به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سلامت روان حلقه مفقوده تامین سلامت بشر است که به دلایل مختلفی انسان ها از آن غافل شده اند و شاید چون مانند جسم در معرض دید نیست و یا با علایم بیماری های روحی، روانی آشنایی نداریم زیاد به آن توجه نمی کنیم.
'سارا شاه آبادی' دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر توجه بیشتر افراد به سلامت روان می گوید همانطور که افراد برای تامین سلامت خود تلاش و هزینه می کنند باید سلامت روح و روان را نیز در نظر داشته باشند.
او معتقد است که هفت توصیه عملگرایانه می تواند به حفظ و ارتقای سلامت روان کمک کند و منجر شود که افراد زندگی زنده تر و هوشیارتری داشته باشند.

**ورزش کنید
این متخصص بهداشت معتقد است که ورزش معمولا به احساس طراوت و شادابی منجر می شود و با بهبود جریان خون باعث می شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و این امر به افزایش توانایی مغز در تفکر و تصمیم گیری و افزایش آمادگی برای مواجهه با استرس منجر می گردد.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند کودکان و نوجوانان 6 تا 17 ساله، دست کم روزی 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط داشته باشند. منظور از فعالیت بدنی با شدت متوسط، پیاده روی سریع یا دویدن با سرعت آهسته است.
علاوه بر این می توان از منافع ورزش های هوازی سنگین نیز دست کم سه روز در هفته بهره برد، به بزرگسالان نیز هفته ای 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط توصیه می شود.

** مهارتی تازه بیاموزید
شاه آبادی در ادامه می گوید؛ ایده های زیر می توانند به شما کمک کنند ذهن خود را به چالش بکشید؛ یک زبان خارجی بیاموزید، نحوه نواختن یک ساز را آموزش ببینید و تمرین کنید، شغل تان را عوض کنید یا مشغولیت جدیدی برای خودتان دست و پا کنید، برای کمک به دیگران داوطلب شوید، در کلاس دلخواه تان نام نویسی کنید.
همیشه خودتان را یک دانش آموز مادام العمر بدانید و در هر سن و سالی که هستید، مشتاق یادگیری مطالب جدید باشید. برای اینکه ذهنتان را فعال و هوشیار نگه دارید، باید بیشتر مطالعه کنید، از اخبار روز دنیا مطلع باشید، پازل و معما حل کنید و از ارتباط و هم افزایی با دیگران لذت ببرید.

**خوب و آسوده بخوابید
کارشناس آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه اظهار کرد که به تمام اعضای بدنتان، به ویژه به مغزتان، اجازه بدهید به قدر کافی استراحت کند. خواب کافی فواید جسمانی و روانی متعددی دارد.
در طول خواب، جسم و ذهن ما به استراحت می پردازد و تجدید قوا می کند. کمبود خواب می تواند به اختلال حافظه منجر شود. برای بهبود وضعیت خواب شبانه تان باید مدت زمان استراحت روزانه تان را کم کنید و دست کم چند ساعت قبل از خواب، نوشیدنی های کافئین دار ننوشید.
توصیه های ساده و اثربخش دیگری نیز در این زمینه وجود دارند؛ مانند دوش آب گرم، گوش دادن به یک موسیقی ملایم و آرام سازی ذهن.
شاه آبادی می گوید که لازم است که کودکان 5 تا 11 ساله بین 10 تا 11 ساعت خواب شبانه و نوجوانان 10 تا 17 ساله، بین 8.5 تا 9.5 ساعت داشته باشند. بزرگسالان 18سال به بالا نیز در یک شبانه روز به طور میانگین به 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. البته این نیاز در افراد مختلف ممکن است اندکی متفاوت باشد.

** از سختیهای زندگی نترسید
یکی از جنبه ها مهم سلامت، سالم ماندن در شرایطی است که زندگی سخت می شود. برخی از مردم توان رویاررویی با مشکلات را ندارند و قادر نیستند از پس مشکلات زندگی برآیند. چنین افرادی ممکن است در شرایط سخت زندگی، به رفتارهای ناسالمی مانند مصرف مواد مخدر روی آورند و کم کم به دام اعتیاد بیفتند.

** از سیگار، مواد مخدر و الکل دوری کنید
متخصص بهداشت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه معتقد است؛ مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی باعث افت توان ذهنی می شود و توانایی های ادراکی و قضاوتی را کاهش می دهد.
به گفته او الکل بر بخش های مختلف مغز تأثیر می گذارد، حساسترین سلول های مغزی در مواجهه با الکل، سلول های مرتبط با حافظه، تمرکز، خواب، هماهنگی و قضاوت هستند.
وی اظهار کرد که الکل به حافظه بلندمدت آسیب وارد می کند و سیگار نیز سطح اکسیژن مورد نیاز مغز را کاهش می دهد؛ این در حالی است که اکسیژن کافی برای سلامت و فعالیت مطلوب مغز ضرورت دارد.

** روابط اجتماعی خود را تقویت کنید
برخورداری از یک زندگی اجتماعی فعال می تواند به حفظ و ارتقای سلامت روان کمک کند؛ احساس خود ارزشمندی به وجود آورد و در بلندمدت به حفظ و ارتقای عملکرد حافظه و قوای ادراکی منجر شود.
شاه آبادی می گوید: در میان بزرگسالان، آنهایی که زندگی اجتماعی فعالتری دارند، کمتر دچار آلزایمر می شوند.
به گفته او ایجاد و حفظ روابط اجتماعی مستلزم توجه، تلاش و هوشیاری است و همه این موارد می توانند به سلامت حافظه کمک کنند.
وی افزود: افرادی که بیشتر درگیر تعاملات اجتماعی می شوند، معمولا سالمتر، امیدوارتر و شاداب ترند اما مساله این است که معمولا با افزایش سن، حفظ تعاملات اجتماعی دشوارتر به نظر می رسد.

**استرس های خود را مدیریت کنید
شاه آبادی در ادامه گفت: وقتی دچار استرس می شوید، مغز شما هورمون هایی ترشح می کند که اگر بدنتان چند روز در معرض آن هورمون ها باشد، مغزتان آسیب خواهد دید. استرس در صورتی که به خوبی مهار و مدیریت نشود مزمن می شود و استرس می تواند سطح شادی و نشاط درونی شما را به شکل محسوسی کاهش دهد و حتی به احساس افسردگی منجر شود و عملکرد حافظه را مختل کند.
او برای مدیریت استرس چند پیشنهاد دارد و می گوید: ساده گرفتن زندگی، ورزش کردن، ایجاد تعادل بین کار و تفریح و استراحت، نوشتن، آرام سازی ذهن و بدن و اموری از این قبیل می توانند به شما در مدیریت استرس های روزمره کمک کنند.
اول تا هفتم اردیبهشت با عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است.
وی در پایان گفت: افزایش افسردگی یک معضل جهانی است اما باید تلاش کنیم در کشور خودمان این روند رو به افزایش را متوقف کنیم و بعد درصدد کاهش آن برآییم.
علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت به تازگی اعلام کرد: 300 میلیون نفر در جهان دچار افسردگی هستند و در کشور ما نیز شش میلیون و 400 هزار نفر افسرده هستند.
وی تنها راه کاهش افسردگی در جامعه را گفتگو و درک متقابل دانست و اظهار امیدواری کرد؛ همه با صبر و حوصله برای شادی و نشاط جامعه همکاری کنیم تا بتوانیم در این شرایط که شاهد جنگ و آشوب در منطقه هستیم جامعه ای سالم و شاد داشته باشیم.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.