مشروح این گزارش بدین شرح است: موقعیت جغرافیایی کرمانشاه و همجواری با کشور عراق، پتانسیل ها و ظرفیت های خوبی برای این استان ایجاد کرده که طرح بزرگ و اقتصادی توریسم سلامت یکی از مهم ترین این طرح ها می باشد.
اجرای این طرح در یک شهر بدان معناست که زیرساخت های مناسب فراهم شده و چون مازاد خدمات به بیماران بین المللی تعلق می گیرد نشانگر این است که بیماران داخلی نیز از وضعیت مناسب درمانی برخوردارند.
میزبانی کرمانشاه در طرح توریسم سلامت آنقدر مهم و باارزش است که بنا به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه، می تواند در بخش جذب گردشگر موفق عمل کرده و موجب رونق دهی به این صنعت شود.
اکنون به منظور آگاهی از آخرین وضعیت و اقدام های انجام شده در بحث توریسم سلامت گفتگویی انجام داده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

**9 مرکز درمانی میزبان طرح توریسم سلامت در کرمانشاه
رییس اداره اعتباربخشی و امور بیمارستانهای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و مسئول توریسم سلامت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هفته نامه سلامت، به وضعیت کنونی این طرح در کرمانشاه پرداخت و اظهار کرد: به دنبال ابلاغ آیین نامه اجرایی توریسم سلامت از اواخر سال 94 به مراکز درمانی و با توجه به سیاست دانشگاه در گام اول براساس بررسی به عمل آمده ظرفیت های درمانی مازاد بر نیاز شهروندان شناسایی و در اختیار بیماران خارجی قرار گرفت.
مصیب عرفانی، به حمایت های رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از طرح توریسم سلامت اشاره کرد و گفت: هم اکنون 9 مرکز درمانی استان در این زمینه در حال فعالیت و پذیرای بیماران بین المللی بویژه از کشور عراق می باشند.
به گفته عرفانی، 6 مرکز آموزشی درمانی دانشگاهی شامل مراکز امام رضا (ع)، امام علی (ع)، امام خمینی (ره)، معتضدی، فارابی و دکتر محمد کرمانشاهی موفق به اخذ گواهی نامه پذیرش بیماران بین الملل شده اند.
رییس اداره اعتباربخشی و امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: مراکز غیردانشگاهی همانند بیمارستان امام حسین (ع)، بیمارستان بیستون و بیمارستان شهدا از بیمارستان های دولتی وابسته به تامین اجتماعی، نیز موفق به اخذ این گواهینامه شده اند و هم اکنون در مجموع 9 مرکز در شهرستان کرمانشاه دارای گواهینامه معتبر پذیرش بیماران بین الملل می باشند.
همچنین بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) قصرشیرین در جهت معرفی و ایجاد پل ارتباطی برای گردشگران سلامت اقلیم کردستان عراق در حال فعالیت می باشد.

**25 تخت بیمارستانی در خدمت توریسم سلامت
عرفانی در خصوص ارائه خدمات توریسم سلامت، از وجود 25 تخت بیمارستانی خبر داد و گفت: ورود این طرح مانع از دسترسی شهروندان از خدمات درمانی نمی شود و این 25 تخت از ظرفیت سه هزار و 454 تخت بیمارستانی اختصاص داده شده است.
وی یادآور شد، تا پنج تخت بیمارستانی دیگر در برخی مراکز نیز به صورت شناور و در صورت نیاز به این ظرفیت اضافه می شود که می تواند تخصص و خدمات متعددی را به بیماران خود اختصاص دهد.
این مسئول با بیان اینکه عمده فعالیت ها در رابطه با توریسم سلامت در سال گذشته صورت گرفته ادامه داد: این طرح با محوریت رسیدگی به بیماران خارجی و بین المللی از حساسیت خاصی برخوردار است و از همین رو نیازمند ایجاد امکانات و زیرساخت های لازم، طراحی فرآیندها، استقرار استانداردها بین المللی و مدیریت خاص می باشد که با حمایت ریاست دانشگاه، معاونت امور درمان، معاونت توسعه و منابع، مدیر امور بین الملل، روسا، مدیران و تیم توریسم سلامت در مراکز آغاز و شکل گرفت.
وی ادامه داد: سپس دستورالعمل های لازم به مراکز ابلاغ شد و از سوی دیگر ضرورت داشت تا مراکز خود را با چنین استانداردهایی سازگار کرده که پس از خودارزیابی و به دنبال آن ما و ممیزی های لازم از سوی تیم اعتبار بخشی معاونت دانشگاه و وزارت بهداشت درمانی و آموزش پزشکی مفتخر به اخذ گواهینامه پذیرش بیماران بین المللی گردیدند.
عرفانی ادامه داد: پس از انجام این مراحل به وزارتخانه برای میزبانی طرح توریسم سلامت اعلام آمادگی کردیم و ادعاها و توانایی های ما توسط تیم مربوطه در وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفت و پس از تایید به صدور گواهی نامه اعتباربخشی منجر شد.

**ضرورت همکاری سازمان ها برای شکوفایی صنعت توریسم
عرفانی در پاسخ به این سوال که اجرای طرح توریسم سلامت در کرمانشاه تا چه اندازه مورد استقبال قرار گرفته اظهار کرد: اگر بخواهیم صنعت توریسم در منطقه شکوفا شود باید سازمان ها، نهادهای و ارگان های متعددی برای شکل گیری و رشد و توسعه آن شرکت داشته باشند تا به دنبال ورود گردشکر زمینه جذب توریسم سلامت نیز شکل گیرد و باید در ابتدا امکانات و زیرساختهای لازم برای حضور گردشکر از جمله خدمات فرودگاهی، هتل و اماکن اقامتی ،حمل و نقل، آژانسهای مسافرتی شرکت های مجاز به جذب گردشگر سلامت و بسیاری از شرایط دیگر فراهم شود و سپس به صورت تخصصی، توریسم سلامت را بر این بسترها ایجاد کنیم.
عرفانی با بیان اینکه خوشبختانه در این زمینه دانشگاه پیشتاز در صنعت توریسم در استان شدیم، گفت: با این وجود تا به امروز موفق نشدیم از ظرفیت های هر 25تخت به صورت مناسب بهره مند شویم چرا که جذب بیمار خارجی به فراهم کردن شرایط و یا اقدام توسط بخش ها و شرکت های خصوصی وابسته است که متاسفانه این فعالیت ها برای جذب بیماران بین المللی در کرمانشاه به خوبی دیده نشده است.
به گفته مسئول طرح توریسم سلامت در کرمانشاه، این امر ما را از دست یابی به شرایط ایده آل دور کرده ولی صرفنظر از وجود شرایط مقطعی و دیگر کمبودهایی همچون نبود خطوط هوایی، وضعیت ترانسفر بیماران و سایر امکانات لازم برنامه هایی برای گسترش و ارتقا صنعت توریسم در کرمانشاه طراحی شده تا تختها و امکانات در نظر گرفته شده بهتر و سریعتر در اختیار بیماران خارجی قرار گیرد.
به گفته این مسئول، جذب بیمار از اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در توریسم سلامت از اولویت هاست و با این وجود نگاه جهانی در طرح وجود دارد و تنها به نگرش منطقه ای محدود نمی شود.
وی در پایان یادآور شد، بیمارستان ها از محل درآمد خود برای گسترش طرح توریسم سلامت هزینه کرده اند و به دنبال اخذ اعتبارات از وزارتخانه هستیم و ناگفته نماند تا به امروز از سوی وزارتخانه برای برگزاری سمینارها، نشست ها، کنگره ها و آموزش ها هزینه شده است.
در همین راستا در نشست اخیر دانشگاه علوم پزشکی با معاونان و مدیران دانشگاهی بر ایجاد زیرساخت ها به صورت کامل و استاندارد تاکید شد.
در این مراسم رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به پیگیری نمایندگان استان برای رفع کمبودهای درمانی اشاره کرد و افزود: اعتباربخشی بین المللی در راستای پیشگیری از مشکلات آتی ضرورت دارد.
دکتر حسین کریم در پایان از ارتباط بین المللی و توریسم سلامت به عنوان یکی از مهم ترین اقدام ها و هنرهای دانشگاه یاد کرد و افزود: برای ایجاد زیرساخت های لازم برای گسترش هرچه بهتر توریسم سلامت از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.
8066 انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.