مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از دشت های کنگاور، ماهیدشت و اسلام آبادغرب به عنوان مناطقی نام برد که دچار بیشترین افت آب زیرزمینی شده اند.
کیاست امیریان افزود: برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی یکی از عوامل فرونشست زمین است هر چند عوامل دیگری مانند زلزله نیز وجود دارند اما در همین موضوع نیز که دقیق می شویم میان تهی شدن خاک در نتیجه برداشت بی رویه آب باعث می شود تا با کوچکترین زلزله ای زمین فرونشست داشته باشد.
او جلوگیری از اضافه برداشت ها، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز، ایجاد طرح های آبخوان داری و تغذیه مصنوعی راعمده ترین راهکارهای مقابله با افت آب زیر زمینی عنوان کرد.
امیریان در خصوص اقدام های انجام گرفته نیز گفت: به منظور تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی سه حوضچه با ظرفیت یک و نیم میلیون متر مکعب در گیلانغرب و روانسر ایجاد کرده ایم که در مراحل پایانی کار قرار داریم.
او از وجود 12 هزار چاه دارای پروانه و پنج هزار چاه غیرمجاز در استان خبر داد و تاکید کرد: دیگر به هیچ عنوان مجوز چاه برای بخش کشاورزی در استان صادر نمی شود.
امیریان افزود: از طرفی تصمیمات خوبی در خصوص محدودیت کشت محصولات کشاورزی آب بر مانند ذرت گرفته شده است و نیز ترویج کشت هایی مانند زعفران که نیاز آبی کمتری دارند در دستور کار قرار دارد.
این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: لازم است همه مردم در بالا بردن بهره وری مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی اهتمام داشته باشند و آسیب های ناشی از مصرف بی رویه آب را جدی بگیرند.
استان کرمانشاه دارای 900 هزار هکتار زمین کشاورزی و 45 هزار هکتار باغ است.
متوسط بارندگی در استان کرمانشاه سالانه 450 میلیمتر است.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.