به گزارش خبرنگار ایرنا، فرامرز اکبری روز سه شنبه در جریان بازدید از روند کاوش مجموعه چهارقاپی قصرشیرین افزود: از مجموع آثار تاریخی این شهرستان 50 اثر ثبت ملی و 200 اثر دیگر هنوز به ثبت ملی نرسیده است.
وی اظهارکرد: مجموعه کاخ ساسانی واقع در منطقه تاریخی چهارقاپی که در بخش هایی از آن آثار اسلامی دیده می شود، قسمت مهمی از فرهنگ غنی ایران قبل از اسلام است که باید به آن توجه جدی شود.
وی بیان کرد: هم اکنون کاوشگران در حال انجام کار در این مجموعه هستند و بخش هایی از آن از زیر خاک خارج می شود و به علت وسعت کار زیاد، نیازمند صرفه هزینه های بیشتری است.
وی از استاندار کرمانشاه و مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و کشور خواست تا به این امر توجه ویژه ای کنند.
فرماندار قصرشیرین اظهار داشت: با کاوش و بهسازی این آثار تاریخی، علاوه بر بازگویی عظمت گذشته تاریخ اسلام، در جذب گردشگران خارجی نیز بسیار موثر است.
اکبری ادامه داد: امروزه بخش عمده ای از درآمد کشورهای توسعه یافته در بخش صنعت گردشگری است و با وجود اینکه ایران در ردیف 10 کشور نخست جهان در زمینه آثار تاریخی است، متاسفانه کمتر به این بخش توجه شده است.
وی گفت: از مسیر قصرشیرین به کرمانشاه آثار متعدد باستانی وجود دارد و در صورت توجه و جذب اعتبار لازم برای انجام کاوش های باستانی و مرمت و بازسازی آن ها، شاهد حضور گردشگران زیادی در این استان خواهیم بود.
این مقام مسئول با بیان اینکه تلاش می شود آثار تاریخی موجود در قصرشیرین بازسازی شود، ابراز امیدواری کرد که این کاوش با جذب اعتبار لازم به پایان برسد.
وی نقش نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی را در تحقق این مهم بی بدیل توصیف کرد و گفت: این استان غربی کشور غنای تاریخی و فرهنگی زیادی دارد.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین نیز در سخنانی، اعتبار تخصیص یافته برای انجام کار کاوش های باستانی در کاخ ساسانی این شهرستان را سه میلیارد ریال اعلام کرد.
سیروس ادیب افزود: این اعتبار برای کاوش و مرمت عمارت خسرو و پی گردی و آبرسانی کانال ساسانی است.
وی گفت: تلاش همه مدیران میراث فرهنگی این است مجموعه کاخ ساسانی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد در استان کرمانشاه ثبت جهانی شود.
کاروانسرای شاه عباسی، بان قلعه، نهر شاه گدار و وجود بازارچه سنتی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان قصرشیرین هستند.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه، 27 هزار تن جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد.
7079/3012/8066 خبرنگار: نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.