دکتر فرزاد رستمی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر شعارهای دور از واقعیت به طور مستمر تکرار شود، بی شک به حوزه سرمایه اجتماعی به ویژه اعتماد آسیب جدی می زند و می‌تواند به مرور زمان اعتماد مردم و همراهی با نظام را بکاهد.
وی اظهار داشت: البته این مانع قابل مدیریت است و می‌توان با تعیین چارچوب هایی، کاری کرد که شعارهای مطرح شده از سوی همه نامزدها واقعی و قابل عملیاتی کردن باشد.
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه رازی کرمانشاه معتقد است که یکی از راه های مهم غلبه بر آسیب های شعارهای غیر واقعی، حضور جدی نخبگان دانشگاهی و روشنگری آنهاست.
رستمی گفت: اگر این مشکل به عنوان یک چالش جدی قلمداد شود، قابلیت تبدیل شدن به فرصت را دارند اما نیازمند برداشته شدن دیوار بی اعتمادی بین حوزه اجرا و دانشگاهیان و نیز همسوئی و ارتباط مستمر بین آنهاست.
مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی بر ضرورت زمینه سازی حضور نخبگان برای حل این مشکل تاکید و عنوان کرد: همه نامزدهای انتخابات باید نقطه نظرات و دیدگاه‌های علمی نخبگان دانشگاهی را مدنظر قرار دهند.
به باور وی، در وضعیت فعلی مزیت نسبی و دست برتر با جمهوری اسلامی است و هرچند تلاش‌های گسترده‌ای از سوی دشمنان در حال اجراست اما می‌توان با زمینه سازی برای ارائه برنامه‌های مشخص و قابل اجرا از سوی نامزدهای انتخاباتی، این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

** چرا حضور مردم در انتخابات مهم است؟
رستمی در باره مانع دوم در مسیر حضور حداکثری در انتخابات گفت: غربی‌ها با تمام ابزار موجود به دنبال ناامید کردن مردم ایران، ایجاد فضای بی اعتمادی و به حداقل رساندن امید با آینده از مسیر انتخابات هستند.
به گفته او، دشمنان در ابتدا این مسیر را با ابزارهای سخت دنبال کردند اما وقتی جواب نگرفتند، به استفاده از ابزارهای نرم و تبلیغات روی آوردند و اکنون معتقدند که این مسیر تنها راه اثرگذاری بر مردم ایران است.
عضو هیات علمی دانشگاه رازی افزود: در این زمینه ایجاد فاصله و شکاف بین مردم و نظام و کمرنگ کردن اهمیت انتخابات یکی از راه‌های ضربه زدن به ایران است که از سوی دشمن خارجی در حال پیگیری است.
وی گفت: با توجه به برخی هنجارهای متمایز جمهوری اسلامی با نظام بین الملل مشارکت مردم در عرصه سیاسی ضامن حفظ امنیت داخلی و منطقه ای کشور است.
رستمی افزود: در جمهوری اسلامی مردم همواره در بزنگاه‌های حساس که البته کم هم نبوده، حضور داشته اند و همین حضور سبب ایجاد مشروعیت سیاسی لازم برای نظام و مانع این شده که همان نگاه موجود به کشورهای منطقه از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، به ایران هم شکل بگیرد.
به اعتقاد وی، حضور مردم در عرصه های سیاسی کشور یکی از موضوعاتی است که دولتمردان غربی تاکنون در باره آن به جمع‌بندی مشخصی نرسیده اند زیرا ملت ایران با وجود انتقادهای جدی به بسیاری از مسائل همواره در زمان‌های نیاز در صحنه سیاسی حاضر شده است.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.