به گزارش خبرنگار ایرنا، از دیرباز عرضه فرآورده های خام دامی در منطقه نواب و وزیری کرمانشاه رواج داشته و این منطقه به دلیل قرارگیری در مرکز شهر و همچنین عرضه فرآورده ها با قیمت های مناسب، همواره مشتریان و مخاطبان خود را حفظ کرده است.
اگر بخواهیم به صورت کلی به مشکلات بهداشتی اصناف در منطقه نواب نگاهی بیندازیم می بینیم که نزدیک به 60 واحد عرضه فرآورده خام دامی در زمینه های عرضه گوشت چرخ کرده، کله گاو و گوسفند، سیرابی و دل و جگر در این محدوده به فعالیت می پردازند که رعایت نکردن موارد بهداشتی توسط برخی از آنان موجب رهاشدن امحا و احشا دام در خیابان، جاری شدن خونابه، سیمایی نامناسب و در نتیجه رواج آلودگی وهرج و مرج در این محدوده شده است.
حال باید پرسید ارگان های مربوطه برای برقراری نظم و رعایت موارد بهداشتی در این منطقه چه برنامه و تدبیری در نظر گرفته اند.

**مرکز بهداشت مسئول بررسی اماکن دارای پروانه فعالیت است
کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه بازرسان و کارشناسان دامپزشکی در بحث نظارت و بازرسی بهداشتی بر فرآورده های خام دامی مسئولند، گفت: کارشناسان و ماموران بهداشت به کنترل اماکنی می پردازند که از طریق صنف دارای پروانه فعالیت هستند و از همین رو ابزار، تجهیزات و محیط فعالیت این اصناف، مورد بررسی قرار می گیرد.
علیرضا اجرایی افزود: کارشناسان بهداشت در صورت مشاهده تخلفات فردی، به متخلفان اخطار می دهند و باید گفت که به صورت روزانه محدوده نواب و سایر واحدهای عرضه فرآورده خام دامی نظارت و پایش می شود.
اجرایی اظهار کرد: بخش دیگر از نظارت کارشناسان بهداشت به صورت تیم بین بخشی اعمال می شود که در این صورت، ماموران دامپزشکی و عوامل اجراییات شهرداری نیز در این زمینه حضور و همکاری دارند.

**اوضاع آشفته و فرسوده معابر نواب
کارشناس مسئول مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه وضعیت بهداشتی واحدهای عرضه فرآورده های خام دامی از چند دیدگاه قابل بررسی است، گفت: وضعیت پیاده روها و جوی های کنار خیابان در این محدوده مطلوب نیست و نیاز به بهسازی دارد و این موضوع بارها به شهرداری اطلاع داده شده است.
بهمن خدادادیان افزود: از سوی دیگر در این منطقه بافت و بناهای قدیمی همچون بازار چال حسن خان و آبشوران وجود دارد که به پناهگاهی برای جانوران موذی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه چندین دستگاه در نظارت بهداشتی منطقه مسئولند، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی مسئول نظارت و کنترل عرضه فرآورده ها و صدور کارت دامپزشکی برای اصناف است و از سوی دیگر مرکز بهداشت مسئول رسیدگی و نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه به منظور کنترل کارت بهداشتی و استفاده از روپوش و هم چنین رعایت بهداشت در محدوده پیاده روو معابر اطراف اصناف می باشد.

**جمع آوری چهارتن امحا غیرمجاز تا صدور پنج اخطار پلمب
خدادادیان با بیان اینکه در سال گذشته شش مکان پرخطر در محدوده نواب پلمب شد، تصریح کرد: پنج اخطار پلمب از ابتدای اردیبهشت امسال در این منطقه صادر شد و از 10 مکان عرضه این فرآورده ها، تعهد محضری گرفته شد.
به گفته این مسئول، در سال گذشته با همکاری اجراییات، شبکه دامپزشکی و همکاری نیروی انتظامی و دادستانی بیش از چهار تن امحا و احشا غیرمجاز و حرام در محدوده نواب جمع آوری شد و 10 پرونده به دستگاه قضایی معرفی شد.

**عرضه فرآورده دامی توسط کانتینرهای نواب قابل قبول نیست
خدادادیان با اشاره به وجود چندین کانتینر در مقابل بازار حدادعادل کرمانشاه، گفت: عرضه فرآورده های خام دامی در این کانتینرها به هیچ عنوان مورد قبول ما نیست و براساس رایزنی های انجام شده با دستگاه قضایی، باید توسط شهرداری برداشته شود چرا که عرضه فرآورده های خام دامی توسط آنها فاقد برچسب و لیبل بهداشتی و دامپزشکی است.
این مسئول یادآور شد، در نخستین جلسه کارگروه استانداری که در سال 96 برگزار شد، رعایت شرایط پیش ذبح، مهر معاونت غذا و دارو و همچنین درج برچسب بهداشتی حتی برای عرضه فرآورده هایی همچون دل و جگر مصوب شد تا دیگر به صورت فله ای عرضه نشود.
خدادادیان افزود: رعایت شرایط پیش ذبح بدان معناست که دیگر دام ذبح شده بلافاصله وارد بازار نمی شود بلکه در سردخانه در دمای سه تا چهار درجه برای گذراندن جمود نعشی و از بین رفتن عوامل بیماری زا نگهداری می شود.
در ادامه رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: کارت های بهداشتی برای اصنافی که به عرضه فرآورده خام دامی در این منطقه می پردازند صادر شده و علاوه بر آن، اصناف به صورت 2 بار در روز مورد بازرسی و کنترل قرار می گیرند.
دکتر تورج کرمیان ادامه داد: در این نظارت ها، تخلفاتی همچون عرضه کشتار غیرمجاز و عرضه فرآورده های آلوده دامی جمع آوری شده و امحا می شود.

**رعایت بهداشت در واحدهای عرضه دامی نواب ایده آل نیست
کرمیان با اشاره به پایش کلی توسط چندین دستگاه در روزهای گذشته، گفت: نمی توان گفت که رعایت بهداشت در واحدهای عرضه فرآورده خام دامی در محدوده نواب و وزیری ایده آل است ولی بدیهی است که به نسبت گذشته بهتر شده، چنانچه در برخی از این واحدها یخچال تعبیه شده و دیگر شاهد رهاشدن امحا و احشا در پیاده روها و خیابان ها نیستیم.
وی افزود: علاوه بر محدوده نواب، مناطقی همچون بازار روز، مسکن، سیر نفت جز مناطق پرخطر است و پایش ها به صورت ویژه در این مناطق اعمال می شود.

**جمع آوری و امحا 600 کیلو لاشه و امحا غیرمجاز در محدوده نواب
کرمیان با بیان اینکه برخوردها مقطعی نیست اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به پنج واحد متخلف در این محدوده تعطیل شده و بالغ بر 600 کیلو امحا آلوده و عیرمجاز در این محدوده جمع آوری شده که شامل روده، اجزای حرام، گوشت از قبل چرخ شده و غدد لنفاوی می باشد.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه یادآور شد، برای رعایت موارد بهداشتی در این اماکن به همکاری مردم نیازمندیم و از شهروندان می خواهیم با مراجعه به مراکز تحت نظارت دامپزشکی تنها به خرید فرآورده های گوشتی دارای برچسب بهداشت و تاییدیه دامپزشکی مراجعه کنند.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.