به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی روز پنجشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه که با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، افزود: ما در مجلس معتقدیم مناطق آزاد می توانند در راستای اقتصاد مقاومتی منجر به ارتقا توانمندی اقتصادی کشور شوند.
او در خصوص ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در استان کرمانشاه نیز گفت: این موضوع نیز قابل طرح در مجلس شورای اسلامی است و فقط نمایندگان استان باید بتوانند طرح خود را برای نمایندگان توجیه کنند.
پورابراهیمی تصریح کرد: طبق یکی از بندهای 24 گانه سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری توسعه عمل مناطق آزاد تجاری باید در دستور کار قرار بگیرد البته به شرطی که انتقال دانش فنی، جذب سرمایه گذاری و توسعه صادرات اتفاق بیفتد لذا با توجه به اینکه این اهداف محقق نشده اند در حال بازنگری قوانین مناطق آزاد کشور هستیم.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: از سال گذشته در راستای رفع مشکلات اقتصادی کشور چندین طرح و لایحه در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته که امیدواریم بتوانیم در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب ایفای نقش بکنیم.
پورابراهیمی طرح تحول نظام بانکداری جمهوری اسلامی را در راستای بروزرسانی قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 1351 و نیز قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب سال 1362 را از اولویت های کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد.
او افزود: اولویت مهم کمیسیون اقتصادی مجلس تدوین طرح قانون عملیات بانکی بدون رباست که ظرف چند ماه آینده کار آن به اتمام می رسد و امیدواریم بتوانیم بعد از سی و چند سال گرفتاری فعالان اقتصادی در این حوزه را برطرف کنیم.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه به حوزه مالیات و بخصوص مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و گفت: ظرف چند ماه آینده به همراه طرح جامع مالیات کشور که اسفند 95 از طرف دولت به مجلس ارسال شده موضوع مالیات بر ارزش افزوده نیز اصلاح خواهد شد.
به گفته پورابراهیمی، لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده که از طرف دولت به مجلس ارسال شده به دلیل اینکه زیرساخت آماده ای ندارد نمی تواند به طور کامل اجرا بشود لذا با اصلاح این لایحه به همراه طرح جامع مالیات شاهد اجرای مثبت آن در حوزه اقتصاد خواهیم بود و مشکل تشخیص و وصول مالیات نیز رفع می شود.
او همچنین از وصول لایحه دولتی گمرک در سال 95 خبر داد و افزود: کلیات این لایحه توسط مجلس تصویب شده و کار بر روی جزییات باقی مانده که با اتمام کار این لایحه نیز می تواند مشکلات بسیاری را از پیش پای فعالان اقتصادی بردارد.
پورابراهیمی در ادامه به موضوع شفافیت اطلاعات و مبارزه با مفاسد اقتصادی پرداخت و گفت: امروز چالش بزرگ اقتصادی کشور ما موضوع فساد اقتصادی است لذا اگر بستر شفافیت را نتوانیم در کشور ایجاد کنیم نمی توانیم موفق باشیم.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حدود 2 سال است که قانونی در مجلس تصویب شده که تمام بنگاه های اقتصادی وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداری ها، وابسته به نیروهای نظامی و انتظامی، وابسته به نهادهای انقلاب اسلامی مانند: ستاد فرمان اجرایی حضرت امام و نیز بنیاد مستضعفان، مکلف هستند صورت مالی خود را شفاف سازی کنند.
پورابراهیمی از فعالیت هفت هزار خیریه در کشور خبر داد و تصریح کرد: برخی از این شرکت ها فعالیت های بزرگ اقتصادی دارند ولی وضعیت صورت مالی آنها شفاف نیست.
وی افزود: به موجب این قانون سازمان بورس مکلف شده است که صورت های مالی این نهادها را افشا کند لذا گام اول در مبارزه با مفاسد اقتصادی افشای اطلاعات است.
پورابراهیمی در خصوص ضمانت های اجرایی این قانون توضیح داد که در صورت عدم افشای اطلاعات، بانک ها و ثبت شرکت ها مکلف به توقف همکاری با این نهادها شده اند ضمن اینکه فرد مدیری که صورت های مالی را افشا نکرده باشد، تخلف انجام داده است.
او از این موضوع به عنوان بزرگترین رخداد اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: اجرای این قانون از خرداد ماه انجام خواهد شد ضمن اینکه گزارش آن را در نیمه دوم سال به مردم خواهیم داد.
به گفته پورابراهیمی، سازمان بین المللی شفافیت از بین 167 کشور رتبه ایران را 132 اعلام کرده که به هیچ وجه وضعیت مطلوبی برای کشور ما نیست.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دیگر مشکل حوزه شفافیت مالی را در بحث گزارشگرهای مالی (حسابرسان) عنوان کرد و گفت: در سازمان حسابرسی کشور تضاد منافع وجود دارد چرا که تدوین استانداردهای حسابرسی و نیز اجرای این استانداردها را با هم انجام می دهد.
پورابراهیمی وعده داد که این مشکل نیز در قالب پیش نویس طرح نظام جامع حسابرسی کشور برطرف خواهد شد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص قوانین مربوط به سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: در این حوزه دچار مشکل هستیم به گونه ای که طبق گزارش وزارت اقتصاد در سال 95 کمتر از یک میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری عملیاتی داشته ایم لذا آمادگی داریم تا در این زمینه نیز تحرکی داشته باشیم.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.