به گزارش ایرنا، پدیده گرد وغبار با همه زیان های خود هنوز جولان می دهد و مشکلات اقتصادی و بهداشتی فراوانی را برای استان های هم مرز با عراق به وجود آورده است.
در میان استان های درگیر با پدیده گرد و غبار، کرمانشاه به عنوان استانی چهار فصل با دارا بودن چشم اندازهای طبیعی، مراتع، جنگل ها و کوه های زیبا و منحصر به فرد که می توان آن را استان سبز نامید، چهره اش در پی ورود ریزگردها غبارآلود شده و در انتظار عزمی راسخ برای مقابله با مهمان ناخوانده ای است که خاک را برای آنان به سوغات آورده است.
از سوی دیگر آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست نشان می دهد طی سال های اخیر و از سال 93 به بعد، شاهد افزایش تعداد روزهای غبارآلود در کرمانشاه بوده ایم و هر ساله این شیب ملایم افزایش روزهای غبارآلود ادامه داشته است.
24 روز غبارآلود سال 93 به 36 روز در سال 94 و به 38 روز در سال 95 رسیده است تا زنگ هشداری برای مسئولان مربوطه به صدا درآید، که چاره ای بیاندیشند.

** 90 درصد ریزگردها منشاء خارجی دارند
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: 90 درصد از ریزگردهایی که وارد فضای استان می شود، منشاء خارجی دارد و از کشورهایی نظیر عراق، سوریه و اردن وارد می شود.
غلامحسین کاظمی با بیان این که 22 استان کشور درگیر پدیده ریزگردها هستند، یادآوری کرد: از آن جا که منشاء اصلی کانون این ریزگردها کشور عراق است و کرمانشاه نیز بیش از 370 کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد ناخودآگاه درگیر این پدیده می شود.
وی همچنین در خصوص تدوین بسته مقابله با ریزگردها یادآور شد: این بسته که موارد متعددی از جمله کمربند سبز اطراف شهر، مقابله با آلاینده ها و وظایف دستگاه های مختلف را شامل می شود، در دست پیگیری است.
کاظمی همچنین تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای بسته مقابله با ریزگردها را ضروری برشمرد و گفت: شدت گرد و غبار در استان کرمانشاه همیشه بالا بوده است و می طلبد که مسئولان کشور نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

**نگاهی به روزهای غبارآلود سال های اخیر/ 88 و 92 سال های کثیف و تمیز کرمانشاه
رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه نیز در گفتگو با ایرنا با ارائه گزارشی از روزهای غبارآلود کرمانشاه طی سال های اخیر اظهار داشت: طی هشت سال گذشته بیشترین روزهای غیراستاندارد در سال 88 به وقوع پیوست به گونه ای که در این سال، 120 روز هوای کرمانشاه در وضع ناسالم و خارج از حد استاندارد بود.
ثریا قربانی خاطرنشان کرد: 104 روز از هوای شهر کرمانشاه در سال 88 در وضعیت هشدار، 2 روز در وضعیت اضطرار و 14 روز هم در حد بحران بود.
وی ادامه داد: در سال 89 هوای کرمانشاه 73 روز در وضع ناسالم قرار داشت، سال 90 این میزان به 80 روز رسید، سال 91 روزهای ناسالم هوای کرمانشاه 42 روز بود و در سال 92 نیز این میزان به 10 روز کاهش یافت که پاک ترین سال کرمانشاه در طی سال های اخیر به شمار می رود.
قربانی همچنین با اشاره به وضعیت گرد و غبار کرمانشاه در سال 93 نیز گفت: در این سال مجموع روزهای خارج از استاندارد به 24 روز رسید که 22 روز آن هوای کرمانشاه در وضع هشدار، یک روز در وضع اضطرار و یک روز هم در وضع بحران قرار داشت.
رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه به وضعیت سال 94 نیز اشاره کرد و افزود: در این سال نیز شهر کرمانشاه 36 روز هوای خارج از حد استاندارد را تجربه کرد که 33 روز آن در وضعیت هشدار، 2 روز در وضعیت اضطرار و یک روز هم در وضعیت بحران بود.
وی گفت: در سال 95 نیز تعداد روزهای خارج از حد استاندارد کرمانشاه با 2 روز افزایش نسبت به سال قبل از آن به 38 روز رسید که 36 روز در وضعیت هشدار و 2 روز هم در حد بحران بود، ضمن اینکه هوای امسال نیز 2 روز از حالت استاندارد خارج شده و به مرز هشدار رسیده است.
قربانی خاطرنشان کرد: آمار ارائه شده متعلق به شهر کرمانشاه می باشد و به طور قطع تعداد روزهای خارج از حد استاندارد در نقاط مرزی و شهرستان هایی مانند قصرشیرین و سرپل ذهاب و حتی گیلانغرب بیش از آن است.
رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه یادآوری کرد: اگر مقدار ریزگردها در هوای شهر تا 150 میکروگرم بر متر مکعب هوا باشد شرایط طبیعی و نرمال است، هرگاه غلظت آلودگی بین 150 تا 250 میکروگرم بر متر مکعب هوا باشد وضعیت در شرایط هشدار قرار می گیرد، هرگاه آلودگی بین 250 تا 350 میکروگرم بر متر مکعب هوا باشد وضعیت در شرایط اضطرار خواهد بود و آلودگی بیش از 350 میکروگرم بر متر مکعب هوا باعث ایجاد شرایط بحران خواهد شد.
وی در پایان کانون های اصلی ورود گرد وغبار را مستقر در کشورهایی نظیر سوریه، عراق و اردن عنوان کرد و گفت: کانون های گرد وغبار مناطق جنوبی کشور نیز در عربستان قرار دارد.
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آن ها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا استان کرمانشاه http://www.irna.ir/kermanshah و کانال تلگرام به آدرس irnakermanshah@ منتشر خواهد شد.
8066/7458 گزارش:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.