به گزارش روز پنجشنبه ایرنا؛ داود ناصری امید در جلسه شورای مهارت شهرستان اسلام آباد غرب با اشاره به اینکه در سال های گذشته آموزش های فنی و حرفه ای از سوی خانواده ها مورد بی مهری قرار گرفته بود، افزود: خوشبختانه امروز با تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد کشور، اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در ایجاد شغل مورد توجه است.
وی گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خانواده ها باید به آموزش های فنی و مهارتی که می تواند به اقتصاد خانواده ها نیز کمک کند توجه لازم را داشته باشند.
او احیا و بازسازی نقش و جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه ای در جامعه و بها دادن به این آموزش ها در بین خانواده ها و جوانان را ضروری دانست و اظهار کرد: باید سهم این آموزش ها در تقویت قابلیت ها، ظرفیت ها و پتانسیل های کشور مشخص شود که این مهم نیازمند فرهنگ سازی لازم از سوی رسانه ها و صداوسیما است.
وی در مورد نقش آموزش های فنی و حرفه ای در کاهش بیکاری و افزایش میزان رفاه اجتماعی گفت: تربیت نیروهای مهارتی برای ایجاد فرصت های جدید شغلی در کشور باید مورد تاکید قرار گیرد.
وی با بیان اینکه سرانه آموزش فنی و حرفه ای در استان به نسبت جمعیت بیکار پایین است، تصریح کرد: سرانه آموزش های مهارتی در سطح شهرستانها 10 نفر ساعت و در سطح روستاها سه نفرساعت است.
ناصری امید بر ضرورت اشتغالزایی برای دانش آموختگان دانشگاهی جویای کار تاکید کرد و با بیان اینکه نرخ بیکاری در بین این افراد از افراد کم سواد جویای کار بیشتر است، گفت: در برابرهر پنج کارشناس، یک تکنسین تربیت می شود این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته این کاملا معکوس است.
وی با ارائه عملکرد آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه و دیگر دستگاه های فعال در عرصه مهارت آموزی افزود: براساس مصوبات شورای مهارت، همدلی و هماهنگی خوبی بین دستگاه های اجرایی فعال در عرصه مهارت آموزی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه نیروهای انسانی ماهر، بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند افزود: طبق مصوبات شورای مهارت، هم افزایی بسیار خوبی با دانشگاه های استان برقرارشده که نتایج مثبت را به دنبال داشته ازجمله می توان به استفاده بهینه از ظرفیت های موجود اشاره نمود.

** ترویج فرهنگ کار و مهارت آموزی به اشتغال جوانان کمک می کند
فرماندار اسلام آبادغرب نیز با بیان اینکه ترویج فرهنگ کار و مهارت آموزی به اشتغال جوانان کمک می کند، گفت: رفع بیکاری جوانان به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی نیازمند ترویج و گسترش فرهنگ کار و مهارت آموزی است.
افشین کریمی، ترویج فرهنگ فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای در شهرستان را ضروری دانست و افزود: متاسفانه برخی از دانش آموختگان دانشگاهی برای ورود به بازار کار تجربه کافی ندارند که باید با یادگیری آموزش های فنی ومهارتی و توانمندسازی آنان زمینه حضور این دانش آموختگان در بازار کارفراهم شود.
وی ایجاد فرهنگ کارآفرینی و تولید در بین مردم و به ویژه جوانان به جای روحیه کارمندی و پشت میزنشینی را از جمله مزایای آموزش های فنی و حرفه ای عنوان کرد و گفت: عدم آشنایی با مهارت های عملی و فنی، مانع جذب دانش آموختگان شده است.
وی اظهار کرد: در شهرستان اسلام آبادغرب باتوجه به وجود مرغوب ترین زمین های کشاورزی و 36 درصد جمعیت روستایی در این شهرستان می توان با ترویج کارآفرینی و فراهم نمودن زیرساخت های لازم در توسعه اقتصاد منطقه و حتی استان و کشور تاثیرگذاربود.
وی اضافه کرد: یکی از این زیرساخت ها ارائه آموزش های فنی و مهارتی به مردم و روستاییان است چراکه ارتقای مهارت آموزی یکی از کلیدواژه های تحقق کارآفرینی و پیشبرد اقتصادی است.
فرماندار اسلام آبادغرب با بیان اینکه رشته های موجود در ایران با نیازهای بازار کار کشور متناسب نیستند، گفت: نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی حدود 2 برابر نرخ بیکاری افراد معمولی است.
براساس آمارها استان کرمانشاه در بهار امسال با بیش 20 درصد نرخ بیکاری رده سوم کشور را دارد.
3033/8066خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.