کامران کریمی روز دوشنبه به ایرنا افزود: با توجه به اینکه شغل اصلی مردم روانسر کشاورزی است، این شهرستان همواره بعنوان یکی از شهرستان‌های پیشرو در فعالیتهای مختلف زراعی، باغی و دامپروری شناخته شده است.
وی عمده محصولات این شهرستان را به ترتیب اولویت ذرت دانه ای، گندم آبی و دیم، نخود آبی و دیم، ذرت علوفه ای، شبدر، یونجه، کلزا و گوجه فرنگی معرفی کرد.

** توسعه کشت کلزا را در دستور کار داریم
مدیر جهاد کشاورزی روانسر ادامه داد: توسعه کشت کلزا یکی از اولویت های اصلی جهاد کشاورزی شهرستان است و با تشویق و ترغیب کشاورزان سطح کشت کلزا در روانسر امسال افزایش یافته و در مقایسه با سال زراعی گذشته رشد سه و نیم برابری نشان می دهد.
کریمی اضافه کرد: امسال در سطح 780 هکتار از زمین های مستعد این شهرستان کشت کلزا انجام شده که این میزان در روستاهای بخش مرکزی روانسر صورت گرفته و پیش بینی می شود حداقل 2 هزار و 500 تن کلزا از این مزارع برداشت شود.
وی با بیان اینکه برای اولین بار است که این میزان کشت کلزا در روانسر انجام می شود، تصریح کرد: سال گذشته فقط در سطح 200 هکتار از مزارع این شهرستان کشت کلزا انجام شد.
وی برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی، استقبال خوب کشاورزان کلزا کار، انتخاب زمان کشت مناسب توسط کارشناسان، تامین و تدارک به موقع نهاده های مورد نیاز و تهیه و آماده سازی ادوات کاشت را از دلایل افزایش سطح زیرکشت این محصول در سال جاری عنوان کرد.
مدیر جهاد کشاورزی روانسر اظهار داشت: کار برداشت کلزا در این شهرستان آغاز شده و تاکنون 360 تن کلزا توسط 2 مرکز خرید زالوآب و تعاون روستایی روانسر از کشاورزان خریداری شده است.

** برداشت گندم و جو از مزارع روانسر
کریمی بیان داشت: 32 هزار هکتار از مزارع روانسر به کشت گندم اختصاص یافته که پیش بینی می شود، حدود 60 هزار تن گندم از این مزارع تولید شود.
وی گفت: برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان سه مرکز خرید نهرابی، کانی شریف و کارخانه آرد روانسر در نظر گرفته شده است.
مدیر جهاد کشاورزی روانسر در خصوص محصول جو نیز افزود: شش هزار و 500 هکتار از مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری به کشت جو اختصاص یافته و پیش بینی می شود 12 هزار تن جو از این مزارع برداشت شود.
کریمی اضافه کرد: تاکنون در سطح 860 هکتار از مزارع جو این شهرستان کار برداشت به پایان رسیده و 2 هزار و 400 تن جو مازاد بر مصرف کشاورزان تحویل مراکز خرید تپه کوییک، زالواب و تعاون روستایی روانسر شده است.
وی یادآور شد: 110 کمباین، کار برداشت محصولات جو و گندم این شهرستان را انجام می دهند.

اختصاص 17 هزار هکتار از مزارع روانسر به کشت نخود
مدیر جهاد کشاورزی روانسر خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری 17 هزار و 250 هکتار از مزارع این شهرستان به کشت نخود اختصاص یافته که سه هزار و 250 هکتار آن به صورت پاییزه و به روش کاملا ماشینی و 14 هزار هکتار نیز به صورت بهاره کشت شده است.
کریمی اظهار داشت: در چهار هزار هکتار از مزارع نخود این شهرستان کار برداشت به اتمام رسیده و پیش بینی می شود 15 هزار تن نخود برداشت شود.
شهرستان روانسر دارای 64 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این مقدار 16 هزار هکتار آبی و مابقی دیم است.
شهرستان روانسر با 47 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.
8066/7455 خبرنگار: یوسف فتاحی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.