فرهاد همتی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه هیچگونه مشکل امنیتی در بازارچه مرزی سومار نداریم، افزود: هم اکنون همه عوامل و دستگاه های اداری در بازارچه مرزی سومار حضور دارند و صادرات کالا نیز از این مرز جریان دارد.
وی با رد شایعه هرگونه حضور نیافتن رانندگان کامیون های حامل کالا بنا به مسایل امنیتی و حضور گروه های تکفیری داعش در بازارچه مرزی سومار که روز گذشته در فضای مجازی انتشار یافت، از مردم خواست به این شایعه های بی اساس توجه نکنند.
سرپرست فرمانداری گیلانغرب با اشاره به اینکه روزانه به طور میانگین 150 تا 200 کامیون کالا از طریق بازارچه مرزی سومار به عراق صادر می شود، بیان کرد: این کالاها شامل 54 قلم کالای مجاز هستند که از این مرز به استان های حوزه حکومت مرکزی و بغداد در عراق صادر می شود.
همتی اظهارداشت: با توجه به افزایش تعرفه گمرکی توسط طرف عراقی در اقلام مربوط به بخش مصالح ساختمانی، تنها صادرات این قسمت به علت بی رغبتی تجار عراقی و اعتراض آنها به دستورالعمل ابلاغی توسط گمرک این کشور، در چند روز گذشته با وقفه مواجه شده بوده که این مشکل نیز درحال رفع شدن است.
وی اضافه کرد که در این مدت نیز هیچ گونه محموله مصالح ساختمانی از بازارچه به داخل کشور برگشت داده نشده و تا حل مشکل در محل بازارچه تخلیه و نگهداری می شود.
وی ادامه داد: فعالیت مبادلات مرزی از بازارچه سومار به غیر از روزهایی که از سوی عراق تعطیل اعلام می شود، بدون وقفه انجام می شود.
این مقام مسئول گفت: با توجه به حوادث داخل عراق و وجود گروه های تکفیری و تروریستی در 50، 60 کیلومتری آن سوی مرز، تقویت نیروهای نظامی در مرز از سوی کشورمان امری طبیعی است.
همتی افزود: هم اکنون به برکت حضور مقتدرانه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و هنگ مرزی، امنیت در مرزهای این شهرستان با عراق حاکم است و مشکلی در این زمینه نداریم.
وی همچنین شایعه هرگونه درگیری و دستگیری گروه های تکفیری در این شهرستان را رد کرد و گفت: از مردم درخواست می شود تنها اخبار را از طریق منابع رسمی پیگیری کنند و به خبرهای کذبی که از سوی برخی کانال های خبری در فضای مجازی منتشر و منعکس می شود، توجه نکنند.
مرز سومار نزدیک ترین مرز کشورمان به بغداد محسوب می شود که کمترین فاصله را به کربلای معلا و استان های جنوبی عراق دارد.
بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با عراق 86 کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار نفر جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است.
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب 67 کیلومتر است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.
7079/3012/7398/8066 خبرنگاران:نازنین باباخانی و سلطانمراد شهیازپور ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.