شاید عاملی که سبب شده کاهش بارش ها، مصرف بی رویه و هدررفت منابع آبی نگرانی محسوسی را در استان کرمانشاه ایجاد نکند و سبب برانگیختن احساس عمومی نشود، بارندگی های هر از گاه و شرایط آبی بهتری است که این استان نسبت به تعدادی از استان های دیگر دارد.
اما صاحبنظران بخش نیرو و آب معتقدند که سرنوشت شیوه مصرف کنونی چیزی جز یک 'فاجعه آبی' نخواهد بود؛ این پیش بینی با نگاهی به آمار بارندگی دهه های اخیر و به ویژه روند مصرف منابع آبی و برآورد شرایط آینده قطعی به نظر می رسد.
استان کرمانشاه 11 سال از 20 سال گذشته دچار کم آبی بوده و بارندگی آن در هفت سال از 10 سال گذشته کمتر متوسط کشور بوده است.
در نتیجه این وضعیت و کاهش سطح آب های زیرزمینی، هم اکنون توسعه و بهره برداری از آبخوان 6 دشت از 23 دشت استان که حدود 40 تا 45 درصد از سطح کل دشت ها را در بر می گیرند؛ ممنوع است.
هم اکنون 92 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود؛ جایی که 'نزدیک به 50 درصد' آب مصرفی را هم 'تلف' می کند.
با این دست فرمان طبیعی است که داده و ستانده ها هرگز به ‌صرفه نیست و چاره اندیشی برای آن ضروری است.
در همین راستا خبرنگار ایرنا به سراغ معاون استاندار و هشت فرماندار استان رفته و نظر آنان را در باره وضعیت فعلی منابع آبی استان و شهرستان ها و راهکارهای استفاده بهتر و و بهبود شرایط را از آنان جویا شده که چکیده آن در ادامه می آید.

** وضعیت کلی استان
به گفته مجتبی نیک کردار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، این استان از نظر منابع آبی 'وضعیت بسیار خوبی' در کشور دارد.
او در عین حال تاکید دارد که بهره برداری بهینه از این منابع آبی تنها با 'صرفه جویی و افزایش بهره وری' امکان پذیر است و شیوه مصرف کنونی به صلاح نیست.

** روانسر
'آژیر قرمز وضعیت آبی شهرستان روانسر به صدا درآمده'؛ این را حسین ویسمرادی، فرماندار این شهرستان گفت.
او افزود که برای کنترل وضعیت نامطلوب کنونی راهی جز 'مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، کشت محصولات کم آب بر و پربازده و مکانیزه کردن آبیاری' وجود ندارد.

** ثلاث و باباجانی
شهرستان ثلاث و باباجانی اما وضع آبی مناسبی دارد.
علی اکبر اکبری، فرماندار شهرستان ثلاث و باباجانی گفت که 'با داشتن سه رودخانه و سد آزادی وضعیت آبی خوب است'.
او معتقد است که با 'تکمیل طرح‌های پایاب سد آزادی، احداث گلخانه به صورت خانگی و توسعه باغات' می توان از منابع آبی شهرستان استفاده بهتری کرد و از هدررفت آن کاست.

** دالاهو
آنچنان که مراد علی تاتار، فرماندار شهرستان دالاهو عنوان کرد، آب این شهرستان از سراب و چندین حلقه چاه تامین می شود که با احداث سدهای زمکان و آزادی می توان امنیت آبی را افزایش داد.

** سرپل ذهاب
شهرستان سرپل ذهاب به ویژه طی سال های اخیر وضعیت آبی خوبی نداشته و به گفته جهانبخش حیدری، فرماندار این شهرستان 'به دلیل خشکسالی های دهه اخیر شاهد کاهش شدید منابع آب آشامیدنی و خشک شدن منابع زیر زمینی' بوده اند.
به گفته اکبری می توان با 'استفاده منطقی و هدفمند با تعیین اولویت از منابع آبی' وضعیت را کنترل کرد.
البته خبر خوب برای اهالی سرپل ذهاب و همچنین قصرشیرین این است که طرح سامانه گرمسیری بزودی تکمیل می شود و با انتقال آب رود سیروان به غرب استان مساحت بزرگی از زمین های دیم این 2 شهرستان آبی می شود.

** قصرشیرین
فرامرز اکبری، فرماندار شهرستان قصرشیرین هم تاکید دارد که 'بهترین شهرستان استان از نظر منابع آبی هستیم'.
به گفته او مردم شهرستان 'منبع مطمئن آب شرب و کشاورزی' در اختیار دارند و در زمینه تامین آب مشکلی وجود ندارد.

** سنقر
یاور محمدی، فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی اما معتقد است که وضعیت منابع آبی این شهرستان خوب نیست و برای کنترل اوضاع راهی جز 'افزایش بهره‌وری استفاده از منابع آب و تغییر الگوی کشت' وجود ندارد.

** پاوه
پاوه گرچه در منطقه پربارشی قرار گرفته اما به گفته پرویز ایده پور، فرماندار شهرستان پاوه وضع منابع آبی آن بویژه در بخش شرب 'ضعیف' است.
او معتقد است که با 'طرح‌های آبخیزداری و کاهش سرعت حرکت آب در طبیعت' می توان بر مشکل تامین آبی غلبه کرد.

** کنگاور
علیرضا ایزدی، فرماندار کنگاور هم تاکید دارد که وضعیت منابع آبی این شهرستان 'محدود و نزدیک به خط قرمز' است.
او 'تکمیل سد کبوترلانه' را تنها راه چاره بهبود این شرایط بیان کرد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت و بیش از 24 هزار کیلومتر مربع مساحت دارای 940 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است که تنها حدود 25 درصد اراضی آن آبی است.
8066/7444 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.