برخی طبیعت گردان بدون توجه به تبعات دور ریختن زباله متاسفانه بی محابا آنچه که از مصرفشان باقی مانده را در طبیعت می ریزند و چهره زیبای طبیعت بهاری را با این اقدام بی خردانه مخدوش می کنند.
جمع آوری پسماند تنها اقدام ما به عنوان طبیعت گرد در قبال محیطی است که به طور مستمر از آن استفاده می کنیم و وظیفه داریم که پس از هر حضوری نه تنها آن را آلوده نکنیم بلکه به زیبایی های آن بیافزایم.
بارندگی های بهاری، طبیعت را در بسیاری از نقاط کشور زیباتر از قبل کرده و روز 13 فروردین به عنوان روز طبیعت مانند هر سال پذیرای خیل زیادی از مردمی است که برای رفع خستگی و استراحت به دامن این محیط زیبا می روند و زمان آن فرا رسیده که همه در قبال این طبیعت احساس مسئولیت کنیم.
آغوش طبیعت همیشه به روی ما باز است و بدون محدودیت مورد بهره برداری همگان قرار می گیرد اما متاسفانه برخی افراد نه تنها قدردان این آغوش باز و خوان نعمت الهی نیستند بلکه تن زیبا و مخملین طبیعت را آزار می دهند.
تمیزی و پاکیزگی مورد تاکید دین مبین اسلام و همه مکاتب و ادیان الهی و تمام سنت ها و آداب و رسوم مردمان این کره خاکی است و همگان باید با تاسی از آموزه های دینی و اخلاقی خود محیط خود را تمیزه و پاکیزه نگه دارند.
در سال های اخیر و با فعال شدن تشکل های غیردولتی در حوزه محیط زیست فعالیت های آموزشی بسیار خوبی در سطح کشور انجام شده و فرهنگ حفظ محیط زیست نیز در میان مردم رشد فزاینده ای داشته و در این میان فضای مجازی و شبکه های آموزشی هم در زمینه آموزش تلاش های موثری خوبی داشته اند که نمود آن را در سال های اخیر دیده ایم اما همچنان نیاز به آموزش احساس می شود.
حفظ محیط زیست باید جزو دغدغه های همه اقشار مختلف جامعه قرار گیرد و نهادهای آموزش از مهد کودک تا دانشگاه موضوع های مرتبط با حفظ محیط زیست را در قالب کتاب های درسی و آموزشی ارائه کنند و از این طریق فرهنگ نگه داشتن طبیعت را تقویت و ترویج نمایند.
جمع آوری زباله در طبیعت کار سختی نیست که طبیعت گردان از جمع آوری آن ناتوان باشند اما در این میان باید فرهنگ حفاظت از طبیعت را در جامعه نهادینه کرد تا محیط مانند گذشته های دور تمیز و پاک باشد.
دستگاه های متولی امر هم باید بسترهای لازم از جمله سطل و پلاستیک برای جمع آوری زباله را در جهت فرهنگ سازی در اختیار طبیعت گردان قرار دهند و در مقاصد گردشگران تابلوهای هشدار باش نصب کنند تا توجه مردم بیشتر به این موضوع جلب شود.
امیدواریم روز طبیعت سال 96 به نقطه آغاز آشتی مردم و طبیعت تبدیل شود و دیگر شاهد دور ریختن زباله در دامن زیبای طبیعت نباشیم.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.