فرهاد فروزی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، کرمانشاه را متاثر از سایر گسل‌های استان دانست و افزود: دینور، صحنه، سرپل ذهاب، هلشی و چشمه سفید روی خطوط گسلی هستند و هر منطقه‌ای که روی گسل واقع شده باشد، حتما زلزله در آن اتفاق می‌افتد.

وی گسل دینور را با ۱۶۰ کیلومتر طول از گسل‌های خطرناک استان دانست و گفت: باتوجه به اینکه گسل دینور و صحنه در سالهای گذشته زلزله ۶.۷ ریشتری را تجربه کرده، در آینده هم شاهد زلزله در این منطقه خواهیم بود اما زمانش مشخص نیست.

فروزی، مقایسه زلزله‌های ژاپن و میزان تلفات آن را با زلزله‌های ایران، فاقد اعتبار علمی عنوان کرد و افزود: زلزله‌های ژاپن در عمق ۶۰۰ کیلومتر اتفاق می‌افتد اما مثلا زلزله ازگله در عمق ۱۸ کیلومتری رخ داد و در عمق سه کیلومتری به سرپل‌ذهاب رسید.

رئیس مرکز لرزه‌نگاری ادامه داد: هرچه قدر عمق زلزله بیشتر باشد در فواصل دورتر احساس می‌شود و هرچه عمق زلزله کمتر باشد، خرابی و تلفات در آن نقطه بیشتر است و در مناطق دورتر هم کمتر احساس می‌شود.

فروزی، بدترین زمان زلزله را ساعت ۲ بامداد تا ۶ صبح عنوان کرد و گفت: تفاوتی بین وقوع زلزله در شب و روز وجود ندارد و حتی بیشتر زلزله‌ها در روز اتفاق افتاده است اما زلزله‌های باتلفات بیشتر در ذهن ماندگارترند.

به گزارش ایرنا، زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل‌ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.