به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا رحیمی روز یکشنبه در آیین جشن ملی درختکاری که با حضور مسئولان، اقشار مختلف جامعه، تشکل های مردم نهاد، دانش آموزان و دانشگاهیان در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه برگزار شد، افزود: در کنار توسعه فضای سبز، حفظ و نگهداری منابع طبیعی باید نگاهی معیشتی و اشتغال زا هم مدنظر باشد تا پایدار و ماندگار باشد.
وی به ظرفیت و پتانسیل خوب منابع طبیعی استان در زمینه توسعه باغ های دیم و آبی، برای ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: استان کرمانشاه با داشتن حدود یک میلیون و 600 هزار هکتار اراضی طبیعی در قالب مرتع و جنگل، 15 سد و 400 میلیمتر بارش سالیانه ولی 40 هزار هکتار باغ دارد .
رحیمی در ادامه متوسط سطح باغ های کرمانشاه را کمتر از متوسط کشوری دانست اظهار داشت: این استان ظرفیت ایجاد 200 هزار هکتار باغ دارد که اگر اتفاق بیفتد، هم شاهد توسعه فضای سبز، حفظ و نگهداری از منابع طبیعی و حفظ آب و خاک خواهیم بود و هم توسعه اشتغال و درآمد.
وی خواستار راهکارهای جدید در زمینه توجه به توسعه فضای سبز و حفظ منابع طبیعی شد و گفت: راهکارهای سنتی نه تنها جوابگوی نیازهای زیست محیطی، استفاده بهینه از طبیعت نیست بلکه گاها بشدت تخریب کننده آب و خاک هستند.

** توزیع 750 هزار نهال درخت در هفته منابع طبیعی در استان کرمانشاه
رییس اداره کل منابع طبیعی کرمانشاه گفت: در راستای ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و منابع طبیعی استان، در سال جاری یک میلیون و 500 هزار نهال درخت تولید شده که از این تعداد 750 هزار نهال در هفته منابع طبیعی و درختکاری بین مردم برای کاشت و توسعه فضای سبز توزیع می شود و بخشی از نهال ها نیز در طول سال به خصوص در فصل پاییز در شهرستان های گرمسیری غرس شده اند.
مراد شیخ ویسی، به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ و نگهداری از منابع طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به مخاطرات زیست محیطی مثل ریزگردها، آلاینده های مختلف محیط زیستی و توسعه زندگی صنعتی لازم است توسعه فضای سبز بیش از بیش مورد توجه مسئولان و مردم باشد.
وی سرانه فضای سبز استان را از سرانه کشور کمتر دانست و گفت: سرانه فضای سبز استان کرمانشاه با 10 متر مربع کمتر از سرانه شهر شلوغی مثل تهران است که انشاالله برنامه ریزی های که شده با همت و مشارکت مردم این سرانه به 20 متر مربع برسانیم.

** برنامه ریزی برای احیای 19 هزار هکتاراز اراضی طبیعی استان کرمانشاه
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در ادامه این مراسم بر نقش بسیار مهم درختان در تولید اکسیژن و حفظ اقلیم و طبیعت تاکید کرد و گفت: امروزه با افزایش کربن ها و کاهش اکسیژن در هوا اقلیم و آب و هوای کره زمین در حال تغییر است.
خسرو شهبازی در ادامه تولید اکسیژن و تزریق آن به هوا برای جوامع امروزی را بسیار مهم و ضروری خواند و گفت: کاشت درخت و توسعه درختکاری و فضای سبز نقش بسیار مهمی هم در حفظ منابع آبی، زنجیره غذایی، جلوگیری از بلایای طبیعی مانند سیل، وزش باد و طوفان دارند.
به گفته شهبازی، در راستای خواست استاندار کرمانشاه مبنی بر توسعه باغات دیم و آبی استان، تاکنون 10 هزار هکتار شناسایی و برنامه ریزی شده و پیش بینی می شود این میزان به 19 هزار هکتار افزایش یابد.
وی با بیان اینکه استان در زمینه ایجاد فضای سبز و باغ کمتر از متوسط کشوری است، گفت: در راستای احیا و توسعه فضای سبز بخصوص توسعه باغ های دیم به مشارکت گسترده و پررنگ مردمی، نهادهای مردم نهاد، حمایت های اعتباری ارگان ها و ادارات نیازمندیم.
در پایان این مراسم به مناسبت روز ملی درخت کاری هزار اصله نهال به صورت نمادین در مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی غرس شد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت در غرب کشور ایران قرار دارد.
3209/8066 خبرنگار عباداله آذرگون ** انتشاردهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.