد.
'شوکا' نماد زیست محیطی استان کرمانشاه و یکی از گونه های کمیاب جانوری این استان است که به گفته مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه هم اکنون نزدیک به 20 راس شوکا در منطقه بوزین و مرخیل شهرستان پاوه محافظت می شود.
بررسی دلایل آتش سوزی در جنگل های زاگرس و معرفی عامل یا عاملان آن از سوی رسانه ها به مردم یکی از مطالبات مردم زاگرس نشین است که در نیمه اول هر سال شاهد آتش سوزی های گسترده در سطح هزاران هکتار از مراتع و جنگل های منطقه خود هستند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.