تولید پوشاک از صنف های پرتوان برای اشتغالزایی در استانی است که سالها در رنج یکه تازی بیکاری باقی مانده و برای رهایی از این معضل در حال چاره اندیشی است.

در سالهای اخیر که حمایت از تولید داخلی و رونق آن، از تاکیدات مقام مقام معظم رهبری است، نباید بی توجهی به این امر و واسطه گری ها و سپردن کار به دیگر استان ها، چرخ تولیدکنندگان کرمانشاهی را متوقف کند و آنان را ناکارآمد جلوه داد.

تولیدکنندگان پوشاک استان با سختی های متعددی همچون تعدیل نیرو، دوری راه برای دسترسی به مواد اولیه و کارخانه، لابی گری و واسطه گری و غیره مواجه هستند که مجموعه این عوامل مانع اشتغالزایی بالای این صنف در استان می شود.

ایرنا کرمانشاه در یک میزگرد خبری با حضور «مرضیه علی محمدزاده» مسوُول اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک زنانه کرمانشاه و «محمدکریم سلیمانی» کارشناس حقوقی اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک زنانه استان کرمانشاه و گفت و گوی تلفنی با هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه مشکلات این صنف تولیدی را مورد بررسی قرار داد. 

۱۵۶ کارگاه تولیدی پوشاک زنانه در کرمانشاه وجود دارد

مسوُول اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک زنانه کرمانشاه در این باره اظهار داشت: اتحادیه دوزندگان از سال ۴۲ که شامل زنانه و مردانه بوده فعالیت داشته و از سال ۸۰، ۲ صنف مردانه و زنانه مستقل شد.

مرضیه علی محمدزاده افزود: دوزندگان نام این اتحادیه بوده در حالی که براساس قانون نظام صنفی، هر فرد هر اندازه لباس بدوزد جزء تولیدکنندگان به حساب می آید آن یک نفری که تکدوزی می کند اشتغالزایی می کند و آن فرد که که کارگاه تولیدی برپاکرده نیز دست به اشتغالزایی زده است که در هر صورت تولیدکننده هستند.

وی از وجود ۱۵۶ کارگاه تولیدی در استان کرمانشاه خبر داد و افزود: برخی شلوار، مانتو، لباس نوزاد، شومیز و غیره تولید می کنند که همگی جز اتحادیه تولیدکنندگان لباس زنانه هستند و اتحادیه مستقل دیگری وجود ندارد و بانوانی که در کارگاه های تولیدی مشغول به کار هستند سرپرست خانوار     می‌باشند و نیروی شاغل مرد در واحدهای تولیدی اندک است.

 آموزش‌ها، فرد را توانمند نکرده است

به گفته وی، به میزان تقریبی ۵۰۰ کارگاه شخصی دوز در استان وجود دارد، کمیته امداد برای اشتغالزایی، بانوان زیرپوشش را به سمت اتحادیه آرایشگران و خیاطی ها اعزام می کند تا پروانه کسب گرفته و محلی دایر کنند تا بتوانند وام ۲۰تا ۳۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.

علی محمد زاده با بیان اینکه بسیاری از این بانوان توان کار ندارند، افزود: شکایات بسیاری از واحدهای شخصی دوز که توان کار نداشته و کار را خراب کرده اند به دست ما می رسد، کمیته امداد اگر می خواهد به بانوان زیرپوشش کمک کند باید آنان را به واحدهای تولیدی بفرستد.

این تولیدکننده پوشاک ادامه داد: اکثر افراد با وجود داشتن مدرک از فنی و حرفه ای، از آموزش های ابتدایی هم بی اطلاع هستند و مهارت لازم را ندارند و اگر آنان را برای آموزش جذب کنیم تامین اجتماعی جویای بیمه کردن آنان در واحدهای تولیدی می شود و ما نمی توانیم ثابت کنیم که در حال آموزش به آنان هستیم.

به گفته وی، ۶۰ درصد بانوان شخصی دوز از کمیته امداد هستند و بیشتر آنان توانایی کار را ندارند.

وی اظهار داشت: اتحادیه به ایجاد صفحه آموزشی در شبکه های مجازی اقدام کرده است تا بتوانیم یاری رسان باشیم و این کار دشواری است که اگر مستقل به کارگاه بیایند و آموزش ببینند بسیاری از مشکلات رفع می شود.

علی محمد زاده در بخش دیگری از سخنانش افزود: براساس قانون نظام صنفی ۱۵ درصد هزینه اتحادیه، باید صرف آموزش شود در طول سال چندین بار از اعضا درخواست می کنیم تا در کلاس های آموزشی شرکت کنند.

وی از شرکت اعضا در کمیسیون آموزش اتحادیه خبر داد و گفت: مدل ها متنوع و به روز است ولی برخی از افراد هنوز توانایی ورود و دوخت مدلهای روز را ندارند.

این مسوول یادآور شد، از سوی دیگر تولیدکننده کرمانشاه برخلاف دیگر استان ها، سرمایه لازم را ندارد و هیچ بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات با ما همکاری لازم را ندارد.

تسهیلات شکست خورده بانکی برای تولیدکنندگان

وی افزود: در گذشته قرار براین شد طرح اشتغال روستایی برگزار شود که ما در جلسات برگزار شده با این موضوع مخالفت کردیم و عنوان کردیم که کارگاه های شهری در حال تعطیلی هستند و سرمایه ای که می خواهد در اختیار واحدهای روستایی قرار گیرد بهتر است به شهر تعلق گیرد تا مانع از تعطیلی شود که این امر اتفاق نیفتاد و طرح روستایی نیز شکست خورد و به این نتیجه رسیدند که این تسهیلات به واحدهای زیرپوشش اتحادیه تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه ۴۹ نفر از اعضای اتحادیه متقاضی وام بودند گفت: در جلسه ای که پیرامون این موضوع برگزار شد قرار شد تسهیلات به راحتی پرداخت شود ولی پس از ارسال اسامی، بانک این شرایط را نپذیرفت و شرایط سخت تری را در نظر گرفت که در نهایت اعلام کردند که وام را به مرکز برگردانده اند و این بدان معناست که در عمل از تولیدکنندگان ما حمایت نمی شود.

سپردن کار به تولیدکنندگان غیربومی

علی محمد زاده ادامه داد: کار در استان برای تولید فراوان است و صنف تولیدکنندگان پوشاک می تواند تولید بسیار ایجاد کند ولی سالیانه ۴۲۰ هزار دست کار دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در زمینه تولید پوشاک از استان خارج می شود، چرا که کار دست کارپرداز است و گاه این افراد با تولیدکنندگان خارج از استان به توافق می رسند و کار به خارج از استان واگذار می شود.

به گفته وی، در جلساتی که در استانداری برگزار شد، خواهان حمایت دستگاه های دولتی همچون کمیته امداد، شهرداری، شهرک های صنعتی و غیره از تولیدکنندگان استان شدیم و در این جلسه مصوب شد هر مدیری که کار را از استان خارج کند استانداری با آن برخودر کند.

وی افزود: در جلسه شورای گفت و گو این دستور مورد تاکید قرار گرفت و طی نامه ای به سازمان صنعت و معدن عنوان کردیم هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده و مقرر شد در جلسه ای برای پیداکردن چرایی موضوع جلسه ای با مدیران برگزار شد.

توان رقابت تولیدکننده کرمانشاهی به دلیل نبود امکانات کم است

علی محمد زاده گفت: این واقعیت وجود دارد که قراردادها برای سفارش تولید از قبل بسته شده و از سوی دیگر برخی مطرح کردند که در سامانه ستاد، تولیدکنندگان باید عضو شده و از طریق مناقصه کار را تحویل بگیرند ولی تولیدکننده کرمانشاهی توان رقابت با تولیدکننده استانی همچون اصفهان که در نزدیک کارخانه قرار دارد سرمایه کافی دارد را نخواهد داشت چراکه با کارخانه و مواد اولیه فاصله داریم و اگر بخواهیم هربار مواد اولیه را از تهران تهیه کنیم هزینه بالایی را برای رفت و برگشت متحمل می شویم.

وی اضافه کرد، در شورای گفت و گو مطرح شد تا مناقصات در داخل استان برگزار شود ولی هنوز هیچ مدیری تمکین نکرده و ما همچنان در حال نامه نگاری هستیم.

وی با تاکید براینکه همه تلاش ما برای رونق تولید است، افزود: از سوی دیگر آموزش و پرورش همکاری لازم با ما را ندارد و بدون واسطه سفارش نمی دهد و هرسال با تجمع تولیدکنندگان، ناچار می شوند کار را به تولیدکننده کرمانشاهی بدهد، سازمان دانش آموزی که خصوصی و وابسته به آموزش و پرورش است نزدیک به چهار سال است که به کار ما ورود پیدا کرده و از سوی دیگر، تعدادی از مدیران مدارس وجوهی از تولیدکننده می خواهند و از او انتظارات اضافه دارند، مدیر مدرسه کار را به تولیدکننده ای می دهد که بخواهد وجوه بیشتری پرداخت کند.

انتظارت نامتعارف برای تولیدکنندگان در مدارس

مسوول اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک زنانه کرمانشاه افزود: نرخنامه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، انجمن حمایت از مصرف کننده، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و نماینده اتحادیه مصوب می شود، سود درصدی که هر تولیدکننده بابت هر روپوش مدارس در سال ۹۸ دریافت کرده به میزان هشت هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

وی افزود: طبق شیوه نامه ای که وزارتخانه برای سازمان دانش آموزی فرستاده حداقل پولی که باید از تولیدکننده دریافت شود ۱۲ هزار تومان بود که تولید را فلج می کرد و متوجه شدیم تولید از سود متضررتر است.

علی محمد زاده ادامه داد: در شیوه نامه کشوری آمده بود تولیدکننده هراندازه که تولید کند مدرسه می تواند آن را بفروشد و پول را به حساب مدرسه واریز کند و پس از انجام ارزیابی ها اگر دانش آموزی شاکی نبود سهم مدرسه برداشته شود و سپس به حساب تولیدکننده واریز شود و تا پایان سال هم برای شکایت وقت بود که در چنین شرایطی  سرمایه تولیدکننده در حساب مدرسه می ماند و سرمایه ای برای تولید دیگر باقی نمی ماند.

وی اظهار داشت، در واقع قوانینی در شیوه نامه بود که تیشه بر ریشه تولید می زد، تولیدکنندگان طوماری نوشتند و به فرمانداری دادند، با رایزنی های انجام شده با سازمان صنعت، معدن و تجارت، پیگیری های متعددی توسط مدیرکل این سازمان برگزار شد و در نهایت قرار شد جلسه ای با استانداری، فرمانداری، اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان اتحادیه برگزار شود تا سازمان دانش آموزی حق دخالت در تولید اتحادیه را نداشته باشد که تفاهم نامه ای در این راستا منعقد شد.

علی محمد زاده با اشاره به توانایی بالای  صنف تولید کنندگان پوشاک در اشتغالزایی، گفت: همه مسوولان برای رفع بیکاری در استان باید تلاش کنند و با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.

وی ادامه داد: بهتر است کمیته امداد علاوه براینکه حقوق بانوان بدسرپرست و بی سرپرست را پرداخت می کند حقوق آنان را قطع نکرده و از آنان بخواهد در کارگاه ها آموزش ببینند و از سوی دیگر تامین اجتماعی به دلیل این آموزش، خواهان بیمه کردن آنان نشود.

این مسوول افزود: اینکه فردی بگوید برخی تولیدکنندگان با ابتدایی ترین وسیله آشنایی ندارند، بزرگترین توهین به تولیدکننده است چرا که هر بانویی در خانه دارای چرخ خیاطی است و مهارت هایی در این زمینه دارد و کسی نباید با سخنان نامربوط، تولید استان را زیرسوال ببرد.

توان بالای تولیدکنندگان را ببینیم

در ادامه کارشناس حقوقی اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک زنانه که نزدیک به ۴۰ سال است چراغ کارگاه تولیدی وی می سوزد و شاگردان بسیاری در این حرفه تربیت کرده به ایرنا، گفت: در گذشته سفارشات بسیاری از داخل کشور و حتی سلیمانیه عراق داشتیم ولی اکنون قادر به دفاع از نان سفره خود نیز نیستیم چراکه حمایت قابل قبولی از سوی بیمارستان ها، مراکز درمانی، ارگان ها و مدیران ادارات استان کرمانشاه از تولیدکنندگان بومی نمی شود.

محمدکریم سلیمانی افزود: شایسته نیست در استانی که با بیکاری مواجه است و از توان بالای تولید در بخش پوشاک برخوردار است، حمایت داخلی نشود.

وی یادآور شد، در خبری گفته شده بود که تولیدکنندگان کرمانشاهی ناتوانند باید پرسید مصداق این حرف برچه اساسی چه بوده و باتوجه به این همه توانمندی این نظر قابل قبول نیست.

سلیمانی افزود: این رویه حمایت از تولید نیست، چهار سال است تسهیلات بانکی ما خوابیده است یا آنقدر اندک است که درمانگر نیست و یا به افرادی تعلق گرفته که فاقد مهارت لازم هستند.

وی اضافه کرد، در زمانی بسیاری از استان ها زیرمجموعه ما بودند که هر کدام به قطبی برای تولید تبدیل شده و ما روز به روز ناتوان تر می شویم، این حرفه در زمینه اشتغالزایی از توان بسیار برخوردار است و اجازه نداده ایم کارگاه ها تعطیل شوند.

سلیمانی تاکید کرد، باید فرصت داد و کمک کرد می توان با ابتدایی ترین و در مقابل با بالاترین تجهیزات کار کرد، در مرحله اول دیدگاه مسوولین مربوطه باید عوض شود و به وعده ها عمل کنند و قدرتی پشت صحبت ها و دستورات باشد باید مسوولان و بانک ها فرصت اشتغالزایی دهند تا به روزی برسیم که فرد بیکاری در استان نباشد.

تسهیلات ۶۰ میلیارد تومانی

در پایان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این سوال که چگونه می توان چرخ صنعت پوشاک استان را به چرخش درآورد، گفت: من بارها در جلسه با تولید کنندگان پوشاک گفته‌ام‌ که استان ما ظرفیت تبدیل‌شدن به برند ملی و منطقه ای در صنعت پوشاک را دارد و برای تحقق این کار و حمایت از تولیدکنندگان این صنعت، تسهیلات ارزان قیمتی به میزان ۶۰ میلیارد تومان اختصاص داده‌ایم.

پافشاری برای ایحاد یک شهرک کارگاهی

هدایت حاتمی افزود: وجود کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید پارچه و پوشاک در استان نشان می‌دهد که می‌توانیم برای توسعه و تقویت این صنعت برنامه‌ریزی کنیم، برهمین اساس بر روی ایجاد یک شهرک‌ کارگاهی در زمینه تولید پارچه و پوشاک اصرار داریم و از دستگاه‌های مربوطه خواسته ایم که در این زمینه طرح و برنامه مشخصی داشته باشند.

حاتمی افزود: من اعتقادم این است که صنعت پوشاک یک صنعت کاربر است و با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال در استان، از این رو از طرح‌های این حوزه که می‌توانند شغل ایجاد کنند حمایت می‌کنیم و یکی از برنامه‌های تشویقی و حمایتی ما این است که اعتبارت خاصی را برای تزریق به این صنعت جلب کنیم و کرمانشاه را به یکی از قطب‌های مهم در این صنعت تبدیل کنیم.

این مسوول اضافه کرد، علاوه براین اتفاق بسیار بزرگی که در خصوص تامین مواد اولیه این صنعت در استان افتاده راه اندازی و توسعه کارخانه کرپ ناز بود که امروز ۲ شیفت کاری دارد و در حال راه اندازی شیفت سوم و جذب نیروی کار جدید است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از یک هزار واحد تولیدی با اشتغالزایی بیش از ۳۰ هزار نفر است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.