هوشنگ بازوند عصر سه شنبه در نشست شورای اداری کرمانشاه که با حضور علی‌لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و رضا اردکانیان وزیر نیرو در سرسرای شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهارداشت: برای تکمیل زیرساخت های بازارچه های مرزی استان نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.
وی با بیان اینکه منابع استانی اجرای این پروژه ها کافی نیست و نیازمند کمک مجلس شورای اسلامی هستیم، گفت: در صورت تکمیل زیرساخت ها بدون شک شاهد افزایش حجم صادرات کشور خواهیم بود.
استاندار ‌کرمانشاه عنوان کرد: در هشت ماه گذشته بیش از ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر کرده ایم که ۶۰ درصد از محصولات صادراتی، تولید استان است.
بازوند با اشاره به رشد ۱۹ درصدی صادرات استان به لحاظ ارزشی افزود: در شرایط تحریم، امسال صادرات مرزهای استان به لحاظ ارزشی ۱۹ درصد و به لحاظ وزنی ۴۵ درصد افزایش داشته است.
وی به خسارت های زیرساخت های نظامی در مرزهای استان نیز اشاره کرد و افزود: حدود ۳۱۰ کیلومتر از مرزهای مشترک استان با کشور عراق در جریان زلزله دچار آسیب شد و تمام تاسیساتی که برای انسداد مرزها نیاز است در زلزله تخریب شد و ما نتوانستیم در این زمینه کمکی به نیروهای نظامی داشته باشیم.
استاندار کرمانشاه افزود: در این زمینه نیروهای نظامی نیازمند اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی هستند که شرایط انسداد مرز را به حالت پیش از زلزله برگردانند.
بازوند به موضوع زلزله پرداخت و گفت: در این زلزله ۴۰ هزار و ۱۶۲ واحد مسکونی تخربب شدند که از این تعداد تا به امروز ۳۵ هزار و ۲۰۰ واحد احداث شده است که نشان از پیشرفت ۸۸ درصدی ساخت و ساز در مناطق زلزله زده دارد.
وی افزود: همچنین در جریان زلزله ۶۷ هزار و ۵۴۸ واحد آسیب دیدند که کار تعمیر تمامی این واحدها به پایان رسیده است.
استاندار کرمانشاه با اشاره به تخریب ۲۲ هزار و ۷۲۶ واحد صنفی و خدماتی در جریان زلزله، گفت: اکنون از این تعداد کار بازسازی ۲۲ هزار و ۶۹۹ واحد به پایان رسیده که حاکی از پیشرفت ۹۹ درصدی کار است.
بازوند با بیان اینکه در مجموع ساخت و ساز در مناطق زلزله زده استان ۹۶ درصد پیشرفت دارد، اظهارداشت: در مجموع ۱۳۰ هزار و ۴۳۶ واحد مسکونی و خدماتی و صنفی در زلزله تخریب و یا آسیب دیدند که کار احداث و تعمیر ۱۲۵ هزار و ۴۴۵ مورد از آنها به پایان رسیده است.
وی افزود: سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ساخت واحدهای مسکونی و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت واحدهای تولیدی پرداخت شده است.
استاندار کرمانشاه یادآور شد: همچنین در جریان ساخت و ساز مناطق زلزله زده، ۶۸۷ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت شده است.
بازوند خاطرنشان کرد: در کنار این خدمات و کمک‌های دولتی، ۷۲ هزار تُن آهن و ۱۹۸ هزار تُن سیمان رایگان که هدیه مقام معظم رهبری به زلزله زدگان بود نیز در این مناطق برای ساخت و ساز توزیع شد.
وی با اشاره به تلاش های انجام شده برای امهال مجدد تسهیلات زلزله زدگان برای یک سال دیگر افزود: باتوجه به بحث گرانی و تورم، بسیاری از زلزله زدگان برای تکمیل واحدهایشان از جیب خودشان هزینه کردند و با توجه به این شرایط نیازمند تمدید یک ساله تسهیلاتشان هستند.
استاندار کرمانشاه افزود: امهال یک ساله تسهیلات زلزله زدگان ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این امر بسیاری از مشکلات زلزله زدگان را مرتفع می‌کند.
بازوند با اشاره به خسارت‌های فراوان زیرساخت‌های استان در جریان زلزله، گفت: برخی شهرهای استان از جمله ازگله و ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب عملا در جریان بازسازی زلزله به یک کارگاه تبدیل شده بودند و روزانه ۳۰۰ کامیون در این شهرها تردد می‌کرد و همین امر موجب خسارت های فراوانی به زیرساخت های آنها شده است.
وی افزود: هم اکنون برای جبران خسارت زیرساخت های استان در مناطق زلزله زده به هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که دولت تاکنون در این زمینه ۵۴۱ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که امیدواریم توجه ویژه ای در بحث افزایش این اعتبارات در مجلس صورت گیرد.
استاندار کرمانشاه گفت: خوشبختانه وزرای اقتصاد و کشور با امهال این وام ها موافقت کرده اند و به زودی برای تصویب به مجلس می رود.
بازوند ادامه داد: شهرهای ازگله، تازه آباد و سرپل ذهاب در دوران بازسازی زلزله تبدیل به یک کارگاه بزرگ شدند و به دلیل تردد گسترده کامیون‌های سنگین، زیرساخت ها و تاسیسات این شهرها آسیب جدی دیده اند. انتظار می رود مجلس شورای اسلامی اعتبارات مناسبی برای بازسازی این زیرساخت ها در نظر بگیرد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهارداشت: سهم آب استان در حوزه کرخه اکنون ۶۸۰ میلیون متر مکعب است در حالی که باید یک میلیار و ۶۰۰ میلیون متر مکعب باشد. از وزیر نیرو خواهان بازنگری در سهمیه آب کرمانشاه هستیم.
استاندار کرمانشاه با اشاره به قیمت پایین خرید تضمینی گندم گفت: هم اکنون هر کیلوگرم گندم در استان به قیمت هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می شود این درحالی است که در شهر خانقین کشور عراق که ۱۲ کیلومتر با شهرستان قصرشیرین فاصله دارد قیمت هر کیلوگندم پنج هزار و ۶۰۰ تومان است که این اختلاف قیمت به طور قطع ایجاد مشکل می کند و معتقدیم قیمت خرید تضمینی گندم باید به بیش از سه هزار تومان افزایش یابد.
استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه طی ۲ سال اخیر نرخ بیکاری استان یک روند رو به بهبود داشته است در ادامه عنوان کرد: اکنون نرخ بیکاری استان به ۱۴ درصد رسیده که قابل قبول است. در زمینه کاهش تورم نیز استان موفقیت های چشمگیری داشته و اکنون به شرایط خوبی رسیده ایم.
بازوند عنوان کرد: در بودجه سال آینده، یک رشد ۴۰ درصدی برای درآمدهای مالیاتی کشور برای استان‌ها در نظر گرفته اند. انتظار می‌رود با توجه به خسارات‌های فراوان سیل و زلزله، این میزان مالیات برای استان کاهش یابد.
وی گفت: شهر کرمانشاه ۴۰۰ هزار حاشیه نشین دارد که آسیب‌های اجتماعی بسیاری را برای استان در پی داشته است. برای کاهش این آسیب ها، نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز توسط مجلس شورای اسلامی هستیم.
استاندار کرمانشاه افزود: کرمانشاه از معدود مراکز استانی است که سیستم تصفیه خانه آن تکمیل نشده است و این فاضلاب ها در ۱۹ نقطه شهر به رودخانه‌ قره سو می ریزد. انتظار می رود بودجه ای برای سامان دهی این حوزه در اختیار استان قرار داده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.