به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید جوادحسینی کیا روز سه شنبه در مراسم افتتاح سد جامیشان که با حضور معاون اول رییس جمهوری انجام شد؛ افزود: برای استفاده بهینه از ظرفیت های ایجاد شده توسط این سدها از جمله در موضوع گردشگری، نیازمند عنایت ویژه دولت هستیم.
وی با اشاره به پشتیبانی مردم سنقر و کلیایی از انقلاب و کشور با تقدیم 419 شهید گفت: در زمینه اشتغال و راه های شهرستان مشکلات بزرگی داریم که نیازمند توجه ویژه دولت برای رفع آنها می باشیم.
حسینی کیا، میزان سرمایه گذاری در شهرستان سنقر و کلیایی را کم دانست و بر لزوم توجه ویژه دولت به شهرک صنعتی سنقر تاکید کرد.
وی همچنین جا ماندن 180 هکتار از اراضی این شهرستان از محل تامین آب 2 سد این شهرستان را زمینه ساز نارضایتی مردم در این بخش بیان کرد و خواستار اصلاح این موضوع شد.
حجت الاسلام حسینی کیا در ادامه با اشاره به مشکل سرمازدگی کشاورزی این منطقه و کاهش 50 درصدی تولید گندم در سال 96 گفت: دولت هنوز 45 میلیارد تومان بدهی خود بابت خسارت سرمازدگی در سال 94 را پرداخت نکرده است.
نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار توجه ویژه راه و شهرسازی به اصلاح جاده بیستون – سنقر و نیاز 140 کیلومتر راه روستایی این شهرستان به آسفالت شد.

**آبگیری نهمین سد در استان کرمانشاه و آبیاری 32 هزار هکتار اراضی کشاورزی
مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه در ادامه گفت: با افتتاح 2 سد زمکان و جامیشان در مجموع تعداد سدهای در دست بهره برداری استان به 9 سد می رسد که 32 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را آبیاری می کنند.
کیاست امیریان در خصوص ویژگی های سد جامیشان گفت که 12 هزار و 604 هکتار شبکه در این سد اجرا شده و به این موضوع باید اجرای 660 هکتار شبکه فرعی را نیز اضافه کرد.
وی افزود: سد جامیشان 52 میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره آب دارد و می تواند سه هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را آبیاری کند.
وی با بیان داشت از سال گذشته تاکنون چهار سد 'داییک، تنگ حمام، زمکان و جامیشان' با حضور دکتر جهانگیری در استان کرمانشاه افتتاح شده و وعده داد که سد سومار نیز پاییز امسال آبگیری خواهد شد.
امیریان ظرفیت ذخیره سد زمکان را 25 میلیون متر مکعب آب عنوان کرد و گفت: این سد می تواند 2 هزار و 200 هکتار از اراضی جدید را آبیاری کند ضمن اینکه توانایی بهبود آبیاری پنج هزار و 530 هکتار از اراضی کشاورزی را نیز دارد.
مدیر عامل آب منطقه ای استان کرمانشاه تصریح کرد: 2 سدی که امروز در استان کرمانشاه افتتاح شده اند اهداف آب شرب ندارند لذا می توان طرح های پرورش ماهی و گردشگری را در محل این سدها اجرا کرد.
امیریان گفت: با ابتکار دولت تدبیر و امید برای تامین منابع مالی طرح های آبی دغدغه ای وجود ندارد چرا که اعتبار این طرح ها از محل صندوق توسعه ملی تامین شده اند.
وی در عین حال به کمبود اعتبار در بخش های احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اشاره کرد و خواستار کمک های دولت به این بخش شد.
3033/8066/7457 خبرنگاران:فرزاد نویدی و جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.