به گزارش خبرنگار ایرنا، امحا و دفن بهداشتی و صحیح زباله های بیمارستانی، عفونی و پسماندهای ویژه، آنقدر مهم است که لحظه ای غفلت و ناآگاهی در این امر می تواند سلامت و امنیت غذایی شهروندان را تهدید کند.
نبود مکان اختصاصی برای دفن زباله های عفونی و بیمارستانی موجب شده تا این زباله ها، پس از بی خطرسازی در زمینی که بیش از 10 کیلومتر با سراب قنبر فاصله دارد، همانند دیگر زباله های خانگی و بی خطر دفن شود و آنچه مهم است این است که تا چه اندازه، بی خطرسازی و دفن بهداشتی زباله های عفونی به درستی انجام می شود.

**شهرداری مسئول دفن پسماندهای بیمارستانی نیست
در همین راستا مسئول بهداشت شهرداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه معدوم سازی زباله های بیمارستانی براساس قانون مدیریت پسماند به تولیدکننده باز می گردد و مسئولیت آن برعهده شهرداری نیست، گفت: براساس این قانون تنها جمع آوری و معدوم سازی زباله های عادی و خانگی به شهرداری و دهیاری های کشور مربوط است.
محسن عبدی ادامه داد: هنگامی که زباله در بخش های متعدد بیمارستانی تولید می شود پس از بی خطرسازی توسط دستگاه های مکانیزه و ویژه در بیمارستان به صورت بهداشتی در سطح شهر حمل می شود.
وی ادامه داد: براساس قراردادهای منعقد شده، پیمانکار موظف است این زباله ها را به صورت بهداشتی در سطح شهر حمل کرده و به محل دفن زباله های فعلی شهر کرمانشاه انتقال دهد.

**کرمانشاه سایت پسماند ویژه ندارد
عبدی با بیان اینکه این محل به صورت موقت انتخاب شده اظهار کرد: شهر کرمانشاه فاقد سایت پسماندهای ویژه است از همین رو این مکان موقت شهرداری که به دفن زباله های عادی تعلق دارد برای دفن زباله های بیمارستانی بی خطر نیز اختصاص یافته است.
به گفته این مسئول، در این مکان زباله های بی خطر بیمارستانی با آهک و خاک دفن می شود.
وی افزود: بازهم تکرار می کنم که شهرداری در این پروسه وظیفه ای ندارد و نظارت براین روند بر عهده سازمان محیط زیست است.

** پسماندهای بیمارستانی با استفاده از سیستم های نسوز بی خطر می شود
در ادامه مدیرگروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با تاکید براینکه زباله های بیمارستانی با استفاده از سیستم های نسوز بی خطر می شوند، گفت: رقم ثابتی از تولید زباله های عفونی و بیمارستانی وجود ندارد.
امیر کرمی با بیان اینکه بی خطرنشدن زباله های بیمارستانی تهدیدی برای سلامت آب و خاک و امنیت غذایی است، گفت: زباله ها پس از استریل شدن از سوی دانشگاه به برخی از شرکت های خصوصی و پیمانکاران طرف قرارداد، تحویل داده می شود تا در مکانی که از سوی شهرداری تعیین شده دفن شود.

**ایجاد سایت پسماند ویژه نیازمند کارهای مطالعاتی است
در ادامه معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: ایجاد سایت دفن پسماندهای ویژه در کرمانشاه نیازمند کارهای مطالعاتی و ارزیابی زیست محیطی است.
کاظم علیزاده ادامه داد: برای تحقق این امر باید با مراکز دانشگاهی که از امتیاز زیست محیطی برخوردارند قراردادی بسته شود و اعتبار مورد نیاز تامین شود تا چند نقطه بررسی شده به محیط زیست معرفی شود.
علیزاده افزود: براساس قراردادی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی با شرکت ها بسته شده زباله های ویژه باید در بیمارستان ها بی خطر شوند و پس از حمل، به دفن اصولی و بهداشتی آن اقدام شود.
وی افزود: از مراحل بی خطرسازی، نحوه حمل و جمع آوری زباله های بیمارستانی تا دفن آنها توسط کارشناسان محیط زیست بررسی می شود و باید گفت در مرحله بی خطرسازی این زباله ها، برخی از بیمارستان ها و مراکز درمانی به خوبی عمل می کنند و برخی دیگر از دستگاه های استریل و بی خطرسازی به خوبی استفاده نکرده و موفق عمل نمی کنند و این موجب می شود تا زباله به صورت اصولی و بهداشتی دفن نشود.
وی به برگزاری جلساتی در زمینه دفن اصولی زباله های بیمارستانی با حضور دادستان اشاره کرد و گفت: تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده و شرکت ها موظفند به دفن اصولی و بهداشتی زباله های بیمارستانی اقدام کنند و به نصب تراشه در مکان موردنظر اقدام کنند تا از این به بعد شاهد رهاشدن زباله های بیمارستانی نباشیم.
علیزاده از برگزاری جلسه ای دیگر در خصوص بی خطرسازی و دفن بهداشتی زباله های بیمارستانی و عفونی خبر داد و گفت: شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان حفاظت از محیط زیست استان براین اهتمام است تا معضلات ایجاد شده در این زمینه رفع شود و در آینده ای نزدیک این مشکل به روش صحیح و اصولی رفع می شود.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.