به گزارش خبرنگار ایرنا، عیسی کلانتری عصر دوشنبه در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه در سرسرای شهدای دولت استانداری با اشاره به تهدیدهای زیست محیطی گفت: امروز نابودی محیط زیست به یک‌ تهدید جدی برای توسعه ایران تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه عمل کردن بدون توجه به سیاست های توسعه پایدار کشور را تهدید می کند، اظهار داشت: بیکاری را می‌توانیم با یکسری اقدام ها برطرف کرد اما بی آبی را به هیچ عنوان نمی توان از بین برد.
رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: اگر روند بهره برداری از منابع آبی کشور به همین شکل ادامه داشته باشد 20 سال دیگر از زاگرس تا مرزهای آبی جنوب اثری از کشاورزی وجود نخواهد داشت.
کلانتری گفت: با سیاست های احساسی اوایل انقلاب پوشش گیاهی را از بین بردیم و به تبع آن خاک را از بین بردیم؛ ما در سال بیش از 12 هزار هکتار فرسایش خاک داریم.
وی افزود: تعداد سیل های ما در دهه 40 سالانه 45 مورد بود اما در دهه 80 به بیش از 600 مورد رسیده است.
معاون رییس جمهوری عنوان کرد: ما با مصرف بیش از 110 درصد از منابع آب تجزیه پذیر تنها کشوری در جهان هستیم که بیش از 60 درصد از منابع آبی تجزیه پذیر آب را مصرف می کنیم.‌
کلانتری با بیان اینکه ما در مرحله ورشکستگی آبی هستیم، گفت: امروز بی آبی و بیکاری 2 معضل اصلی کشور هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه باید حفاظت از محیط زیست را مردم محور کنیم، افزود: 2 هزار و 800 محیط بان در محیط زیست فعالیت می کنند که به هیچ عنوان نمی توانند از 15 میلیون متر مربع مناطق حفاظت شده مراقبت کنند.
رییس سازمان‌ حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه بخشی از گرد و غبار کشور حاصل هسته های داخلی گرد وغبار هستند، گفت: بخش عمده گرد و غبار وارد شده به آسمان ایران از زمین های کشاورزی شخم شده ای ایجاد می شوند که در آنها کشتی انجام نمی شود.
کلانتری ادامه داد: عراقی ها 2 میلیون هکتار زمین را در بخش های هم مرز عراق و سوریه شخم می زنند اما به دلیل کمبود آب نمی توانند در آنجا کشت کنند از این رو به منشا تولید گرد و غبار تبدیل می شود.
وی ادامه داد: گرد و غبار آسمان ایران از 28 نقطه غبارخیز نشات می گیرند که چهار نقطه آن در خوزستان قرار دارند.
معاون رییس جمهوری اضافه کرد: چهار نقطه تولید گرد و غبار در خوزستان 35 درصد و 24 نقطه ای که در عراق هستند، مابقی گرد و غبار ورودی به آسمان ایران را تولید می کنند.
معاون رییس جمهوری در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: دولت دوازدهم در چهار سال آینده براساس سیاست اعتدال و مبنای واقع بینی در راستای برطرف کردن ضعف ها و کاستی ها عمل خواهد کرد.
کلانتری اظهارداشت: دولت شجاعانه و بر مبنای تدبیر تصمیم خواهد گرفت و در هر تصمیمی براساس واقع بینی و داده های کافی عمل خواهد کرد.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه دولت در سیاست خارجی تعامل سازنده را دنبال می کند، گفت: دولت بر مبنای حقوق ملت براساس قانون عمل می کند و تحقق حقوق شهروندی را در اولویت قرار می دهد.
کلانتری تاکید کرد: همه اهداف و اقدام های دولت تامین منافع ملی ایرانیان است و دولت به دنبال حفظ منافع گروه خاصی نیست.
وی اعلام کرد: دولت مصمم است که با فساد مبارزه کند و بر خود واجب می داند که به زنان و جوانان در عرصه های مدیریتی میدان کافی بدهد.
معاون رییس جمهوری عنوان کرد: در بخش سیاست های داخلی توجه به قومیت ها، مذاهب و فعالیت های حزبی و تشکلی در اولویت های دولت است.
کلانتری ادامه داد: در سیاست خارجی نیز دولت تعامل گسترده با جهان، نقش آفرینی در منطقه، پاسداشت برجام و رشد صادرات غیرنفتی را دنبال می کند.
وی اظهار داشت: دولت در بخش زیست محیطی به دنبال اصلاح منابع آب، مقابله با فرسایش خاک، مقابله با آلودگی، حفظ پوشش گیاهی و مقابله با پسماند و فاصلاب ها است.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه سیاست دولت برای گریز از استقراض از بانک مرکزی صرفه جویی در هزینه ها است، گفت: دولت موظف است که هشت درصد رشد سالانه را محقق کند که امری بسیار سخت است.
کلانتری اضافه کرد: دولت فکر می کند اگر بخواهد 800 هزار شغل در سال ایجاد کند منابع کافی در اختیار ندارد از این رو باید به سراغ منابع جدید رفت.‌
وی بر اجرای درست اصل 44 قانون اساسی تاکید کرد و گفت: ما در ظاهر اصل 44 قانون اساسی را اجرا می کنیم اما چیزی به دولت نمی رسد که به رشد اقتصادی کمک کند، شرکت هایی که باید به مردم واگذار شود بین خصولتی ها دست به دست می شود.
معاون رییس‌ جمهوری با اشاره به وظیفه دولت برای حفظ ارزش پول ملی گفت: نباید برای رفع کسری، با نرخ ارز بازی کنیم تا بودجه کشور و کمبودها تامین شود.
کلانتری با تاکید بر اینکه سرزمین ما به واسطه مشکل بیکاری در حال تهدید است، اظهار داشت: امروز در کشور بالغ بر چهار میلیون دانش آموخته بیکار داریم که باید برای آنها ایحاد اشتعال کرد.
وی ادامه داد: باید بتوانیم از سرمایه های سرگردان موجود در خارج از کشور برای توسعه استفاده کنیم.
معاون رییس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه دولت موظف است نیازهای کشور‌ را مرتفع کند، گفت: هرچقدر دولت بزرگتر شود کارآیی آن کمتر خواهد شد از این رو معضل بیکاری را نمی توانیم با اشتغال دولتی حل کرد.‌
کلانتری با اشاره به فرمایش های رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی گفت: در دولت‌ یازدهم واحدهای کوچک اقتصادی رشد پیدا کردند و صادرات غیر نفتی افزایش پیدا کرد.
وی افزود: در دولت یازدهم صادرات محصولات کشاورزی از منفی هشت هزار میلیارد دلار به منفی سه هزار میلیارد دلار رسید و نرخ تورم از 45 درصد به هفت درصد رسید که موفقیتی بزرگ‌ محسوب می شود.
7444/8066 خبرنگار:سامان رحمتیان ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.