به گزارش ایرنا، امیر خسروانی روز یکشنبه در گفتگویی افزود: منابع طبیعی و زیست محیطی از ارکان زندگی در جوامع روستایی محسوب می شوند و در سال های اخیر به دلایل مختلف از جمله تغییرات اقلیمی و بروز خشکسالی ها و خطاهای انسانی در معرض تهدید و تخریب بیشتر قرار گرفته اند.
وی بیان داشت: آتش سوزی یکی از پدیده های مخرب زیست محیطی است که در فصل تابستان با گرم شده هوا باعث نابودی بخش وسیعی از عرصه های جنگلی، مراتع و اراضی کشاورزی به ویژه محصولات کشاورزان می شود.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری تاکید کرد: مردم جوامع شهری و روستایی هرکدام به اندازه خود در برابر حراست از این نعمت الهی مسئولیت دارند که در این میان سهم مناطق روستایی به دلیل اینکه زمین، آب و خاک مهمترین منابع در روستا هستند و سطح وسیعی از منابع طبیعی روستاها طی سالیان متمادی از بین رفته است لذا باید با حساسیت بیشتر و برنامه ریزی اصولی و زیربنایی و درک صحیح از وضعیت کنونی برای حفاظت از این ثروت ملی تلاش خالصانه و کوشش هوشمندانه نمایند.
خسروانی با تاکید به شکل گیری سازمان های مردم نهاد در روستاها با محوریت دهیای ها و شوراها اضافه کرد: این انجمن ها می توانند با اقدام های آموزشی، آکاهی بخشی، تبلیغاتی و فرهنگی پتانسیل های مردمی و جمعی را به منظور ارتقاء ضریب هوشیاری جامعه برای بقای این ثروت خدادادی، بسیج و مدیریت نمایند.
وی بیان داشت: دهیاران مدیران بحران در روستاها هستند و باید با اتخاذ تدابیر اجرایی، اطلاع رسانی، پشتیبانی و هماهنگی، بحران ها را در روستاها، مدیریت و ضریب آمادگی مقابله با حوادث در مناطق روستایی را افزایش دهند.
وی خاطرنشان ساخت: فراگیری آموزش های تخصصی مدیریت بحران از سوی دهیاران و اعضای شوراها و انتقال این دانش به روستاییان در کنترل به موقع و کاهش اثرات و خسارات ناشی از بلایای طبیعی تاثیر قایل توجهی دارد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی نحوه اطفاء حریق برای اعضای ستاد بحران روستاها تصریح کرد: مدیریت توسعه روستایی استان آمادگی دارد با تدوین سیاست های آموزشی و برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط و هماهنگی با مدیریت بحران استانداری و اداره کل منابع طبیعی استان برای تهیه اقلام و لوازم اطفاء حریق و کمک های اولیه در راستای تجهیز این تشکل ها گام های اساسی بردارد.
خسروانی یادآور شد: دولت و نهادهای محلی به تنهایی قادر به رفع نیازها، خواسته ها و مشکلات جامعه روستایی نیستند و تامین مطالبات مردم نواحی روستایی مستلزم بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، مشارکت های مردمی و ائتلاف های محلی است.
هرساله با شروع فصل تابستان مقداری زیادی از جنگل ها و مراتع استان کرمانشاه به علت بی توجهی و سهل انگاری بهره برداران و مسافرین دچار آتش سوزی می شود.
8066 انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.