استاندار کرمانشاه از بازگشایی مرز خسروی به روی زائران در اربعین امسال و افتتاح قطار غرب در این استان تا ۳۰ خرداد خبر داد.

به گزارش ایلنا، جلیل بالایی مدیرکل اداره‌ میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه،  در نشست تور رسانه‌ای سازمان میراث‌فرهنگی با اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه گفت: «سازمان میراث‌فرهنگی به‌منظور معرفی ظرفیت‌های استان‌های محروم و کمترشناخته توری برای بازدید خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مختلف از استان‌های غربی کشور ترتیب داد.»

او افزود: «در ۵۰ ساعت گذشته این تور از طاق‌بستان، مجموعه بیگلربیگی، بیستون، تکیه معاون‌الملک، بازار، مسیر هورامان از روانسر، پاوه، روستای خانقاه، روستای میوان، روستای ساتیاری و غار قوری‌قلعه بازدید کرد. این برنامه برای معرفی ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در کرمانشاه اجرا شد.»

بالایی گفت: «در سال ۹۲ کل اعتبارات حوزه گردشگری در کرمانشاه ۴میلیارد تومان بوده که این میزان در سال ۹۵ به ۳۰میلیارد تومان رسید. در استان کرمانشاه ۲ هتل‌آپارتمان، ۳ مجتمع خدماتی‌رفاهی، ۴ هتل، ۲ رستوران بین‌راهی و ۳ مجتمع گردشگری جمعاً با جذب سرمایه ۹۲میلیارد تومان به‌‌بهره‌برداری رسید. با مجموعه هتل‌ها و مراکزی که در دست ساخت داریم، جمعاً ۲۰۰میلیارد تومان سرمایه جذب شد.»

اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه، نیز در این نشست، ضمن تشریح سایر ظرفیت‌های میراثی این استان، افزود: «ما یکی از چهار یا پنج استان مهم کشور در زمینه میراث تاریخی پیش‌ازاسلام و همچنین پس‌ازاسلام هستیم. در استان کرمانشاه تنوع اقلیمی هم وجود دارد. سال گذشته در کل استان ۷۰۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم که این میزان حتی از تعدادی از شهرهای شمالی بیشتر است و همین موضوع باعث می‌شود این استان تنوع اقلیمی داشته باشد.»

او با اشاره به پیوستگی‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان، از برنامه‌ای مشترک با استان کردستان برای ثبت منطقه اورامان و تعریف مسیر گردشگری در منطقه‌ای معروف به «هزارماسوله» خبر داد و گفت: «کرمانشاه معبر اصلی مسافران و راه عتبات عالیات است؛ برای همین، بازگشایی مرز خسروی در سال ۹۶ در دستورکار دولت قرار گرفته است؛ زیرا گردشگری می‌تواند یکی از پایه‌های توسعه استان کرمانشاه باشد. همچنین در دست پروژه‌ای برای تبدیل محوطه بیستون تا طاق‌بستان به کریدور گردشگری داریم که مقدمات آن انجام شده است و برای عقب‌نشاندن پادگان‌های موجود در این مسیر نیز مصوبه مقام معظم رهبری و فرمانده کل‌قوا را در اختیار داریم.»

رازانی افزود: «از ابتدای کار دولت تدبیر و امید و به‌ویژه از یک سال و نیم قبل که به استانداری کرمانشاه آمده‌ام، کار بر روی توسعه قابلیت‌های گردشگری را آغاز کرده‌ایم. اعتبارات را هم در سال ۹۵ تا سقف ۱۰۰درصد کل اعتبارات سال ۹۴ افزایش داده‌ایم.»

او خاطرنشان کرد: «این کریدور، که می‌توان آن را ”مسیر گردشگری ایران باستان“ نامید، پروژه عظیمی است و امیدوارم در دولت دوازهم تجربه هشت‌ساله بودن دولت‌ها تکرار شود و با کمک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این طرح محقق شود. گردشگری مدنظر مجموعه مدیریتی استان یکی از اساس‌های توسعه است و بنا داریم در سال ۹۶ گردشگری را در کرمانشاه توسعه دهیم.»

استاندار کرمانشاه، درباره تأمین امنیت در مرز مشترک کرمانشاه با استان دیاله و منطقه خسروی در خاک عراق که تاکنون اصلی‌ترین چالش برای بازگشایی این مرز بود، توضیح داد: «تردد تجار و مسافران از این مرز درحال‌حاضر جریان دارد. دفتر کنسولی نیز در آن محدوده مستقر است. مسدود شدن این مرز به‌روی زائران به‌دلیل تحرکات گروه‌های تکفیری بود که اکنون با توجه به اوضاع کنونی، در ستاد اربعین سال ۹۶، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری شده که مرز خسروی در اربعین امسال به‌روی زائران نیز گشوده شود. مقامات دولت عراق هم متعهدند تا امنیت این مرز را هم مانند سایر نقاط مرزی کشورشان تأمین کنند.»

او در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد میزان اعتبارات مربوط به جاده‌ها گفت: «فرودگاه استان کرمانشاه فرودگاهی بزرگ است و با بیش از ۱۲۰ پرواز در هفته درحال فعالیت است. همچنین قراری تنظیم شده که براساس آن ۳۰ خرداد قطار به کرمانشاه می‌رسد. توسعه راه‌ها و تبدیل راه‌های استان به بزرگراه نیز جزو اولویت‌‌های استان بوده و هست، و بیش از ۳۰‌درصد از اعتبارات استان به اعتبارات جاده‌ای تخصیص پیدا می‌کند.»

رازانی اضافه کرد: «قرار است جاده کرمانشاه ـ سنندج بزرگراه شود. به‌سمت لرستان نیز بزرگراهی در دست احداث است. مسیر پاوه یا همان اورامانات، با توجه به اینکه راه اصلی داخل استان به‌شمار می‌آید، تا کمی پیش از این ضرورتی برای چهاربانده شدن نداشته و در گذشته هم تمام اقدامات تکمیلی در این جاده به‌عنوان راه اصلی انجام شده، اما اخیراً به‌دلیل بهره‌برداری از جاذبه‌های گردشگری و بازارچه‌های مرزی، برای ما روشن شده که این جاده دیگر کفاف نمی‌دهد و باید چهاربانده شود، که طرح آن تثبیت شده و حتماً عملیات اجرایی آن برای ارتقا انجام می‌شود.»

تمام سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه ساخت هتل با توفیق مواجه بود

او به طرح وزارت راه برای اتصال بندر امام به بازرگان اشاره کرد و افزود: «این راه از استان کرمانشاه گذر می‌کند که بزرگراه را به آزادراه تبدیل خواهد کرد. همچنین احداث خط‌آهن تبریز ـ سنندج ـ خوزستان نیز در دستورکار است؛ این خط از کرمانشاه هم گذر خواهد کرد که درحال‌حاضر طرح آن به مشاور سپرده شده است.»

استاندار کرمانشاه در پاسخ به سؤالی درباره حمایت از سرمایه‌گذاران در این استان گفت: «باید به‌ سرمایه‌گذاران بخش خصوصی روی بیاوریم. بر همین اساس، اقدامات حمایتی انجام داده‌ایم و سرمایه‌گذارانی با شرکای داخلی و خارجی خود واردعمل شده‌اند. تمام سرمایه‌گذاری‌هایی هم که در زمینه ساخت هتل انجام شده با توفیق مواجه شده است. البته به‌استثنای قصر شیرین که پس از بسته شدن مرز به روی زائران از رونق افتاد.»

او افزود: «در ستاد اربعین و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تصویب شده که سال ۹۶ مرز خسروی به روی زائران باز شود و اربعین امسال بتوانیم از این مرز عبور زائر داشته باشیم و مقامات دولت عراق امنیت مرز خسروی تا بغداد را تأمین کنند.»

رازانی درباره توسعه زیرساخت‌ها برای راهیان نور در این استان گفت: «با توجه به اجرای طرح بازدید راز، قرار است به‌زودی ۲۰هزار نفر از مناطق جنگی کرمانشاه بازدید کنند که ۵۰۰میلیون تومان اعتبار استانی برای ایجاد مجموعه رفاهی تخصیص داده شده و برای میزبانی از راهیان نور نیز ۲۰۰میلیون تومان درنظر گرفته شده است. برای ساخت باغ‌موزه دفاع‌مقدس هم در زمینی به‌وسعت ۱۵ هکتار اعتباراتی منظور شده است.»

او در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران، درباره خروج راهیان نور از وضعیت مصرف‌جویی مطلق به ایجاد نفع برای این استان، گفت: «برگزاری تور راهیان نور بیش از آنکه پدیده گردشگری درآمدزا باشد یک کار فرهنگی است که نظام، تصمیم گرفته اهالی سایر استان‌ها و جهان را با جریان بازمانده از هشت سال دفاع‌مقدس آشنا کند و در این زمینه هم هزینه‌هایی تنظیم کرده. درواقع، راهیان نور به‌نوعی قابل‌مقایسه با اردوهای دانش‌آموزی در سایر کشورهاست. در هیچ کشوری با این اردوها به‌عنوان پدیده گردشگری درآمدزا برخورد نمی‌شود.»

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: «تور راهیان نور از این حیث که استان کرمانشاه را معرفی می‌کند تأثیر غیرمستقیم زیادی در رونق گرفتن گردشگری استان دارد، بنابراین چندان توجیه اقتصادی درباره آن نداریم؛ ضمن اینکه میزان اعتباراتی که سپاه صرف راهیان نور می‌کند به توسعه زیرساخت در این منطقه منجر می‌شود. درواقع، برگزاری تور راهیان نور، نه‌تنها زیانی ندارد، بلکه به‌صورت غیرمسقیم سبب ایجاد زیرساخت در این استان شده‌ است، تأسیساتی که در اربعین موردمصرف زائران عتبات نیز قرار گرفته‌اند.»

او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه براساس آخرین آمارها استان کرمانشاه بالاترین رده بیکاری را در کشور دارد گفت: «این اتفاق در استان کرمانشاه چیز جدیدی نیست و همواره در چند دهه اخیر وجود داشته و کمتر سالی بوده که به میانه جدول نزدیک شویم. تبعات ناشی از جنگ تخریب‌هایی در بخش‌هایی از استان به‌وجود آورد و به زیرساخت‌های زیادی صدمه زد که منجر به مهاجرت سرمایه‌های انسانی و مادی شد. البته بیکاری مشکل کل کشور است و در بیانات مقام معظم رهبری و حتی شعارهای انتخاباتی مدنظر قرار گرفته است، بااین‌حال، وضعیت استان ما از متوسط کشور هم بدتر است.»

رازانی گفت: «هنوز مناطق درگیر در جنگ به حالت قبل از جنگ برنگشته‌اند. برای مثال، قبل از جنگ جمعیت قصر شیرین ۶۰هزار نفر بود اما، بعد از جنگ و با وجود مهاجرت افراد به مرکز شهر، هنوز هم به ۱۸هزار نفر نرسیده است. مهاجرت به کرمانشاه بیش از ظرفیت‌های این استان بود که باعث شد ۳۰۰هزار نفر در اطراف استان حاشیه‌نشین شوند.»

او نبودِ زیرساخت‌هایی مثل راه‌آهن، کمبود سرمایه، درآمد پایین مردم این خطه و بالا بودن روحیه مصرف‌گرایی را از دیگر دلایل بیکاری و تشکیل نشدن ثروت و پس‌انداز در این استان برشمرد و افزود: «متوسط سپرده شهروندان ایرانی ۱۳میلیون تومان به‌ازای هر نفر است، درحالی‌که حجم این سپرده در کرمانشاه به ۴.۵میلیون یا نهایتاً ۵میلیون تومان می‌رسد و این یک‌سوم متوسط کشور است.»

استاندار کرمانشاه درباره صنعت کشاورزی در این استان گفت: «درحالی‌که استان به‌لحاظ بارندگی از متوسط بالاتر است و بااینکه زیرساخت‌های آبی خوبی در استان وجود دارد و تا امروز ۱۵ سد در استان ساخته شده یا درحال ساخت است، هنوز بخش کشاورزی کرمانشاه آن‌طور که باید رونق نگرفته و باعث اشتغال نشده است. البته با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد و اهتمام مجموعه مدیریتی استان در دو سال آتی شاهد بهبود وضعیت اشتغال در این استان خواهیم بود.»

محدودیتی برای درویشان در زمینه برگزاری مراسم‌هایشان وجود ندارد

رازانی همچنین درباره ایجاد محدودیت برای اجرای مراسم درویش‌های کرمانشاه نیز گفت: «هرچند که تمرکز این برنامه‌ها و مراسم‌ها بیشتر در استان کردستان است، ولی ما تاکنون مقابله‌ای با آن‌ها نداشته‌ایم. اگر منظور تنبورنوازی و مراسم جامعه اهل‌حق است که نه‌تنها مقابله خاصی نشده بلکه با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی استان این مراسم با حضور ۱۰۰ تنبورنواز امسال اجرا شد و موردی درباره تقابل با جامعه اهل‌حق تاکنون نداشته‌ایم.»

مجتبی نیک‌کردار، معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه، در ادامه این نشست، درباره مونوریل این استان گفت: «این طرح در دولت دهم اجرا شد. خوب می‌دانید که رئیس این دولت به مونوریل علاقه زیادی داشت و در چند شهر ازجمله تهران، قم و کرمانشاه کار آن را شروع کرد که در تهران نیمه‌کاره جمع شد و در قم و کرمانشاه اثرات آن باقی ماند. در دولت یازدهم با مطالعاتی که روی پایه‌های این مونوریل ــ که هر یک به‌ارزش ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون تومان بود ــ انجام شد، طرحی برای تغییر کاربری به قطار سبک شهری به‌تأیید و تصویب رسید.»

او افزود: «طول این مونوریل ۱۳ کیلومتر است که یک بخش از آن وارد شکارگاه خسروپرویز شده که شورای میراث‌فرهنگی به آن ایراد وارد کرد، چون وارد حریم منظری شده بود؛ بنابراین تصمیم گرفته شد ادامه این پروژه که تا طاق‌بستان ادامه دارد از زیر زمین پیش برود.»

استاندار کرمانشاه نیز در این مورد اظهار کرد: «اجرای طرح قطار سبک شهری امسال آغاز می‌شود و فاز یک آن تا سال ۹۸ به‌بهره‌برداری می‌رسد. برای ادامه بخش دیگری از آن نیز با قرارگاه خاتم‌الانبیاء قراردادی امضا شده که ۳۰درصد اعتبارات آن را استان و باقی‌مانده را این قرارگاه تأمین می‌کند و طبق آن قرارگاه خاتم باید هفت ایستگاه از ایستگاه‌های این قطار را بسازد. به‌این‌ترتیب، قطار سبک شهری حداکثر تا شش سال آینده آماده می‌شود.»

نیک‌کردار، معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه، همچنین با بیان اینکه برنامه‌ریزی مفصلی برای گردشگری در این استان تنظیم شده و بر این اساس طرح جامع گردشگری که از سال ۸۴ نوشته شده بود درحال بازنگری است، گفت: «گردشگری چهار رکن مهم دارد که امنیت در اولویت آن است و خوشبختانه کرمانشاه، با وجود هم‌مرزی با عراق، از امنیت بالایی برخودار است. از طرف دیگر، زیرساخت و آموزش ارکانی است که برای توسعه گردشگری باید به آن ها توجه نشان داد و همسو با آن باید کرمانشاه را، که ایرانی کوچک است، بیشتر معرفی کرد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.