به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سراب قنبر یکی از مکان های تفریحی و خوش آب و هوای کرمانشاه است که در حدود پنج کیلومتری جنوب این شهر واقع شده و یکی از نقاط این منطقه به محل دفن زباله های شهر کرمانشاه تبدیل شده است.
پس از انتشار این گزارش، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تماسی با دفتر ایرنا از انعکاس این معضل اجتماعی قدردانی کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی جوابگوی هرگونه شائبه ای در ارتباط با دفن زباله های بیمارستانی در محل دفن زباله های شهر کرمانشاه است.
مهدی محمدی افزود: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حوزه پسماند اقدام هایی را انجام داده و به منظور تنویر افکار عمومی آمادگی انعکاس این اقدام ها را دارد.
با همکاری مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زمینه گفت و گو با کارشناس بهداشت محیط این دانشگاه فراهم گردید و یحیی ذائبی در این گفت و گو، برنامه ها، اقدام ها و پیشنهادهای دانشگاه را در ارتباط با پسماندهای بیمارستانی تشریح کرد.
کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این گفت و گو از تلاش مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان ها و همکاران خود در حوزه پسماند در جهت بی خطرسازی زباله های بیمارستان خبر داد و تاکید کرد با وجود تمام موانع و محدودیت ها تلاش می کنیم زباله ها را بی خطر کنیم.
یحیی ذائبی با بیان اینکه در مجموع در استان کرمانشاه 23 بیمارستان فعال است، افزود: از این تعداد 13 بیمارستان در شهر کرمانشاه واقع شده اند.
به گفته او، در تمام بیمارستان های استان سعی بر این است که ضوابط و دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر چگونگی جمع آوری و دفع زباله های بیمارستانی رعایت شود.
وی با بیان اینکه در همه بیمارستان ها دستگاه بی خطرسازی پسماند نصب شده است، گفت: در گذشته زباله ها را می سوزاندند و از آن خاکستر باقی می ماند اما اکنون زباله ها توسط دستگاه در خود بیمارستان با روش غیرسوز بی خطر می شوند.
به گفته وی، برای خرید هردستگاه بی خطرسازی زباله و محل استقرار آنها در بیمارستان هزینه های قابل توجهی شده است و هزینه های جانبی در ارتباط با مدیریت پسماند از جمله عملیات تفکیک در محل، تجهیزات و اپراتوری نیز توسط بیمارستان ها صورت می گیرد.
به گفته وی، پس از بی خطرسازی زباله های بیمارستانی توسط دستگاه بی خطرساز، این زباله در مکان های تعیین شده توسط شهرداری دفن می گردد.
این کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه تفکیک، جمع آوری و بی خطرسازی پسماند در بیمارستان ها یک کتابچه و دستورالعمل مشخص دارد که از سوی وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ شده است، گفت: براساس این کتابچه و دستورالعمل همه بیمارستان های استان در حوزه پسماند ارزیابی می شوند.
ذائبی با بیان اینکه برای هر نوع زباله یک ظرف مخصوص طراحی شده است گفت: به عنوان مثال اجسام نوک تیز در سیفتی باکس (ظروف مقاوم در برابر سوراخ شدن)، سطل های زباله با رنگ های مختلف برای سایر انواع پسماند در نظر گرفته شده تا روند تفکیک و در نهایت بی خطرسازی پسماندهای عفونی با حداقل خطا صورت گیرد.
او جمع آوری و بی خطرسازی و دفع نهایی زباله را اقدامی سخت توصیف کرد و گفت: ممکن است در مسیر این اقدام سهل انگاری و خطا هم صورت بگیرد اما تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی و دفع صحیح آنها است و نیاز به حمایت سایر دستگاه های ذیربط نیز می باشد.
کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اعلام اینکه در حوزه پسماندهای بیمارستانی ما تابع دستورالعمل های وزارت بهداشت هستیم و براین اساس اقدام می کنیم، به هزینه کردن در مجموع حدود 40 میلیارد ریال برای خرید و استقرار دستگاه های بی خطرسازی زباله در دانشگاه علوم پزشکی استان اشاره کرد و گفت: در تمام بیمارستان های استان این دستگاه ها نصب شده است.
به گفته او، زباله های مربوط به مطب پزشکان در سطح استان نیز توسط شرکت های طرف قرارداد بخش خصوصی جمع آوری و توسط دستگاه های بی خطرسازی مستقر در بیمارستان ها در شهرستان ها و در کرمانشاه توسط شرکت های مجاز بی خطر می شود.
او با بیان اهمیت دفع صحیح انواع پسماند ویژه، ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر سایت پسماندهای ویژه که مطالعات آن توسط سازمان های ذیربط در حال اتمام است، در شهر کرمانشاه راه اندازی شود تا نگرانی ها در مورد مخاطرات ناشی از تمام پسماندهای ویژه به خصوص پسماندهای پزشکی از بین برود.
وی به حضور برخی افراد در مکان های دفن زباله نیز اشاره کرد و گفت: این افراد که به دنبال جداسازی و بازیافت غیرقانونی زباله ها هستند ضمن اینکه خود به شدت در معرض انواع بیماری ها قرار دارند، فعالیت آنها تهدید کننده سلامت جامعه نیز می باشد.
وی گفت: البته شهرداری و نیروی انتظامی بارها این افراد را از محل خارج نموده اند اما از هر فرصتی برای حضور در محل و بازیافت غیرقانونی استفاده می کنند که این اقدام آنها یک نوع تهدید برای سلامت جامعه است.
وی اضافه کرد: اگر سایت ویژه جمع آوری پسماند راه اندازی شود، دغدغه مربوط به پسماندهای ویژه می تواند پایان یابد.
در کلان شهر کرمانشاه که حدود یک میلیون نفر در آن زندگی می کنند روزانه حدود 650 تن زباله تولید می شود.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.