دکتر یحیی پاسدار روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: خطر آلودگی سیب زمینی، پیاز یا حتی هندوانه کمتر از خطر آلودگی گوشت نیست که برای توزیع آن مهر تاییدیه سازمان مربوطه را نیاز دارد.
وی اظهارکرد: مطالعات مختلف ارتباط بعضی انواع سرطان ها را با افزایش نیترات در مواد غذایی و نیز افزایش باقیمانده سموم کشاوری نشان داده و از طرفی افزایش مقاومت های آنتی بیوتیکی بی ارتباط به مصرف بی رویه آنتی بیوتیکها در کشاورزی نیست.
وی با بیان اینکه روزی نیست که شاهد گزارش های مختلف خبرگزاری ها در زمینه آلودگی مواد غذایی به آنتی بیوتیکها، هورمونها، سموم باقیمانده، فلزات سنگین و مسمومیت های مختلف غذایی در گوشه ای از جهان نباشیم، گفت: امروزه باقیمانده سموم مختلف در محصولات کشاورزی و دامی که بطور مستقیم سلامت انسانها را تهدید می کند موضوع تحقیقاتی مراکز مهم علمی جهان شده است.
وی با بیان اینکه مشکل زمانی شروع می شود که تجمع این مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی از آستانه تحمل بدن انسانها فراتر می رود، توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن، افزایش جمعیت و بدنبال آن تقاضای بالای مواد غذایی و تلاش برای تولید زیاد را دلیل استفاده از مواد شیمیائی، آفت کشها، علف کشها و حشره کشها در کشاورزی و نیز استفاده از انواع آنتی بیوتیکها و هورمونها در پرورش دام و طیور دانست.
این متخصص تغذیه در ادامه افزود: با توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن امکان تولید مستقیم مواد غذایی برای اکثریت جمعیت دنیا وجود ندارد لذا اغلب مواد غذایی مصرفی خود را به صورت آماده تهیه می کنند و از طرفی تنوع محصولات غذایی صنایع تبدیلی روز به روز در حالت توسعه بوده و فرایندهای مختلف برای تبدیل محصولات کشاورزی به محصولات جانبی با زمان ماندگاری بیشتر نیز اعمال می شود.
پاسدار در پایان کنترل هرچه دقیق تر استفاده از مواد شیمیائی در کشاورزی و دامداری، نظارت بیشتر وزارت کشاورزی در تهیه و توزیع کودها و سایر مواد کشاورزی در روستاها و مسئولیت پذیری آنها در قبال سلامت تولید محصولات را از جمله گام های اساسی در افزایش امنیت غذایی دانست.
وی همچنین وضع قوانین انضباطی شدید و جریمه های سنگین برای استفاده کنندگان غیرمجاز و بیش از حد مواد شیمیایی و سموم کشاورزی را از دیگر راه های افزایش امنیت غذایی اعلام کرد و گفت: این امر مستلزم وجود آزمایشگاه های کنترل کیفی محصولات کشاورزی قبل از توزیع و صدور مجوز و شناسنامه برای قابلیت عرضه به مصرف کنندگان می باشد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.