خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) این نظرسنجی را با نمونه آماری 6 هزارو 47 نفر با روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از ابزار پرسشنامه به صورت حضوری در مراکز 31 استان کشور در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته ( 11 و 12 اردیبهشت) انجام داده است.
در این نظرسنجی 63.9 درصد جامعه آماری در پاسخ به این پرسش که شما برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری که پایان این ماه برگزار می شود چه تصمیمی گرفته اید؟، اعلام کرده اند در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند.
براساس نتایج بدست آمده، 20 درصد از شهروندان این مراکز اعلام کرده اند هنوز تصمیمی در این باره نگرفته اند.
با توجه به افزایش فعالیت های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری و برگزاری مناظره های تلویزیونی؛ پیش بینی می شود در روزهای آینده بر میزان مشارکت مردم در این انتخابات افزوده شود.
مرکز نظر سنجی ایرنا تا زمان انتخابات؛ با انجام نظر سنجی های مختلف میزان مشارکت مردم و نظرات آنان پیرامون دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مورد سنجش قرار می دهد و نتایج را به اطلاع مردم می رساند.
** نظرات جامعه آماری نسبت به گروه های سیاسی
به گزارش ایرنا، در یکی از پرسش های نظرسنجی از جامعه آماری پرسیده شده که «نظر کدام یک از گروه های سیاسی به نظر آنان نزدیک تر است؟» 29.6 درصد پاسخگویان نظرات خود را به اصلاح طلبان، 23.4 درصد به اصولگرایان و 15.4درصد به اعتدال گرایان نزدیک تر دانسته اند.
براساس این گزارش، 18.3 درصد اعلام کرده اند نظرشان به هیچ یک از گروه های سیاسی نزدیک نیست و 13.3 درصد نیز نسبت به این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده اند.

** 49.8 درصد با تصمیم خود کاندیدای مورد نظر را انتخاب می کنند
براساس این نظرسنجی، 49.8 درصد در پاسخ به این پرسش که چه افرادی در تصمیم گیری شما در رای نهایی تاثیرگذارند، اعلام کرده اند با تشخیص خودشان کاندیدای موردنظر خود را انتخاب می کنند؛ این درحالیست که 16.4 درصد آنان، نظرهای خانواده و دوستان، 14 درصد مراجع و روحانیون، 12.8 درصد جریان ها و گروه های سیاسی، 5.8 درصد دانشگاهیان و 1.3 درصد هنرمندان و ورزشکاران را در تصمیم گیری برای رای نهایی خویش موثر می دانند.

** 54 درصد مردم کاندیدای خود را انتخاب کرده اند
54 درصد از پاسخگویان نظرسنجی ایرنا در در جواب این پرسش که «آیا برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کرده اید؟'، گفته اند: کاندیدای مورد نظرشان را از اکنون انتخاب کرده اند اما 46 درصد دیگر منتظر شنیدن برنامه نامزدها تا پایان تبلیغات هستند تا در این زمینه تصمیم بگیرند.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با رقابت شش نامزد شامل حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی ، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم و سید مصطفی هاشمی طبا روز جمعه 29 اردیبهشت همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می شود.
اجتمام** 7329 ** 2023
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** انتشار: لطیف نکوئی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.