شهریار پاکباز روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای جمعیت دامی موجود در قصرشیرین به این بیماری دریافت نشده است.
وی بیان کرد: آبله یک بیماری ویروسی به شدت مسری حاد یا تحت حاد (مزمن) است که بیشتر در جمعیت دامی گوسفند و بز مشاهده می شود و مایه کوبی از مهم ترین راه های پیشگیری و کنترل این بیماری است.
وی اضافه کرد که این بیماری بیشتر به صورت دانه های برجسته در گوسفند و بز بالغ بروز می کند و ممکن است باعث سقط جنین در جنس ماده نیز شود.
رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین اظهارکرد: بیماری آبله برای دام در سنین پایین کشنده است و میزان واگیری آن در دام های حساس مایه کوبی نشده بسیار بالا و گاهی به بیش از 75 درصد می رسد.
پاکباز همچنین از اجرای طرح مایه کوبی 300 راس دام سنگین موجود در قصرشیرین علیه بیماری برسلوز (تب مالت) باتوجه به آغاز فصل گرما در آینده نزدیک در این شهرستان خبر داد.
تب مالت یا بروسلوز از جمله بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و دام است که براثر مصرف فرآورده های دامی غیرپاستوریزه و یا تماس با ترشحات دامی به انسان منتقل می شود.
از جمله علایم بروز این بیماری در انسان تب، درد مفاصل، تعریق شدید ، خستگی ، سردرد و لرز و در دام نیز معمولا با تب و سقط جنین همراه است و خون گیری و آزمایش از دام آلوده از راه های تشخیص این بیماری محسوب می شود.
شهرستان قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه دارای 30 هزار راس دام سبک و سنگین است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.