به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت بهداشتی؛ نیلوفر حیدری افزود: همچنین در مورد افرادی که مبتلا به قند خون و یا چربی خون بالا هستند زیاده روی در مصرف باعث اختلال در وضعیت سلامت آن ها خواهد شد، بنابراین برای برخورداری از آرامش و سلامتی در سفرهای نوروزی، تعادل در مصرف مواد غذایی را نیز در نظر بگیرید.
وی تاکید کرد کودکان باید از مصرف بیش از حد شیرینی و شکلات در ایام نوروزی و سفرها اجتناب کنند چرا که زیاده روی در مصرف این خوارکی ها در کودکان اغلب باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد معده، تهوع و استفراغ می شود و ضمن این که مانع مصرف وعده های اصلی غذا می شود و بعد از هر بار مصرف شیرینی و شکلات؛ به علت تکرر مصرف این مواد در ایام نوروز به بهداشت دندان ها و مسواک زدن به خصوص در کودکان توجه شود.
وی در ادامه گفت: همچنین هنگام خرید آجیل باید به تازگی و کم نمک بودن آن توجه داشت، تا حد امکان از فروشگاه هائی که معتبر هستند و اجناس با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می کنند و مواد را در مکانی خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری می کنند خریداری کنید.
وی تاکید کرد که از خرید خشکباری که علائم کپک زدگی در آن ها مشاهده می شود خودداری کنید و بهتر است انواع کم نمک را انتخاب نمائید.
کارشناس مسوول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: در سفرهای نوروز بهتر است برنامه غذایی مانند سایر زمان ها تنظیم شود و در صورت مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده در مصرف آنها زیاده روی ننمایید در این ایام بهتر است حجم مواد غذایی را در هر وعده های اصلی کاهش داد و به ویژه شام را مختصر میل کرد.
حیدری یاد آور شد حتما در طول سفر به دریافت مقادیر مناسب لبنیات پاستوریزه دقت کنید و روزانه متناسب با نیاز بدنتان حدود 2 تا 3 لیوان شیر یا ماست استفاده کنید و در طول سفر برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشید و حداقل روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات مصرف نمائید.
او یادآور شد که بهتر است از آب های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است استفاده نمایـید.
وی اظهار کرد به منظور جلوگیری از یبوست از میوه ها به عنوان میان وعده مناسب استفاده نمایید و حتما قبل از استفاده آن ها را خوب شست و شو دهید. وی گفت: برای برطرف شدن نیاز بدن به مایعات، آب بهترین نوشیدنی است، تا حد امکان از مصرف آبمیوه های مصنوعی و نوشابه های گازدار پرهیز کنید.
او اضافه کرد که به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده نمایید و تا حد امکان از مصرف سوسیس ؛کالباس و ساندویچ های آماده پرهیز کنید.
3033انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.