به گزارش خبرنگار ایرنا، سراب قنبر برای هر کرمانشاهی، گذشته ای پربار و خاطره انگیز داشته، منطقه ای خوش آب و هوا، درختانی تنومند به همراه باغات سرسبز و زیبا....
سراب قنبر کرمانشاه از غرب به زمین های دانشگاه رازی و جاده اسلام آباد، از شرق به جاده سراب، از جنوب به کمربندی شرقی و پلیس راه ماهیدشت و از شمال به شهرکرمانشاه منتهی می شود.
اکنون اگر بخواهیم، فراغت خود را در این منطقه سپری کنیم، تنها تعداد محدودی از سازه های بدقواره، درختانی سوخته و یا لاشه ای از چوب درختان قطع شده است که در زاویه دید هر ببیننده قرار می گیرد.
در ماه های گذشته از طریق برخی تریبون ها شنیده شد که ده ها اصله درخت کهنسال در باغات سراب قنبر کرمانشاه در قطعات کناری اردوگاه آموزش و پرورش قطع شده است.
به دنبال این حادثه، بنابر گفته شهردار کرمانشاه، خودرویی که مشغول حمل تنه های قطع شده بود، توقیف و اکیپ حفظ و گسترش هم برای جریمه اعزام شدند.

**درختانی که فدای توسعه شهرنشینی شدند
عضو هیات مدیره جامعه حمایت از عناصر طبیعی و محیط زیست استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: در سالهای گذشته درختان این منطقه برای ساخت و ساز خشکانده شد، قطع شد و یا به آتش کشیده شد و از همین رو سراب قنبر امروز دستخوش تصمیمات نادرست گذشته است.
بانو فدایی ادامه داد: بخش جنوبی شهر کرمانشاه از فضای سبز اندکی برخوردار است و درختان حکم ریه های تنفسی برای هر شهروند محسوب می شوند.

**خوزستان دوم در راه است
فدایی افزود: قطع درختان، کرمانشاه را در آینده ای نه چندان دور به خوزستان دوم تبدیل می کند، سازمان های مربوطه باید علاوه بر مقابله با قطع درختان، منطقه ای را برای کاشت درخت و جبران این خسارت اختصاص دهند.
به گفته وی، مقابله با قطع درختان در محدوده سراب قنبر در صورت همکاری و هم افزایی سازمان های مربوطه، از طریق وی و چند سازمان مردم نهاد مرتبط، در دست پیگیری است که نتایج آن در روزهای آینده اعلام می شود.

** شهروندان، تخلفات قطع درخت در سراب قنبر را اطلاع دهند
سخنگوی شورای اسلامی کرمانشاه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: با هرگونه ساخت و ساز در سراب قنبر کرمانشاه برخورد می شود و از شهرداری و اجراییات می خواهیم با متخلفان برخورد شدیدی داشته باشند.
حجت الاسلام رضا زین الدین ادامه داد: از همشهریان و اهالی رسانه می خواهیم در صورت مشاهده تخلف و قطع درختان برای انجام ساخت و ساز در این محدوده، مراتب را به شورا و شهرداری اطلاع دهند.

**برخورد از طریق مراجع قضایی
به گفته زین الدین، باید برای حفظ باغات کهن سراب قنبر تلاش کرد چنانچه احیای سراب با ایجاد بوستان جنگلی و درختکاری چندین هکتار از مساحت آن، از مهم ترین اهداف شورا و شهرداری است و حال باید پرسید که شورا و شهرداری چگونه می تواند به قطع درختان در این محدوده راضی شود.
وی یادآور شد، کسانی که برای ساخت و ساز درختان سراب قنبر را از بین ببرند، دادستانی کرمانشاه با آنها برخورد خواهد کرد.

**شهردار چه می گوید؟
در ادامه شهردار کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: منطقه چهار شهرداری کرمانشاه بر حفظ و مقابله با تخلفات در محدوده سراب قنبر اهتمام دارد و با تخلفات برخورد گسترده ای شده و می شود.
آرش رضایی اظهار کرد: قطع درختان جز با شرایط و در محدوده خاص امکان پذیر نیست، جریمه دارد و در کمیسیون مطرح می شود.

** شهرداری به دنبال برخورد با تخلفات گذشته است
در پایان مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است، بیشترین حجم قطع درختان در محدوده سراب قنبر در سال های قبل صورت گرفته و اکنون این سازمان علاوه بر حفظ سراب به دنبال برخورد با تخلفات گذشته است و برای همه درختانی که به دنبال آتش سوزی و یا تخلفات انسانی از بین رفته اند پرونده تشکیل شده و رای کمیسیون صادر شده و آرا آن در محاکم قضایی در دست پیگیری است.
سیروس کومه ادامه داد: به همه مالکان به طرق مختلف از جمله نصب بنر، اعلام کرده ایم که اسناد مالکیت خود را برای پیگیری امور قضایی به سازمان پارک ها و فضای سبز تحویل دهند.

**تشکیل شش مورد پرونده شاخص تخلفات در سراب قنبر
کومه با بیان شش مورد از پرونده های تشکیل شده در زمینه سراب قنبر از تخلفات و موارد شاخص است، افزود: این تعداد پرونده به صورت ویژه در دست بررسی است.
این مسوول اظهار کرد: احترام به حفظ فضای سبز ارزشی است که هر شهروند باید برای خود قائل شود و از سوی دیگر با توجه به هجوم ریزگردها به استان، باید به هرشکلی که می شود با این آسیب مقابله کرد که توسعه درختکاری، حفظ فضای سبز و جلوگیری از تخریب آن، کاشت گونه های گیاهی سازگار با آب و هوای کرمانشاه نمونه ای از آنست.

**چاله زنی 50 هکتار از منطقه سراب برای درختکاری
این مسوول با تاکید براینکه ایجاد بوستان جنگلی در سراب قنبر از مهم ترین اهداف شهرداری است که در دست پیگیری می باشد، گفت: به دلیل محدودیت منابع آبی، امسال با همت نیروهای شهری و مدیرت پروژه سراب قنبر، نزدیک به 50 هکتار از مساحت سراب برای درختکاری در دست چاله زنی است که برای این منطقه گونه های گیاهی متعددی تهیه شده است.
به گفته وی، درختان تنها سرمایه های ماندگار فضای سبز هستند که سالیان بسیار می توانند ضامن بقای زندگی شهروندی باشند.
کومه ادامه داد: استفاده از گونه های پهن برگ از جمله برنامه های مهم درختکاری در بزرگراه ها، حاشیه تقاطع ها و پارک جنگلی سراب قنبر است چرا که این گونه ها از نقش بالایی در گرفتن آلاینده های محیطی و ایجاد شرایطی برای تصفیه هوا برخوردارند.
7460/8066 خبرنگار: زهره کریم زاده ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.