استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه با ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستای دارای سکونت در جریان بارندگی‌های فروردین امسال و وقوع سیلاب حدود هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان خسارت دید که بخش قابل توجهی از آن مربوط به بخش کشاورزی است.

ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه از روزهای اول وقوع سیل با اولویت امداد و نجات و  اسکان سیل زدگان در کنار مردم حادثه دیده بود و پس از آن نیز اداره کل مدیریت بحران استانداری وضعیت سیل‌زدگان را پیگیری می‌کند و به دنبال رفع مشکلات آنها است.

اختصاص بیش از ۵۴۶ میلیارد تومان خسارت به استان  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه برای بیان گزارش آخرین وضعیت کمک‌های دولت به سیل‌زدگان استان در دفتر خبرگزاری ایرنا حضور یافت و گزارش داد  که در مجموع تاکنون دولت ۵۴۶ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات و کمک‌های بلاعوض و زیرساخت برای جبران خسارت ناشی از سیل در استان اختصاص داده است که از این مبلغ ۲۲۶ میلیارد تومان تسهیلات، ۱۴۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۱۷۷ میلیارد تومان نیز مربوط به اعتبارات زیرساخت است.

جلیل بالایی در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا با بیان اینکه استان کرمانشاه در سیل فروردین امسال آسیب جدی ندید، اظهار داشت: در مجموع ۱۸۲ میلی‌متر باران از سه سامانه در بازه زمانی ۱۰ روزه در استان کرمانشاه بارید که بیشتر به بخش کشاورزی آسیب وارد کرد.

او با بیان اینکه بخش کشاورزی در این بارش‌ها به نسبت سایر بخش‌ها آسیب بیشتری دید، گفت: خوشبختانه کشاورزان با کشت دوم و سوم و اجازه آزادسازی برداشت آب به آنها بخشی از فشار اقتصادی بر خانوارهای بهره‌بردار کشاورزی استان کاهش یافت.

وقوع سیل در محله "کرناچی" کرمانشاه

پرداخت بیش از ۵۰ درصد تسهیلات خسارات بخش کشاورزی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در ادامه این گفت و گو به تشریح اقدامات انجام شده برای جبران خسارات بخش کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۷۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دولت در قالب تسهیلات و بلاعوض به بخش کشاورزی استان اختصاص یافته است که از این میزان ۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات و ۹۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز به صورت بلاعوض است. 

وی با اعلام اینکه کل تسهیلات به استان تخصیص یافته است، توضیح داد که تا الان ۵۰ درصد اعتبارات بلاعوض را تخصیص داده‌اند.

بالایی افزود: هر کشاورزی که خسارت دیده و برای جبران خسارات مراجعه کرده تاکنون ۵۰ درصد از خسارات را پرداخت کرده ایم.

به گفته او، تاکنون ۶ هزار و ۷۶۱ کشاورز مبلغ ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند که آمار نشان می‌دهد بالای ۵۰ درصد را توزیع کرده‌ایم.

وی همچنین گفت که ۱۳ هزار و ۶۷۹ کشاورز در استان کرمانشاه در سیل خسارت دیدند که این تعداد کشاورز ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کرده‌اند.

او در ادامه تصریح کرد که علاوه بر پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده، یک درخواست اعتبار هم برای لایروبی و راه بین مزارع عشایر استان درخواست کرده‌ایم.

وی گفت که دولت در آبان امسال ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران بازسازی بخش زیرساخت‌های کشاورزی به استان اختصاص داد.

تخریب ۲ هزار و ۱۸۵مسکن در سیل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در ادامه تشریح گزارش عملکرد دولت در سیل به جزئیات حمایت‌های دولت در بخش مسکن اشاره کرد و گفت: در بخش مسکن در مجموع ۲ هزار و ۱۸۵ واحد تخریبی در استان گزارش شد که از این تعداد ۲ هزار و ۳۲ روستایی و ۱۵۳ شهری بود.

بالایی با بیان اینکه اکنون همه این واحدها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است، افزود: هزار و ۶۷۰ مورد تاکنون انعقاد قرار داده شده و هزار و ۲۹۰ مورد نیز فندانسیون را اجرا کرده اند.

او به ۸۹۰ دیوارچینی، ۵۸۰ مورد سقف و ۲۶۰ مسکن آماده بهره‌برداری نیز اشاره کرد و گفت: کل منابع مورد نیاز بخش مسکن در قالب معیشتی و تسهیلات تامین شده است.

وی مجموع اعتبارات اختصاص یافته در بخش مسکن را ۱۸۹ میلیارد تومان اعلام کرد و تفکیک کرد که از این میزان ۱۳۷ میلیارد تومان تسهیلات و ۵۲ میلیارد تومان هم بلاعوض و معیشتی است.

به گفته او، هزار و ۶۷ واحد تعمیری داشتیم که کل این واحدها به بانک معرفی شده که از نظر ما به اتمام رسیده است.

او به ۷۴ واحد تخریبی که در حریم و بستر رودخانه هستند نیز اشاره کرد و گفت: براساس قانون این واحدها اجازه «درجاسازی» ندارند که برای رفع مشکلات این واحدها زمین در اختیار مالکان آنها برای جابجایی اختصاص می‌دهیم که غیر از این تعداد واحد مابقی واحدهای خسارت دیده تا پایان امسال احداث می‌شوند.

این مسئول استانداری کرمانشاه همچنین به اختصاص اعتباراتی برای بخش اصناف و صنایع دستی استان نیز اشاره کرد و گفت: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای بخش اصناف و پنج میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان برای بخش گردشگری و صنایع دستی در قالب تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفته شده که هنوز تخصیص نداده‌اند.

بازسازی پل خسارت دیده در سیل در شهرستان صحنه

۱۰۶ پروژه با ۱۷۷ میلیارد تومان در بخش زیرساخت 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در بخش پایانی این گفت و گو به تعریف ۱۰۶ پروژه زیرساختی و اختصاص ۱۷۷ میلیارد تومان برای اجرای این تعداد پروژه در استان اشاره کرد و گفت: دستگاه‌هایی که در جریان سیل در بخش زیرساخت دچار خسارت شدند لیست پروژه‌های خود را به استانداری اعلام کردند و برپایه گزارش این دستگاه‌ها اقدام به توزیع اعتبارات کرده‌ایم.

بالایی با بیان اینکه در جریان سیل به زیرساخت ۹ دستگاه اجرایی استان خسارت وارد شد، افزود: پروژه‌ها به صورت کلی دیده شده و از خُرد کردن و اعلام پروژه‌های ریز خودداری کرده‌ایم و به همین دلیل تعداد پروژه‌ها کم است.

او مثال زد که بخش جاده، راه، پل، آسفالت همه به عنوان یک پروژه دیده شده است.

وی به تفکیک اعتبارات اختصاص یافته به دستگاه‌ها نیز پرداخت و گفت: به ادارات کل راه و شهرسازی و راهداری ۴۵ میلیارد تومان، به شرکت آب و فاضلاب شهری با هفت پروژه هفت میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب روستایی با ۱۴ پروژه ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و به شرکت آب منطقه ای با ۱۶ پروژه ۱۶ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.

جلیل بالایی؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه 

به گفته او، به شرکت توزیع برق نیز با ۱۴ پروژه ۱۴ میلیارد تومان، به جهاد کشاورزی ۴۰ میلیارد تومان، به شهرداری‌ها برای ۴۷ پروژه ۳۰ میلیارد تومان و به شرکت برق منطقه ای برای سه پروژه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

او گفت: راه و شهرسازی، راهداری و جهاد کشاورزی هنوز تعداد پروژه ها را جمع‌بندی نکرده‌اند.

وی اظهار داشت که دستگاه‌های اجرایی عملیات اجرایی پروژه‌ها را آغاز کرده‌اند و تاکید ما اتمام هرچه سریعتر پروژه‌ها است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.