محمد کهریزی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، در رابطه با دلایل بروز خشونت در جامعه گفت: مهمترین دلیل بروز خشونت در افراد را می تواد محیط خانوادگی آنان دانست.
وی همچنین به موضوع مهاجرت اشاره کرد و افزود: با افزایش مهاجرت شاهد تداخل فرهنگ‌ها و خرده‌ فرهنگ‌ها هستیم، که در این شرایط افرادی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند نمی توانند به خوبی حرف یکدیگر را بفهمند و این موضوع می تواند پیش درآمد بروز خشونت در جامعه باشد.
این مددکار اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر و روانگران را نیز از دیگر عوامل بروز خشونت در جامعه دانست و گفت: افرادی که به مصرف مواد مخدر روی می آورند کنترل عصبی خود را از دست می دهند، در نتیجه این امکان وجود دارد که به راحتی با دیگر افراد جامعه درگیر شوند.
کهریزی با بیان اینکه عوامل اجتماعی نیز می تواند باعث بروز خشونت در جامعه شوند، عنوان کرد: بیکاری و وضعیت نامناسب اقتصادی زمینه را برای بروز خشونت در افراد فراهم می کند.
وی با بیان اینکه رسانه های غربی به دنبال ترویج فردگرایی و از بین بردن فرهنگ همنوع دوستی هستند، اضافه کرد: افراد فردگرا نمی‌ توانند مسئولیت ‌های خود در جامعه را بپذیرند که این موضوع باعث مداخله‌های هیجانی و ایجاد خشونت می‌شود.
این مددکار اجتماعی با بیان اینکه بروز خشونت در جامعه می تواند در افراد احساس ناامیدی کند، گفت: در صورتی که شهروندان به صورت مداوم بروز رفتارهای خشن در سطح جامعه را مشاهده کنند، رفته رفته یاس و ناامیدی در آن ها ایجاد خواهد شد.
کهریزی عنوان کرد: پایین آمدن سطح اخلاقیات در میان برخی از افراد جامعه نیز، در تشدید و ظهور و بروز خشونت در جامعه مؤثر است در واقع کسانی که باز دارنده های اخلاقی دارند و از روش ها و اصول تربیتی مناسب برخوردارند کمتر از خود رفتارهای پرخاشگرایانه بروز می دهند.
وی افزود: بعضی از فیلم ها و سریال ها و بخصوص فیلم هایی که از طرف کمپانی های غربی تولید و توزیع می شوند، باعث ترویج خشونت می شود این نوع از محصولات اگر چه برای افراد پخته و بالغ جنبه ی آگاهی بخشی و عبرت آموزی دارد، اما برای بعضی از جوانان، نوجوانان و افرادی که به بلوغ فکری لازم نرسیده اند، یک الگوی منفی و مخرب محسوب می شود.
این آسیب شناس اجتماعی یادآور شد: بارها مشاهده شده که در مصاحبه با افراد سارق، بزه کار و جنایت کار که نمونه هایی از افراد خشونت گرا و خشن پرخطر هستند، مطرح شده که این گروه سیستم یادگیری و الگوبرداری خود را از بعضی فیلم ها که ترویج کننده خشونت بوده، اخذ و اقتباس کرده اند.
کهریزی تصریح کرد: ناهنجاری های دیگر اجتماعی همچون افزایش آمار طلاق، تعارضات و مشکلات داخل خانواده، مسائل اقتصادی، بحران های روحی، روانی و عاطفی همگی می تواند بر روی شیوع و افزایش پرخاشگری و خشونت اثرگذار باشد. در واقع با از هم پاشیدگی احساسات و تزلزل در مسائل فکری و روحی و روانی، فرد مستعد بروز رفتارهای پرخاشگرایانه می شود.
7445/8066
خبرنگار:سامان رحمتیان ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.