«فریدون یاوری» یکشنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهارداشت: این طرح در راستای جلوگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک، با همکاری اداره دامپزشکی شهرستان انجام شد.

وی افزود: به منظور اجرای این طرح تاکنون تمامی دام‌های همجوار با منطقه واکسیناسیون و آبشخورهای منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز که زیستگاه آهوان ایرانی است نیز ضد عفونی شده است.

وی توضیح داد: از تمامی دامداران درخواست کرد که هر گونه مورد مشکوک تلفات دام و یا سایر بیماری های که احتمال شیوع در حیات وحش منطقه رو داشته باشد را بلافاصله به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرپل ذهاب یا تلفن گویای 1540 گزارش دهند.

استان کرمانشاه دارای سه منطقه حفاظت شده، یک پناهگاه حیات وحش، ۲ اثر طبیعی ملی و ۴ منطقه شکار و تیراندازی ممنوع است.

این استان با تنوع آب و هوایی و زیستی دارای گونه های متنوعی از جمله شوکا، کل و بز، آهو، قوچ و میش، پلنگ، خرس قهوه ای و سایر پستانداران است.

اکنون دشت قراویز با مساحت سه هزار و ۸۰۰ هکتار یکی از مناطق بکر و منحصر به فردترین زیستگاه‌های آهوان ایرانی و برخی از گونه‌های متنوع جانوری در کشور و منطقه غرب است.

براساس اعلام اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در ابتدا تعداد آهوان منطقه قراویز سه رأس بود که خوشبختانه بعد از جنگ تحمیلی این منطقه به منطقه ویژه گشت و کنترل کارکنان نیروهای محیط‌بانان تبدیل شد و اکنون ۸۰۰ تا هزار رأس آهوی ایرانی در این زیستگاه بکر وجود دارد.

 با تلاش شبانه‌روزی پنج محیط بان این منطقه جمعیت این آهوان نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.

آب و هوای مستعد، پوشش گیاهی وسیع و چشمه‌های دائمی تنها زیستگاه آهوی ایرانی در غرب کشور را منحصر به فرد کرده است.

در این منطقه دشت قراویز آب و علف فراوان و تپه ماهورهای زیادی وجود دارد و در تمام فصول سال آب یافت می‌شود.

 آهوان در فصل پاییز بیشتر در ارتفاعات به سر می‌برند و کمتر در دامنه‌های این دشت دیده می‌شوند،

هرچند در سالهای اخیر به دلیل وجود چراگاههای گله‌های گوسفند، حوزه‌های انحصاری آهوان را محدود کرده است اما با این وجود با توجه به گرمسیری بودن منطقه اکثر آهوان ایرانی در فصل سرما به این منطقه می‌آیند.

 در این منطقه تعداد ۱۵ آبشخور احداث شده که تمام این آبشخورها به چشمه‌های دائمی آب این منطقه متصل است.

غزال ایرانی نوعی آهوی بومی آسیای میانه و جنوب غربی آسیا که از تیره گاویان و راسته جفت‌سم‌سانان محسوب می شود؛ بدن این حیوان به رنگ قهوه ای روشن، شکم تیره‌تر، نواحی زیرین بدن آن سفید و دم آن سیاه است.

این حیوان در صحرای گبی، بلوچستان پاکستان، جنوب شرق ترکیه، شمال آذربایجان و بخش‌هایی از ایران، عراق و افغانستان زندگی می‌کند.

زیر گردن جنس نر این حیوان در فصل باد کرده و برآمدگی مشخصی پیدا می‌کند و به همین دلیل به آهوی گواتردار نیز معروف شده‌است. غزال ایرانی مثل دیگر آهوها سرعت بالایی دارد اما برخلاف غزال‌های دیگر بدون جهش می‌دود. به طور تاریخی مهمترین دشمن طبیعی این جانور یوزپلنگ بوده‌است که اکنون فقط در بخش‌هایی از ایران باقی‌مانده‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.