اکثر روستاهای مناطق کُردنشین ایران در سال های اخیر به مکانی برای پاسداشت فرهنگ و هویت اصیل مردمان کُرد تبدیل شده و در سایه سار امنیت پایدار این مناطق مردم با جشن و سرور به استقبال نو شدن زمین می روند و اجتماعی بزرگ و منظم آمدن فصل گل و بلبل را گرامی می دارند.
اغلب روستاهای استان کردستان و کرمانشاه از نیمه دوم اسفند به استقبال نوروز و بهار رفته اند و آیین های نوروزی تا 13 فروردین در این مناطق ادامه دارد.
هر روستایی یک روز را برای برگزاری این آیین باشکوه اعلام کرده و از قبل اطلاع رسانی های آن را انجام می دهند تا غیر از مردم روستا، علاقه مندان به فرهنگ و اصالت این سرزمین نیز در این جشن ها سهیم شوند.
نکته قابل توجه در برگزاری این جشن ها با وجود جمعیت فراوان و سخت گذر بودن جاده های منتهی به روستاها، برگزاری آن در کمال امنیت و آرامش بوده است و این نشان دهنده اوج فرهنگ مردمان این مناطق است.
برپایی آتش به عنوان سمبل روشنایی، در میان کُردها قداست دارد و در آیین های نوروز، آتش یک پای ثابت است و در وسط میدان برگزاری این جشن ها، آتشی بزرگ برافروخته می شود و جمعیت گرداگرد آن به هله په رکی (پایکوبی) می پردازند.
اجرای موسیقی کُردی از دیگر برنامه های آیین های نوروز در روستاهای کردستان است که اغلب هنرمندان کُرد دراین آیین ها به اجرای برنامه می پردازند و با خواندن قطعاتی در وصف نوروز، طبیعت کردستان و زیبایی های آن، لحظات شادی را برای جمعیت فرام می سازند.
اشغار کُردی از شاعران قدیمی و معاصر مناطق کُردنشین نیز در این جشن ها از دیگر برنامه ها است.
این برنامه ها در روستاهای منطقه ژاورود استان کردستان و هورامان و نیز بخشی از روستاهای شهرستان پاوه برگزار می شود و حال و هوای خاصی به این مناطق داده است.
پوشش یک دست کُردی زنان و مردان کُرد که از زیبایی و ظرفت بسیار زیادی به دلیل دوخت و رنگارنگی آن، برخوردار است نیز به جذابیت های این آیین ها افزوده است.
حضور زنان و مردان در صفوف هله په رکی(پایکوبی) از دیگر برنامه های این جشن ها است که به همراهی موسیقی محلی آمدن بهار طبیعت و نو شدن زمین را جشن می گیرند.
برگزاری این جشن ها با اجتماع بسیار زیاد مردمانی از نقاط مختلف کشور نشان دهنده وجود امنیت پایدار در مناطق مرزی کردستان ایران است و در حالیکه چند کیلومتر آن طرف تر، جنگ، زندگی را برای مردمان آن بی معنا کرده است و کسی در انتظار نوروز و بهار نیست این طرف در جغرافیای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مردم در کمال امنیت و آرامش به اجرای برنامه های فرهنگی و آداب و رسوم خود می پردازند.
آیین های استقبال از بهار و نوروز علاوه بر اینکه پاسداشت فرهنگ و آداب و رسوم گذشتگان است شادابی و نشاط را برای مردمان این دیار به ارمغان می آورد تا پس از یکسال تلاش و خستگی با برگزاری چنین آیین هایی سرزنده تر و شاداب تر از قبل شوند.
.........................................................................................................................................
خبرنگار مرکز کرمانشاه
8066/1042
انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.