تشکل های اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدالیون در استان کرمانشاه برای ایجاد شور انتخاباتی فعالیت های خود را شروع کرده اند و به گفته اعضای این تشکل های سیاسی قصد دارند از طریق برگزاری جلسات سخنرانی و نشست هایی لزوم حضور مردم در پای صندوق های رای را برای اقشار مختلف مردم تبیین نمایند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه نیز با دعوت از فعالان سیاسی و اعضای احزاب قانونی فعال در استان در قالب میزگردهای انتخاباتی قصد دارد، به نقش مردم در انتخابات و لزوم آن ها بپردازد و معیارهای یک نامزد اصلح را از زبان این افراد برای مردم بازگو نماید.
ابراهیم فتاحی دبیرکل مجمع هماهنگی اصلاح طلبان، جواد اکبری از فعالان سیاسی اصلاح طلب و رییس کانون بازنشستگان استان، منصور سرمست فعال سیاسی و اقتصادی اصلاح طلب و حمیدرضا صمدی دبیرکل جامعه دانشجویان و دانش آموختگان استان کرمانشاه در این میزگرد انتخاباتی حضور یافتند.
نظرات افراد وابسته به اصولگریان استان کرمانشاه نیز در قالب میزگردی امروز (دوشنبه) منتشر شده است.
** تقویت احزاب راهکار تشکیل دولت پاسخگو
دبیرکل مجمع هماهنگی اصلاح طلبان استان کرمانشاه در ابتدای این میزگرد در مورد نقش احزاب در انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز به دلیل نبود حزب در کشور ما، احزاب جایگاه چندانی در روند انتخابات ها ندارند و به عنوان مثال در انتخابات شوراها بیشتر مسایل قومی و قبیله ای مطرح می شود که این ناشی از نبود فعالیت احزاب است.
ابراهیم فتاحی با بیان اینکه در زمان انتخابات برخی احزاب فعال می شوند، افزود: نقش احزاب امروز به بیان و تبیین معیارهای نامزدها منحصر شده و این معیارها باید در اختیار مردم قرار گیرد تا براساس آن کاندیدای موردنظر را انتخاب کنند.
او خواستار توجه هرچه بیشتر حاکمیت به فعالیت احزاب شد و تاکید کرد اگر احزاب در کشور شکل بگیرند و تقویت شوند دولت های منتخب بیشتر به مردم پاسخگو هستند و از این رو بسیاری از مشکلات در دولت ها برطرف می شود.
او همچنین گفت: اکنون نیز که برخی احزاب به صورت جسته و گریخته در کشور فعالیت دارند به استان ها توجهی ندارند و گامی برای فعالیت در استان ها بر نمی دارند.

**فضای باز فرهنگی دستاورد دولت روحانی
دبیرکل مجمع هماهنگی اصلاح طلبان استان کرمانشاه در خصوص عملکرد فرهنگی دولت یازدهم گفت: مشارکت مردم در عرصه های سیاسی و فرهنگی جامعه در دولت قبل محدود به اقشار خاصی از جامعه شده بود اما دولت یازدهم با گسترش احزاب و سمن ها توانست این انحصار را بشکند.
فتاحی افزود: تقویت فرهنگی زیربنای توسعه در تمامی بخش ها بخصوص سیاست و اقتصاد است و لازمه توسعه فرهنگی، گسترش آموزش و افزایش مشارکت مردمی است.
وی عملکرد دولت یازدهم در حوزه نشر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم ممیزی قبل از چاپ برداشته شود و این موضوع به بعد از چاپ و انتشار موکول شود.
این فعال اصلاح طلب بیان داشت: در توسعه فرهنگی مرز طبقه بندی مردم به خودی و غیرخودی باید از میان برداشته شود چرا که اکثر مردم به خصوص اقلیت های مذهبی وفادار به نظام و کشور هستند لذا افراد به صرف وابستگی به فرقه خاصی نباید از فعالیت منع شوند که البته دولت یازدهم در این زمینه گام های مثبتی برداشته است.
او با بیان اینکه تنها 20 درصد بودجه فرهنگی کشور در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: دولت باید بهینه سازی بودجه کشور را در دستور کار خود قرار دهد.
گسترش فرهنگ پاسخگویی دیگر موضوعی بود که فتاحی به آن اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه فرهنگ پاسخگویی در دولت قبل اصلا نبود و با وجود اینکه در دولت یازدهم این فرهنگ به وجود آمد اما همچنان کافی نیست و در دولت آینده باید قدم های بزرگی در این زمینه برداشته شود.
این فعال اصلاح طلب در خصوص وضعیت هنر نیز گفت: لازم است آیین نامه های مشخصی در خصوص گسترش هنر توسط دولت ایجاد بشود و اگر قرار است از نگاه فقهی محدودیتی داشته باشیم براساس یک تعریف مشخصی این کار صورت بگیرد تا شاهد برخورد سلیقه ای افراد با این موضوع نباشیم.

**آگاه کردن مردم، ماموریت همه طیف های سیاسی است
جواد اکبری از دیگر فعالان سیاسی اصلاح طلب در این میزگرد انتخاباتی عنوان کرد که همه طیف های سیاسی به دنبال آگاه کردن مردم در مورد اهمیت انتخابات ریاست جمهوری هستند و هر طیفی به شیوه های مختلف در صدد است این اهمیت را تبیین و تشریح نماید.
وی اظهار کرد که ما باید با حساسیت بالا مقوله انتخابات ریاست جمهوری را دنبال و به مردم گوشزد کنیم که سرنوشت چهار سال مملکت را در اختیار چه فرد یا طیفی قرار می دهند.
وی به خلاء نبود احزاب در کشور اشاره کرد و گفت: حزب یک واژه اسلامی و مشروعیت دارد و در قرآن هم به روی آن تاکید شده اما متاسفانه در کشور ما زیاد به آن بها داده نمی شود و نمی گذارند احزاب فعالیت داشته باشند.
او انتخاب دولت ها در قالب فعالیت های حزبی را منجر به کارآمدی، پاسخگو بودن و فعالیت تیمی و استفاده از خردجمعی دانست و گفت: اکنون در نبود احزاب باید به فرد تکیه کرد و این افرادی که داوطلب ریاست جمهوری شده اند همه مسایل را حول محور خود می بینند.
او از افراد و طیف های که دغدغه کشور و نظام را دارند خواست از شعار دادن خودداری نمایند و مردم را آگاه کنند که چه کسی برای وضعیت فعلی مملکت مناسب است.
وی اظهار کرد که در مقطع فعلی کشور ما نیاز به رییس جمهوری دارد که با دنیا تعامل داشته باشد و مردم هم باید این مورد را در نظر داشته باشند.
وی با اظهار تاسف از اینکه در دولت های نهم و و دهم با دنیا قهر بودیم، گفت: این قهری با دنیا برای کشور و نظام ما مانند سم بود و بزرگان نظام هم تشخیص دادند که با این شیوه نمی شود مملکت را اداره کرد.
او یکی از ویژگی های رییس جمهوری خوب را دیدن همه اقشار جامعه دانست و افزود: نمی شود که در یک کشور تنها قشر خاصی را دید بلکه باید به همه اقشار توجه داشت.
او داشتن برنامه را نیز بسیار مهم دانست و اضافه کرد که رییس جمهور یک کشور برای همه اقشار برنامه داشته باشد و بر روی رییس جمهوری که تنها شعار بدهد و برنامه نداشته باشد، نمی شود حساب کرد.
او نقش تشکل ها و فعالان سیاسی را روشنگری و مقایسه عملکردها به منظور آگاه سازی مردم دانست و گفت: همه طیف های سیاسی به ویژه رسانه ملی وظیفه دارند به صورت صادقانه و نه تنها در زمان انتخابات بلکه در طول سال عملکرد دولت را بیان کنند و قضاوت را به مردم بسپارند.

**دولت یازدهم توجه ویژه ای به کارگران داشته است
رییس کانون بازنشستگان استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود در خصوص عملکرد اجتماعی دولت به موضوع تامین اجتماعی و حقوق جامعه کارگری پرداخت و گفت: بعد از جنگ حدود 85 درصد کارگران ما وضعیت رسمی داشتند و فقط 15 درصد جامعه کارگری قراردادی بودند اما امروز 90 درصد کارگران ما قراردادی هستند و هیچ گونه امنیت شغلی ندارند.
اکبری دغدغه اصلی قشر کارگر را تضمین شغل عنوان کرد که البته به گفته او این موضوع در دولت یازدهم تا حدودی محقق شد به گونه ای که حضور تشکیلات کارگری در کمیته های انضباطی به منظور رسیدگی به موضوع اخراج کارگر پررنگ تر از گذشته است.
این فعال اصلاح طلب بیان داشت: در دولت یازدهم توجه ویژه ای به خط فقر شده است و آمارها از افزایش 81 درصدی حقوق های جامعه کارگری در طول چهار سال دولت یازدهم حکایت می کنند و باید دقت داشت که همواره اهتمام دولت فعلی افزایش حقوق ها بیش از نرخ تورم بوده است به عنوان مثال شاهد افزایش 15 درصدی حقوق ها با وجود توم زیر 10 درصد بوده ایم.
او البته بر لزوم توجه دولت آینده به موضوع یکسان سازی حقوق های بازنشستگان نیز تاکید کرد و گفت: امیدواریم همانگونه که این موضوع در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است شاهد تحقق آن در دولت آینده باشیم.
اکبری در ادامه از احیای معاونت فرهنگی در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اعزام حدود 30 هزار خانواده بازنشسته در طول سال به مشهد مقدس در قالب طرح کرامت رضوی به عنوان دستاورد دیگر دولت یازدهم نام برد و افزود: همچنین در این دولت با ایجاد المپیادهای ورزشی روح نشاط به بازنشستگان دمیده شده است و با وجود خصوصی سازی امکانات ورزشی در دولت قبل در این دولت با بودجه دولتی باشگاه کارگران استان فعال شده است.
رییس کانون بازنشستگان استان کرمانشاه احیای شورای عالی تامین اجتماعی و حضور نماینده ای از جامعه سه میلیون نفری بازنشستگان در این شورا را از دیگر خدمات دولت یازدهم عنوان کرد.
اکبری در ادامه به موضوع حاشیه نشینی به عنوان دیگر موضوع های حساس در حوزه اجتماعی پرداخت و گفت: بسیاری از مدیران ما در نظام جمهوری اسلامی خاستگاهشان همین مناطق حاشیه نشین است و نباید این قشر را فراموش کنند.
او تاکید کرد: خوب نیست بخشی از مردم را با صدقه نگه داریم به عنوان مثال باید به جای پرداخت یارانه شغل ایجاد کنیم و بازار کار فعال و سود ده داشته باشیم.
این فعال اصلاح طلب از اجرای طرح تحول سلامت در جامعه به عنوان یکی از بزرگترین خدمات دولت یازدهم نام برد و گفت: اجرای این طرح در راستای تحقق عدالت اجتماعی گامی بزرگ در رسیدن به آرمان های انقلاب اسلامی بوده است.
**آرامش و رفاه اساسی ترین مطالبه مردم
دبیرکل جامعه دانشجویان و دانش آموختگان استان کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری به تبیین مطالبات مردم در مقطع فعلی از رییس جمهور آینده پرداخت و گفت: آرامش و رفاه اصلی ترین مطالبه مردم از رییس جمهوری و دولت دوازدهم است.
حمیدرضا صمدی با بیان اینکه در چهار سال دولت تدبیر و امید، مردم به آرامش فکری و روانی رسیدند افزود: رفاه یکی از مطالبات اصلی مردم در این مقطع است که رییس جمهوری بعدی باید به آن توجه ویژه کند.
به گفته او در دولت های نهم و دهم مردم آرامش فکری و روانی نداشتند و وضعیت اقتصادی روز به روز بدتر می شد.
او تاکید کرد که اگر فضای اقتصادی جامعه بهبود یابد مردم می توانند به دیگر ابعاد جامعه نیز بپردازند اما متاسفانه در هشت سال دولت قبلی مردم با مشکلات اقتصادی روبرو بودند و نمی شد به دیگر بخش ها فکر کنند.
او مطالبات اقتصادی و معیشتی را امروز در جامعه پر رنگ دانست و گفت: بیشتر اقشار مردم این خواسته را از رییس جمهوری بعدی دارند که به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.
او مطالبات قومی و حقوق شهروند را از دیگر خواسته های بخشی از جامعه دانست و اظهار کرد که در استانی مانند کرمانشاه که تنوع قومی مذهبی در آن وجود دارد اقوام و مذاهب یکسری خواسته ها از رییس جمهوری دارند.
او به وعده ها دکتر روحانی در سال 92 به مردم اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از وعده ها محقق شده و بخشی هم نشده و باید دلیل آن را منصفانه بررسی کرد چرا که زمانی دکتر روحانی دولت یازدهم را تحویل گرفت با انبوهی از مشکلات روبرو بود و مشکلات زیادی در عرصه داخلی و خارجی وجود داشت.
به گفته وی روحانی دولتی را تحویل گرفت که 180درجه با برنامه های دولت خودش تفاوت داشت و از این رو اداره کشور را سخت کرده بود و کارش سخت شده بود.
او تمام تلاش دکتر روحانی را اصلاح بنیان های غلطی که ریخته شده بود اعلام کرد و گفت: این بنیان ها در دولت های نهم و دهم شکل گرفته بود و کشور را در برگرفته بود که روحانی زمان زیادی را صرف اصلاح آن کرد.
او به مشکلات بین المللی از جمله تحریم ها نیز اشاره کرد و گفت: این تحریم آسیب های زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد که بازسازی آن نیاز به سال ها زمان دارد و در کوتاه مدت اثرگذار نیست.
او برنامه های دولت تدبیر و امید را منجر به اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور دانست و افزود: متاسفانه برخی اقدام های دولت قبل از جمله یارانه های نقدی کشور را ویران کرد و اکنون کشور هزینه های فراوانی بابت این موضوع متحمل می شود.
دبیرکل جامعه دانشجویان و دانش آموختگان استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: تمام توان و انرژی دولتمردان در چهار سال اخیر صرف ایجاد آرامش و تنش زدایی در عرصه بین المللی شد و خوشبختانه نتیجه آن هم توافق برجام بود که توانست کشور را از بسیاری مشکلات نجات دهد.
صمدی از همه صاحبنظران، متخصصان و فعالان سیاسی خواست تاثیرات برجام را برای مردم تبیین و تشریح کنند و اینکه اگر برجام نبود، کشور اکنون با چه مشکلات و معضلاتی روبرو می شد.
او ضعف در اطلاع رسانی را یکی از نکات مورد توجه در دولت تدبیر و امید دانست و گفت: دولت به خوبی نتوانسته دستاوردهای خود را به مردم اطلاع دهد و باید برای این مورد راهکارهایی اتخاذ نماید.
به گفته او همچنین دولت تدبیر و امید در چینش مدیران خود نیز اختیار کامل و تمام نداشته و این هم یکی از معایب دولت است که امیدواریم در دور دوم، دکتر روحانی این ایرادها را اصلاح کند.

**دولت یازدهم در زمینه توسعه احزاب موفق بوده است
دبیر کل جامعه دانشجویان و دانش آموختگان کرمانشاهی در ادامه سخنان خود در خصوص عملکرد سیاسی دولت یازدهم اظهار کرد: عرصه سیاسی عرصه رقابت است و در این عرصه باید برترین افراد انتخاب بشوند در حالی که محدودیت ها مانع بزرگی در این مسیر ایجاد می کنند.
به گفته صمدی اگر توسعه سیاسی اتفاق نیفتاد در عمل دروغگویی رواج پیدا می کند لذا باید در یک فضای سیاسی توسعه یافته مدیرانی تربیت بشوند که با صداقتشان باعث رشد و پیشرفت کشور بشوند.
این فعال اصلاح طلب شاه کلید توسعه سیاسی را وجود احزاب عنوان کرد و گفت: دخالت دولت ها در توسعه سیاسی و فرهنگی فاجعه بار است لذا باید این امور به خود مردم واگذار شود.
به گفته او دولت یازدهم در زمینه گسترش آزادی و توسعه احزاب موفق بوده است.
او ادامه داد: رفاه و معیشت مردم و توسعه سیاسی رابطه تنگاتنگی با هم دارند لذا توسعه اقتصادی کشور نیازمند گسترش سیاست خارجی و ایجاد امنیت روانی در جامعه است.
صمدی افزود: نقد کردن دولت با داشتن 20 درصد از بودجه و اختیارات کشور کار سختی است اما ایجاد تعامل با جهان و مطرح کردن مبحث حقوق شهروندی از عملکردهای مثبت دولت یازدهم است.

**انتخابات بیشتر بر حول تبلیغات است تا برنامه
یکی از فعالان سیاسی و اقتصادی اصلاح طلب استان کرمانشاه هم در ادامه این میزگرد خبری در ارتباط با اینکه نقش برنامه در انتخاب کاندیداهای ریاست جمهوری موثر است یا تبلیغات، گفت: متاسفانه در ایران به دلیل شکل نگرفتن احزاب، بیشتر انتخاب ها براساس شعار، احساس و هیجان است.
منصور سرمست گفت: برنامه بیشتر توسط احزاب ارایه می شود و مردم براساس آن تصمیم می گیرند اما در نبود احزاب اکنون خود کاندیداها فعالیت می کنند و بیشتر به شعار دادن می پردازند تا ارایه برنامه و مردم نیز اغلب براساس این شعارها دست به انتخاب می زنند.
او اظهار کرد که احزاب از نگاه مسئولان کشور ما جایگاه ندارد و اجازه فعالیت های حزبی به گروه های قانونی مجوزدار هم به خوبی داده نمی شود و از این رو نقشی را که احزاب می توانند در تعیین سرنوشت کشور ایفا کنند امروز به خوبی ایفا نمی شود.
وی برنامه محوری را برای مردم قابل لمس ندانست و گفت: مردم در کشور ما به شعار دادن عادت کرده اند و برخی از کاندیداها از جمله دکتر روحانی هم از درون برنامه های خود شعارهایی تعیین و آن را برجسته می کند تا برای مردم قابل لمس باشد.
سرمست گفتمان اعتدال دکتر روحانی در سال 92 را که منجر به پیروزی او در انتخابات شد را نیز در نتیجه مطالبه بودن این گفتمان در جامعه دانست و گفت: برنامه های دکتر روحانی در دل این شعار و گفتمان اعتدال نهفته بود و مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفت.
این فعال سیاسی و اقتصادی اصلاح طلب کرمانشاه در ادامه یکی از دستاوردهای مهم دکتر روحانی را تنش زدایی و رفع تهدید بر سر ایران دانست و افزود: در دولت های نهم و دهم اجماع جهانی علیه ایران شکل گرفته بود و وقوع جنگ دور از دسترس نبود و دکتر روحانی با تلاش های دکتر ظریف و تیم وزارت امور خارجه توانستند سایه جنگ را با مذاکره و گفتگو از سر ایران بر دارند.

**دولت یازدهم اوضاع مالی کشور را سامان داد
این فعال اصلاح طلب استان کرمانشاه در ادامه همچنین در خصوص عملکرد اقتصادی دولت یازدهم گفت: ما یک کشور نفت خیزیم و رشد اقتصادی ما وابسته به نفت است و هنگامی که دولت یازدهم بر سر کار آمد اجماع جهانی علیه ما بود و روابط سیاسی و اقتصادی ما با قدرت های اقتصادی قطع بود به گونه ای ارز حاصل از فروش نفتمان را به دلیل تحریم های بانکی نمی توانستیم دریافت کنیم.
سرمست ادامه داد: تحریم ها هزینه های زیادی را به ما تحمیل کرد و از دل همین تحریم ها فسادهایی مانند زنجانی شکل گرفت به این معنی که اگر 100 میلیارد دلار نفت می فروختیم 15 میلیارد دلار آن به جیب زنجانی می رفت تا کار انتقال پول به داخل کشور انجام بشود در حالی که با همین مبلغ کارهای عمرانی زیادی در کشور می توانست انجام بشود.
وی خالی شدن انبارها از مواد غذایی استراتژیک و پیش خور شدن منابع صندوق توسعه ملی و مقروض شدن دولت به بانک مرکزی به واسطه تحریم ها را دیگر شرایط کشور تا قبل از دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: در دولت قبل آمار اشتغال کاغذی و غیر واقعی بود و دستگاه های اجرایی استان نیز با ارایه آمار غیر واقعی در حقیقت خیانت بزرگی کردند چرا که تخصیصص منابع در کشور بر اساس همین آمارهاست.
این فعال اصلاح طلب بیان داشت: در شرایط تورمی 40 درصد، وجود تحریم های بین المللی و سایه شوم جنگ ، مردم به برنامه های آقای روحانی برای برون رفت از این شرایط رای دادند.
به گفته سرمست سامان دادن به سیاست خارجی با انتخاب هوشمندانه آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه و نیز سامان دادن به اوضاع مالی کشور بخصوص در بحث کنترل تورم خدمات ارزنده دولت یازدهم بوده است.
او بیکاری انباشته شده از دولت قبل، ایجاد اشتغال جدید و نیز حفظ اشتغال موجود را سه چالش بزرگ دولت یازدهم در حوزه اشتغال عنوان کرد و افزود: درآمدهای دولت برای توسعه زیرساخت های اقتصادی کشور کافی نیست لذا ما نیاز به سرمایه گذاری خارجی در کشور داریم.
سرمست ادامه داد: برای رسیدن به هشت درصد رشد اقتصادی در سال نیازمند سرمایه گذاری سالانه 50 میلیارد دلار هستیم و دولت یازدهم با تحقق برجام توانست مانع بزرگی را از سر راه سرمایه گذاری خارجی در کشور بردارد.
از دیدگاه این فعال اصلاح طلب دولت همچنین در زمینه اقتصاد مقاومتی موفق بوده است چرا که اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت کشیدن و مصرف نکردن نیست بلکه به معنی رفع موانع تولید، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خام فروشی است.
او بیان داشت: دولت یازدهم در زمینه اقتصاد درونگرا و برون نگر توانسته است کارهای زیربنایی خوبی انجام دهد و امیدواریم در دولت آینده شاهد به ثمر نشستن این اقدامات باشیم.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ومیاندوره ای مجلس شورای اسلامی 29 اردیبهشت برگزار می شود.
3033/7457/8066 /1042
خبرنگاران: جواد الماسی و فرزاد نویدی ** تنظیم کننده:علی مولوی**انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.