به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، مجید همتی اظهار داشت: بیماری آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی فوق العاده مسری است که مختص گوسفند و بز است.

وی تب، کاهش تولید، بروز بثورات جلدی در اطراف دهان، صورت و قسمتهای کم موی بدن، جراحات احشایی، درگیری تنفسی و گاهی سقط جنین را از علائم این بیماری عنوان کرد.

همتی عنوان کرد: میزان واگیری این بیماری در دامهای حساس مایه کوبی نشده بسیار بالا بوده و گاهی به بیش از 75 درصد نیز می‌رسد و میزان مرگ و میر بین پنج تا 50 درصد متغیر است.

وی افزود: در گله‌هایی که سابقه واکسیناسیون ندارند در صورت بروز این بیماری، تلفات در بره و بزغاله‌های تازه متولد شده تا صددرصد هم می‌رسد و خسارت اقتصادی ناشی از این بیماری بسیار قابل توجه است بنابراین واکسیناسیون برای پیشگیری از این بیماری ضروری است.

همتی گفت: هرساله در فصل بهار واکسیناسیون علیه بیماری آبله گوسفند و بز به صورت رایگان با استفاده از توان بخش های خصوصی و دولتی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در سال گذشته دو میلیون و 350 هزار رأس گوسفند و بره و 540 هزار رأس بز و بزغاله در سطح استان کرمانشاه علیه بیماری آبله مایه‌کوبی شده‌اند.

انتهای پیام /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 605706
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.