در این یادداشت آمده است: شهر باید هویتی یک‌ پارچه و متناسب از خدمت ‌رسانی به مردم داشته باشد.
وقتی شهروندان در پیاده‌روها، پارک‌ها، تاکسی، اتوبوس، خیابان‌ها احساس مشترک ‌بودن و سرزندگی کنند در رفتار آنان دگرگونی پیدا می‌شود.
کرمانشاه، شهر بزرگی که دیگر جمعیتش از یک میلیون نفر هم فراتر رفته و مرز کلانشهر بودن را پشت سر گذاشته است برای تسهیل امور شهروندانش به برنامه‌های جدیدی نیازمند است. خیابان‌های شهر و حتی شهرک‌های مهم آن مثل آبادانی و مسکن و الهیه دیگر تحمل و گنجایش خودروهای افزونش را ندارد.
خیابان‌های شهر به‌ دلیل نداشتن پارکینگ‌های قابل توجه، در ساعاتی از روز، خود به یک پارکینگ بزرگ تبدیل می‌شوند.
شهروندان سرگردان برای رسیدن به مرکز شهر و رفع مایحتاج زندگی و یا ضروری‌ترین امور سلامت خود باید خودرو خود را آنقدر پیرامون منطقه مورد نظر بچرخانند تا شاید محلی برای پارک بیابند.
گاه بیمارانی که با همراهانشان به پارکینگ شهرداری می‌رسند باید خودرو خود را کیلومتر‌ها دورتر از محل مورد نیاز در کوچه ‌پس ‌کوچه‌هایی که هرگز برای توقف خودرو مناسب نیست پارک و گاه برای ساکنین مناطق مسکونی مزاحمت ایجاد کنند.
در بیشتر خیابان‌های شهر و در شهرک‌ها، کناره خیابان‌ها به ‌طرز شگفت‌انگیزی به تیول و مالکیت صاحبان مغازه‌ها در آمده است، از گالری‌داران خودروها گرفته تا مکانیک‌ها و حتی سوپرمارکت‌ها، جملگی یک صندلی یا تابلویی در جلو مغازه خود گذاشته و مانع پارک خودروها می‌شوند.
این موارد در تحقیق میدانی هر روز برای شهروندان تکرار می‌شود.
شهردار و مسئولان اداره راهنمایی و رانندگی باید به مردم پاسخ دهند آیا کار مغازه ‌داران و گاه سوپر‌مارکت‌ها قانونی است یا خیر؟
اطلاعات حاصله نشان نمی‌دهد آنان چنین حقی داشته باشند تا کناره خیابان‌ها را به تسخیر خود در آورند.
شهردار کرمانشاه می‌تواند برای اثبات یا رد این مشاهدات میدانی، با حضوری نامحسوس و همراه نبردن کسی یا‌ بیسیمی، خودرو خود را در حاشیه‌ای، اگر یافت پارک کند و اگر مورد اعتراض مغازه‌ داران قرار نگرفت، باور خواهیم کرد شهردار و همکارانشان‌ در این مورد به ‌درستی عمل کرده‌اند.
هرچند تصحیح مسیر عبور خیابان‌ها، این روزها به یکی از خدمات شایسته‌ی شهرداری تبدیل شده است.
سال‌هاست که پارک در سمت راست خیابان‌های یکطرفه امری عادی شده است. آیا ماموران راهور، خودروهای سمت راست ‌را جریمه می‌کنند؟
بررسی خیابان‌های هلال ‌احمر و خیام می‌تواند مثال خوبی برای این موضوع باشد.
از سوال آزمون کتبی راهنمایی و رانندگی برای روشن‌شدن این موضوع، دلیل می‌آورم:
در خیابان یک طرفه باید در کدام سمت اتومبیل را پارک کرد‌؟
الف- در خیابان یک طرفه نمی‌توان پارک کرد
ب- چپ
پ- در هر 2 طرف پارک شود مانعی ندارد
ت- راست
همه رانندگان می‌دانند پاسخ صحیح، گزینه ب است.
اما هرگز در 2 خیابان یاد شده قانون رعایت نمی‌شود. پارک خودرو در پیاده ‌رو که برخی رانندگان می‌خواهند درست زیر سایه‌سار درختی، گرما را از تن خودروشان بزدایند دیگر قدیمی شده، اما هنوز ادامه دارد.
شهرداری که از خودروها عوارض دریافت می‌کند باید پاسخ دهد چرا شهر این ‌گونه به هم ریخته است؟
هر مسئولیتی همراه با پاسخگویی است. شهروندان منتظر پاسخ پلیس راهور و شهرداری در اجرای بی‌ تنازل قانون خواهند ماند!
3209/8066 دریافت کننده:عباداله آذرگون ** انتشاردهنده :علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.