به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا رحیمی روز چهارشنبه در جریان بازدید از بازارچه مرزی سومار افزود: با پیگیری های مستمر صورت گرفته، روند کار صادرات کالا از بازارچه سومار از پیشرفت خوبی برخوردار است و این بیانگر رونق اقتصادی مطلوب در این منطقه است.
وی اظهارداشت: با هدف تسریع و تسهیل صادرات کالا، مقرر شد ساعت کار و فعالیت روزانه در بازارچه سومار افزایش یابد که این طرح در آینده نزدیک عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته تعداد 13 غرفه به منظور ایجاد تسهیلات رفاهی در محل بازارچه سومار احداث شد ضمن این که ایجاد زیرساخت های لازم در بخش های مختلف توسط دستگاه های مرتبط نیز درحال انجام است
وی خاطرنشان کرد: موضوع انتقال فیبر نوری از گیلانغرب به بازارچه سومار قطعی شد و طرف عراقی نیز زیرساخت لازم درانی بخش را فراهم کرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه اضافه کرد که بی شک با تحقق این مهم شاهد رونق بیشتر و بهتر تولید به عنوان یکی از اولویت های اقتصاد مقاومتی به ویژه در بحث صادرات کالا خواهیم بود.
رحیمی با اشاره به این که ایجاد دفاتر کار تجار در بازارچه سومار هم در اولویت های کاری است، گفت: یکی از برنامه های دولت و وزارت کشور، موضوع رسمی شدن مرز سومار و تردد مسافر از آنست.
وی اظهارکرد: موضوع تردد زوار در اربعین سال آینده از مرز سومار و خسروی در دستور کار اجرایی قرار گرفته و مشاور عالی استاندار کرمانشاه ماموریت یافته تا اقدامات اولیه و تکمیل زیرساخت های لازم در این دو مرز را به موقع انجام دهد.
سرپرست فرمانداری گیلانغرب نیز گفت: درمدت بیش از 18 ماه از زمان فعالیت بازارچه مرزی سومار تاکنون 647هزار و 255 تن کالا به ارزش 252 میلیون دلار به عراق صادر شد.
فرهاد همتی افزود: از مجموع کالاهای صادر شده، 439 هزار و 676 تن به ارزش 207 میلیون دلار مربوط به یازده ماهه امسال است.
وی گفـت: با همکاری و هم افزایی مطلوب دستگاه های اجرایی ذیربط و اقدامات صورت گرفته، صادرات کالا از بازارچه سومار به لحاظ کمی و کیفی فراتر از حد انتظار بوده است.
وی اضافه کرد که بازارچه سومار در زمینه های زیرساختی به ویژه در بخش پوشش تلفن همراه، آب و برق با مشکلاتی مواجه است که امیدواریم با اهتمام بیشتر مسوولان این معضل ها رفع شود.
در پایان جلسه مقرر شد کار اظهار کالا به جای مرکز استان در محل بازارچه سومار انجام شود.
ساماندهی وضعیت نیروهای شاغل در بازارچه، ایجاد خوابگاه های موقت برای رانندگان در نوبت در محل بازارچه ، وضعیت اینترنت ، آب و برق و استقرار و افزایش دستگاههای مورد نیاز نظیر لیفتراک و جرثقیل در محل بازارچه از دیگر مصوبات این نشست بود.
مرز سومار نزدیکترین مرز به مرکز عراق و عتبات عالیات است که موضوع رسمی شدن آن نیز اکنون در دستور کار دولت است.
بازارچه مرزی سومار 16 فروردین 94 با حضور استانداران کرمانشاه و دیاله عراق، معاون وزیر کشور عراق و سفیر ایران در عراق و برخی مسوولان محلی 2 استان به طور رسمی افتتاح شد.
بازارچه مرزی سومار با بغداد 155 و با کربلا 230 کیلومتر فاصله دارد.
بخش مرزی سومار در 90 کیلومتری شهرستان قصرشیرین واقع شده است.
گیلانغرب در غرب کرمانشاه با بیش از 72 هزار تن جمعیت، با عراق 15 کیلومتر مرز دارد.
7079/7398/8066 خبرنگار:سلطانمراد شهبازپور ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.