به گزارش خبرنگار ایرنا، مراد شیخ ویسی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز 12 اسفند کرمانشاه افزود: 65 درصد از بارندگی سالانه استان تبخیر، یک و نیم میلیارد متر مکعب از استان خارج، یک و نیم میلیارد متر مکعب وارد زمین و یک میلیارد متر مکعب هم در پشت سدهای استان جمع می‌شود.

** بهترین بخش زاگرس در کرمانشاه است
وی با اشاره به اهمیت جنگل های زاگرس تاکید کرد: 40 درصد از منابع آب کشور از طریق زاگرس تامین می شود و در این بین بهترین مناطق زاگرس متعلق به استان کرمانشاه است.
شیخ ویسی افزود: هم اکنون حدود 80 هزار خانوار دامدار در استان به پوشش گیاهی زاگرس وابسته هستند که اگر این موضوع به درستی مدیریت نشود می‌تواند یک تهدید برای ادامه حیات جنگل های زاگرس باشد.
وی وقوع آتش‌سوزی را یکی دیگر از دلایل نابودی پوشش گیاهی در استان دانست و اظهار داشت: در سال گذشته تعداد و وسعت آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان زیاد بود که اثرات نامطلوب آن به ‌صورت فرسایش خاک و از دست رفتن منابع طبیعی و پوشش گیاهی خود را نشان می دهد.
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه، شخم زدن اراضی منابع طبیعی را یکی دیگر از تهدیدهای این حوزه نام برد و گفت: این کار با هدف افزایش مساحت زمین های دیم کشاورزی صورت می گیرد.

** اگر منابع طبیعی حمایت نشود، باید منتظر سرایت هوای خوزستان به کرمانشاه باشیم
او حمایت و تقویت پوشش گیاهی استان کرمانشاه را ضروری و برای محیط زیست استان کلیدی برشمرد و افزود: هر سه عنصر حیاتی هوا، آب و خاک نیازمند وجود پوشش گیاهی مناسب هستند.
به گفته شیخ ویسی مشکل ریزگردها که هم اکنون در جنوب کشور به یک بحران تبدیل شده است در نتیجه از بین رفتن پوشش گیاهی در کشور همسایه سپس استان خوزستان ایجاد شده و اگر پوشش گیاهی استان کرمانشاه هم به درستی حمایت نشود در آینده باید شاهد ریزگردهای وسیع‌تر در این استان باشیم.
شیخ ویسی کاهش شدت نور آفتاب و سرعت باد را از دیگر مزایای وجود پوشش گیاهی دانست و گفت: این وضعیت سبب کاهش تبخیر آب، جذب بیشتر منابع آبی در زمین و جلوگیری از هدر رفت بارندگی‌ها می‌شود.
به گفته او هر هکتار پوشش گیاهی می تواند 530 لیتر آب را در خود نفوذ دهد و باعث ماندگاری آن شود.
در استان کرمانشاه یک میلیون و 200 هزار هکتار مرتع و 527 هزار هکتار جنگل وجود دارد که 21 درصد سطح مساحت استان جنگل است.
همچنین 163هزار هکتار منطقه حفاظت شده گونه های مختلف جانوری و گیاهی در استان وجود دارد که این رقم 6 و هفت دهم درصد از مساحت کل استان را شامل می شود در حالی که طبق استاندارد جهانی باید این مساحت 10 درصد باشد.
در کنار 80 زیستگاه مهم، 48 گونه پستاندار، 180 گونه پرنده، 33 گونه ماهی، 35 گونه خزنده - 2 زیست و نیز هزار و 200 گونه گیاهی با هشت هزار گونه نادر هم در استان کرمانشاه وجود دارد.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.