به گزارش خبرنگار ایرنا، در سال های اخیر برخورد با کشتار غیرمجاز دام در استان کرمانشاه به دلیل شیوع انواع و اقسام بیماری های متعدد و مشترک انسان و حویان به صورت جدی در دستور کار ارگان های مربوطه قرار گرفته است.
در بیشتر مواقع، این معضل بهداشتی در حواشی شهرها و جاده ها و مبادی ورودی شهرها دیده می شود وعبور از مراکز کشتار مرغ زنده یادآور بوی تعفن لاشه ها و قرارگرفتن مواد زائد مرغ در بخشی از مغازه و خیابان است که دیدن آن چشم هر بیننده ای را می آزارد.
با وجود اطلاع رسانی لازم و برخورد اداره دامپزشکی استان با کشتار غیرمجاز، بازهم شاهد رغبت برخی از مشتریان برای خرید و کشتار مرغ زنده هستیم، گویا تمایل برخی مشتریان به خرید بیماری، هنوز از بین نرفته است.

**انتخاب مرغ زنده تضمینی برای سلامتی است؟
چنانچه یکی از مشتریان کشتار مرغ زنده در گفتگو با خبرنگار ایرنا ادعا کرد: به هنگام انتخاب مرغ زنده می تواند میزان سلامت آن را بررسی کند.
شاهین ترابی افزود: تغذیه مرغ های زنده در مقایسه با مرغ های صنعتی بهتر است و روند رشد آن در شرایط طبیعی است.
حبیب وند شهروند دیگر کرمانشاهی گفت: قیمت پایین تر کشتار دام و مرغ زنده از عوامل رغبت مشتریان به خرید این نوع گوشت است.
وی افزود: وجود شایعاتی همچون تزریق هورمون به مرغ های صنعتی عامل گرایش برخی از مشتریان به مصرف این گونه مرغ هاست و مشتری را به اینگونه خرید سوق می دهد.
این در حالیست که یکی از ملاک های سلامت در سطح شهر، کشتار براساس شرایط بهداشتی و زیرنظر دامپزشکی است و از سوی این ارگان بارها بر خرید گوشت قرمز و گوشت مرغ از مراکز معتبر تحت نظارت بهداشتی و دامپزشکی تاکید شده است.

**معرفی 172 مرکز متخلف عرضه فرآورده های خام دامی به مراجع قضایی در کرمانشاه
سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، از معرفی 172 مرکز متخلف تهیه، فرآوری و عرضه فرآورده های خام دامی در استان به مراجع قضایی در سال گذشته خبر داد.
دکتر مهدی ظفری پور با اشاره به نظارت مستمر دامپزشکی در زمینه برخورد با واحدهای عرضه کننده کشتار غیرمجاز و ناسالم، اظهار داشت: در بازدیدهای صورت گرفته از مراکز فوق 150 مرکز با حکم قضایی پلمب شدند.
این مقام مسئول تصریح کرد: سال گذشته بیش از 96 هزار و 81 مورد بازدید از مراکز تهیه، فرآوری، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی در استان انجام شده است.
سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین افزود: طی بازدیدهای صورت گرفته از این مرکز 101 تن و 618 کیلوگرم فرآورده خام دامی ناسالم ضبط و امحا شده است.
وی یادآور شد: شهروندان می توانند از طریق شماره تماس چهار رقمی 1512 و سامانه پیامکی 100010001512 با کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ارتباط باشند و موارد تخلف، نظرات و پیشنهادهای خود را با آنها در میان بگذارند.

**اصلاح نژاد موجب رشد سریع تر مرغ های پرورشی می شود
در ادامه یک متخصص بهداشت و بیماری های طیور و دانشیار دانشکده دامپزشکی کرمانشاه در گفتگو با ایرنا گفت: شایعات و ناآگاهی ها به خرید گوشت از مراکز کشتار غیرمجاز دامن می زند.
به گفته مراد رحیمی، تغذیه بهتر و نظارت دقیق بهداشتی از امتیاز مرغ های پرورشی است که در مرغداری های صنعتی رشد می کنند و وجود شایعاتی همچون تزریق هورمون در این مرغ ها کاملا بی اساس است.
وی یادآور شد، اصلاح نژاد با هدف تولید گوشت در کوتاه ترین زمان ممکن به معنای تزریق هورمون نیست و تشخیص شایعات و بیماری در مرغ های سالم تنها توسط کارشناس و دامپزشک ممکن است.
این استاد دانشگاه رازی از سالمونلا، سل و آنفولانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری های مشترکی یاد کرد که از طریق خرید گوشت از مراکز غیرمجاز سلامت انسان را تهدید می کند.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.