در این یادداشت آمده است: برای تسلط به اعماق کلمات باید آن را دریافت تا تاثیر خود را عیان کنند.
احاطه آدمیان به مسایلی که خود را در آن متخصص می‌دانند به میزان دانش و تجربه آنان بستگی دارد.
باور کنیم آدمیان با همه خرد و اندیشه‌ای که تولید کرده‌اند برای کامل ‌شدن، کارهای بزرگی را باید به انجام برسانند.
اداره یک شهر به یک تیم متخصص و برجسته نیازمند است، با توانایی‌های گسترده و منش انسانی خدمت بی‌منت.
همه معترفیم که یافتن انسان‌های کامل برای اداره شهر کرمانشاه تقریبا غیرممکن است.
اما برای تغییر در نمای بیرونی شهر، داشتن ملموس‌ترین نیازهای حداقلی، به انتخاب کسانی در حد و اندازه شایستگی‌های مردم این شهر، درکی مشترک است.
در مقدمه کتاب تاریخ لیسبون تالیف ژوزه ساراماگو یک گزاره خردپذیر از درک کامل بودن یا ناتمام بودن هر چیزی است که در زندگی ما وجود دارد.
ساراماگو در بخشی از مصاحبه‌اش که در مقدمه کتاب مذکور آورده می‌نویسد: تمامی حقیقت‌های تثبیت شده مشکوک است.
در تالار ملی «سائوکارلوش» در لیسبون یک تاج طلایی بزرگ هست که تماشاچی‌ها که در تالار نشسته‌اند، گمان می‌کنند این تاج کامل است.
تماشاچی‌هایی که در قسمت خاصی از لُژ می‌نشینند و برای رفتن به جاهای خودشان باید این تاج را دور بزنند، می‌دانند که این تاج کامل نیست، بلکه در واقع سه چهارم یک تاج است و توی آن پُر است از گرد و خاک و تار عنکبوت...
ساراماگو بلافاصله می‌گوید: من در بهشت تئاتر کارلوش بود که یاد گرفتم برای شناختن هر چیزی باید آن را دور زد و این را هنوز نوجوان بودم که آموختم./ تاریخ لیسبون. ترجمه عباس پژمان، 1380، نشرمرکز/
همه ما مثل ساراماگو نیازمند دور زدن هر اتفاقی هستیم. این گزاره درست برعکس کسانی است که حقیقت را دور می‌زنند تا وقایع را پنهان و از دسترس خارج کنند.
برای داشتن شهری به مثابه تعریف ساراماگو از حقیقت یک موضوع، نیازمند بررسی همه‌ جانبه است.
برای کامل ‌شدن شهری نو، مردم شهر به تیمی نو و تازه نفس نیازمندند تا تاج طلایی کاملی از نوسازی را بر سر شهر بنشانند.
نزدیک به 20 سال است بسیاری از ما شهروندان کرمانشاهی برای انتخاب اعضای شورای شهر، چندکار مهم را به انجام نرسانده‌ایم.
1- پیش از انتخاب؛ بیرون راندن اندیشه فامیلی و قومی به هنگام رای دادن و طرح سئوال‌هایی از کاندیدای خود برای ارایه طرحی قابل قبول به ‌منظور ساختن شهری در شان و شایستگی مردم.
رفاه خدماتی و تسهیل راه کارهایی که به بنیان‌های زیستی قابل قبول بیانجامد. حتی بررسی قوه و بنیه کاندیدا.
2 - پس از انتخاب؛ کارنامه هر عضو شورای شهر را در فرایند نمایندگی‌اش بررسی، درخواست پرسش و پاسخ عمومی قابل انتشار در رسانه‌ها، پرسش از نمایندگان برای تصویب طرح‌های اشتباهی که انجام داده‌اند.
آنها موظف به تسهیل عبور و مرور، ساختن گذرگاه‌ها و پل‌های سازگار با توسعه هستند. خدمات شهری همانند گفته آرش رضایی شهردار پرکار کرمانشاهی که هنوز پرونده‌های ساختمانی مردم مکانیزه نیست، خود دردی بزرگ از این کارهای نکرده‌ است.
برای اتلاف وقت پشت چراغ قرمزها میلیون‌ها ساعت وقت مردم هدر می‌رود.
خیابان‌های طاقت ‌فرسای بیش از 50 ساله و تغییر نکرده، خود دلیلی بر ناکارآمدی این اعضاست.
3 - به نظر می‌رسد کسانی که سال‌هاست انتخاب مکررشان در پشت میزهای شورای شهر به یک رویداد قابل تامل تبدیل نشده، به استراحت بروند، تا تیم جدید و متخصصی با رویکردهای جدید شهرسازی دامنه وسیع شهر کرمانشاه را متحول کند. این مهم با رای مردمی که به توسعه فکر می‌کنند قابل اجراست.
4 - مردم با انتخاب نکردن کسانی که سازه‌های ناکارآمد شهری را برایشان ساختند تا رفت و آمد در ترافیک کلافه‌کننده‌اش بدترین اوقات را برایشان رقم بزند، به خود خدمت خواهند کرد. کسانی که با تصویب طرح اولیه منوریل و میدان امام حسین، میدان شهدا، جعفرآباد به مردم ظلم کردند باید پاسخگوی اعمالشان باشند. و نیز برای کارهایی که باید انجام می‌دادند و ندادند به تاریخ این مرز و بوم بدهکار خواهند بود.
عکاسان حرفه‌ای جهان سخن زیبای ساراماگو را بهتر درک می‌کنند که برای تصویرسازی از یک سوژه باید از بهترین نمای آن عکس گرفت تا مخاطب تصویری واقعی‌تر از آن دریافت کند، کار رای دهندگان کرمانشاهی به کاندیداها باید از همین منظر باشد.
تیم جدید پس از انتخاب در شورای شهر باید تام و تمام برای ساختن شهر کرمانشاه همت به ‌خرج دهند و مردم را از این بی سرانجامی مکرر نجات دهند.
3209/8066 دریافت کننده:عباداله آذرگون ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.