تبلیغات یکی از ابزارهای مهم و تأثیرگذار بر کسب‌ و کارهای مختلف در دنیای امروز است و در همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و خدمات عمومی، می‌تواند نقشی تأثیرگذار و تعیین‌کننده داشته باشد. 

استفاده از تبلیغات بستر مناسبی برای ظهور و شکوفایی خلاقیت­‌ها در همه مراحل ایده پردازی، نگارش متن، تولید و پخش پیام تبلیغاتی با بهره­ گیری از رسانه‌ها و حامل­‌های گوناگون فراهم کرده است.

رشته تبلیغات به‌ عنوان آمیزه­‌ای از علم، هنر و فن هنوز جایگاه خود را در آموزش­‌های دانشگاهی و به‌ویژه در سطح تحصیلات تکمیلی نیافته است، لازم است که تربیت نیروهای کارآمد در حوزه­‌های تخصصی بازاریابی و تبلیغات به‌طور جدی­‌تر در دستور کار دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش عالی قرار گیرد.

کارشناسان براین باورند بهترین رویکرد در میان کسب و کارهای استان کرمانشاه با توجه به موضع گیری هایی که نسبت به بازاریابی دیجیتال دارند، تلفیقی سنجیده و خردمندانه از تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است.

فقر ایده های خلاق در شرکت های تبلیغاتی

«میلاد تیرانداز» کارشناس حوزه تبلیغات و روابط عمومی و مدیر آژانس ارتباطات و تبلیغات «سرآواهنر» در این باره به ایرنا گفت: فقر ایده های خلاق در عموم شرکت های تبلیغاتی وجود دارد و از طرفی متاسفانه در استان کرمانشاه کمتر رقابت سالمی بین کانون های تبلیغاتی است و کمتر شرکتی در صنعت تبلیغات استان دارای بخش‌های خلاقیت و نوآوری است.

وی ادامه داد: با این وجود برخی از شرکت های دارای این بخش ها نیز در روش های خلق ایده های نو، چندان قدرتمند و توأم با روش های مشخص و علمی عمل نمی کنند و برای مواقع مختلف و شرایط بحرانی راهبرد خاصی در نظر ندارند.

اتکای بیش از حد به تبلیغات سنتی

وی عنوان کرد: تحقیقات و تلاش علمی برای شناخت شرایط بازار و نیازها و سلیقه‌های مشتریان و مخاطبان، نقشی جدی و اساسی در قوام و استحکام محتوایی و جذابیت و اثربخشی پیام‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی دارد. 

مدیر آژانس ارتباطات و تبلیغات سرآواهنر به موضوع استانداردهای تبلیغات در استان اشاره کرد و گفت: تلاش تبلیغ‌کنندگان و مشاوران و طراحان تبلیغات در استان کرمانشاه به امر خطیر پژوهش در حوزه بازاریابی و تبلیغات هنوز فاصله‌ای طولانی با سطح و تراز مورد نظر دارد و باید در این زمینه تلاش جدی به عمل آید.

وی ادامه داد: از یک سو تبلیغ‌کننده و صاحبان آگهی و از سوی دیگر مشاوران، طراحان و سازندگان پیام‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی، هنوز اتکای بیش از حدی به رسانه‌ها و تبلیغات سنتی دارند که به نظر بنده استفاده از رسانه و جایگاه سازی واحد روابط عمومی در کسب و کارها از نکاتی است که در تبلیغات باید به آن بسیار توجه شود چرا که اعتماد مخاطبین به رسانه ها سبب برندسازی محصول یا خدمت آنها در بین مخاطبین می شود.

تیرانداز در مورد استفاده از نوع تبلیغات در استان گفت: استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات تبلیغاتی و به‌ویژه تبلیغات دیجیتال و تبلیغات در فضای وب بشدت توصیه می شود، در واقع بهترین رویکرد در میان کسب و کارهای استان کرمانشاه با توجه به موضع گیری هایی که نسبت به دیجیتال مارکتینگ دارند، تلفیقی سنجیده و خردمندانه از تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال، و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است.

تبلیغات تخصص می خواهد

وی ادامه داد: در عموم شرکت های تبلیغاتی فقر تخصص های مرتبط با بازاریابی و تبلیغات وجود دارد، عدم به کارگیری نیروهای انسانی خبره و متخصص در بخش های مختلف آژانس‌های تبلیغات استان موجب شده است کسب و کارهایی که به عنوان مشتری از فعالیت آنها رضایت نداشته اند یا جلوه سایر فعالین حوزه تبلیغات را خراب و یا به خطر بیندازد.

تیرانداز افزود: لذا نیاز است در مجموعه خود از پرسنلی بهره ببرند که مهارت و تخصص و همچنین تجربه حضور در بازار کار را داشته باشند و همواره در جهت آموزش مداوم و به روز نیروهای انسانی خود تلاش کنند.

وی اظهار داشت: نیاز به هم افزایی در بین آژانس های تبلیغاتی شدیدا احساس می شود که این موضوع در جهت رشد کسب و کارها به عنوان مشتریان و خدمات گیرندگان این کانون ها، بسیار موثر است.

خدمات مشاوره ای در راس قرار گیرد

وی خدمات مشاوره ای را اصل مهم خدمات کانون های تبلیعاتی برشمرد و گفت: نکته مهمی که همکاران کانون های تبلیغاتی باید به آن توجه کنند این است که یک آژانس تبلیغاتی وقتی برنامه های تبلیغاتی یک شرکت یا سازمان را به عهده می گیرد یکی از خدماتی که باید به آنها بدهد بحث مشاوره است.

وی ادامه داد: خدمات مشاوره کسب و کارها را متوجه می کند در چه زمانی نیاز به راه انداختن چه نوع کمپینی دارندتا بیشترین بازخورد را از جامعه هدفشان بگیرند.

وی در پایان افزود: رویه شرکت ها در هزینه کردن در بخش تبلیغات، رویه ای نظام مند و باثبات نیست و در نتیجه شرکت های تبلیغاتی نمی توانند بر مشتریان بلندمدت و رشد بلندمدت تمرکز کنند، از طرفی هم بی ثباتی اقتصادی باعث می شود بسیاری از صاحبان آگهی با احتیاط بسیار زیاد نسبت به برنامه های تبلیغات اقدام کنند لذا نیاز است تمامی کانون های تبلیغاتی استان کرمانشاه در راستای امنیت شغلیشان با هم همکاری هایی داشته باشند.

در ادامه مدیر مرکز استارتاپ کرمانشاه در دانشگاه رازی در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه استان کرمانشاه در زمینه فرهنگ کار با مشکلات متعددی مواجه است، افزود: آمار بالای بیکاری حتی در میان دانش آموختگان دانشگاهی گواهی براین ادعا است که بخشی از تحقیقات میدانی گویای ضعف فرهنگ کار در این استان است.

مهدی طلایی یادآور شد، هنگامی که پویایی نباشد متناسب با آن تبلیغات مرتبط با کسب و کار کم تر می شود.

وی با بیان اینکه از داده دقیقی در زمینه ضعف فرهنگ تبلیغات در استان بی اطلاع هستم، افزود: اما آنچه که در حوزه تبلیغات تجربه شده این است که به اندازه کافی تبلیغات میدانی و محیطی در استان چشمگیر نیست و به نسبت گذشته خروجی قابل ملاحظه ای ندارد.

تبلیغات پراکنده و بدون هدف

طلایی معتقد است، این تبلیغات بیشتر بدون هدف و پراکنده است، هر شرکت و هر حرفه ای باید از یک متخصص که به صورت آکادمیک سواد و تجربه دارد بهره گیرد، شرکت ها خارج از بحث فروش باید به تبلیغات هدفمند در قالب سناریوی مشخص، توجه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه در زمینه تربیت نیروهای کارآمد در بخش بازاریابی چه برنامه ای دارد، اظهار داشت: دانشگاه های نسل سوم به سمت کارآفرینی در حرکت هستند و باید به این بررسی بپردازند که دانش آموختگان تا چه اندازه توانمند شده اند و می توانند در حوزه کسب و کار وارد شوند هرچند که دانشگاه متولی اشتغال نیست اما می توانند برنامه هایی در کنار رسالت اصلی خود داشته باشد و به رشته ها و گرایش های اثرگذار در حوزه تبلیغات اقدام کنند.

طلایی اضافه کرد، از سوی دیگر دانشگاه ها برای رونق تبلیغات کسب و کار می توانند استارتاپ هایی را شکل داده و تقویت کنند که دانشگاه رازی با ایجاد هسته هایی در زمینه فروش و بازاریابی می خواهد این موضوع را سازمان دهی کند تا بتوانیم این فرهنگ را از طریق دانشگاه به سمت جلو حرکت دهیم.

نگاه قومیتی بر تبلیغات اثرگذار است

در پایان یکی از اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای کرمانشاه که در زمینه نقش تبلیغات بر موفقیت کسب و کار، مطالعات متعددی انجام داده به ایرنا گفت: در شهر کرمانشاه زندگی و نگاه قومیتی بر بازاریابی تاثیرگذار است.

ساسان زنگنه ادامه داد: واقعیت این است که در زمینه تبلیغات از نظر علمی و دانشگاهی در این شهر کار فرهنگی چندانی انجام نداده ایم و به آن سطح نرسیده ایم که نیاز مردم کرمانشاه را به یک کالای خاص از این طریق تامین کنیم و از سوی دیگر فعالیت سایت های فروش در شهرهای دیگرموجب می شود که مردم نیاز خود را از این طریق تامین کنند و تولیدات بومی متوقف شود.

بازاریابی مشارکتی باشد

وی با بیان اینکه رفع این خلا نیازمند مطالعه پایه آکادمیک و علمی برای ترویج فرهنگ تبلیغات است، ادامه داد: باید هر شهر براساس خواسته و نیازی که دارند از نظر بازاریابی مورد تفکیک قرار گیرند همانطور که این مقوله در چین و برخی کشورها اتفاق افتاده است.

زنگنه معتقد است، بازاریابی مستقل و بدون هم اندیشی، موجب خراب شدن بازار دیگر شرکت ها می شود، یک شرکت تبلیغاتی و بازاریابی باید علاوه بر ارائه کالای خود به عرضه کالا از دیگر نمایندگی ها برای مشتری اقدام کند تا همکاری گسترده در صنعت زنجیره ای تامین وجود داشته باشد، به عنون مثال یک فروشنده مواد غذایی تنها به عرضه این مواد بسنده نکند و در کنار آن به عرضه دیگر محصولات که مایحتاج یک خانواده ایرانی است بهره گیرد.

این کارشناس حوزه بازاریابی افزود: عملیاتی کردن تبلیغات در دانشگاه ها، فضای مدیریتی و فضای علمی و در کنار آن شناخت فرهنگ کافی از مردم کرمانشاه برای خرید کالا می تواند یاری رسان تبلیغات برای داشتن یک کسب و کار موفق شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.